חברת הכנסת ג'ידא רינאווי-זועבי (מרצ) חשפה היום (חמישי) כי שר החוץ יאיר לפיד (יש עתיד) הבטיח לה להחזיר את תושבי שני הכפרים הערבים הפלסטינים בגליל - איקרית" ו"ברעם" - שגורשו בשנת 1948, אך המהלך לא התקדם. חברת הכנסת אמרה את הדברים בראיון ל"רדיו נאס", השר לפיד הכחיש את הטענה.

"לפיד הבטיח לי הישג היסטורי - להחזיר את תושבי שני הכפרים הערבים הפלסטינים בגליל 'איקרית' ו'ברעם' שגורשו בשנת 1948. התחלנו לעבוד, אבל זה נבלם", אמרה רינאוי-זועבי.

השר לפיד כתב בתגובה בחשבון הטוויטר שלו: "לא היה ולא נברא. מדובר בהזיה".

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו (הליכוד) צייץ בתגובה: "מורשת ממשלת בנט - זכות השיבה. ממשלת לפיד ובנט פועלים עם ח״כ זועבי, עבאס, טיבי וכוחות אנטי ציונים להחזיר את זכות השיבה - חייבים להפיל את ממשלת החולשה ולהחזיר את המדינה לידנו".

חברת הכנסת קטי שטרית (הליכוד) אמרה כי "לפיד בעצם נותן הכרה הלכה למעשה בזכות השיבה ובנרטיב הפלסטיני של 'הנכבה'".

חבר הכנסת שלמה קרעי (הליכוד) התייחס גם הוא לדבריה של זועבי: "אם זה נכון, זה נורא. גיס חמישי מנסה להכניס לנו את זכות השיבה בדלת הקדמית, בשיטת הג'יהאד האזרחי של מנסור עבאס, וראש הממשלה הרזרבי משתף עם זה פעולה בחפץ לב. עוד לא עברה שנה, ונראה שלא נשאר ערך לאומי ויהודי אחד שהחבורה המסוכנת הזו לא רמסה ברגל גסה, והמדינה זועקת הצילו".

יו"ר מפלגת נעם, ח״כ אבי מעוז (הציונות הדתית) אמר כי "לפיד הבטיח לה לממש חלקית את 'זכות השיבה'", ופנה לח"כ ניר אורבך ולשרת הפנים איילת שקד: "ח״כ ניר אורבך, האם האירוע הזה מספיק חשוב כדי שתפרוש בגללו? האם אתה מוכן להמשיך לשבת בקואליציה אנטי-ציונית כזאת? השרה שקד, האם כאן יעבור הקו האדום שלך? אולי במקרה הזה תאזרי סוף סוף אומץ ותקני עולמך בשעה אחת?".

אתמול התייחסה חברת הכנסת בחשבון הטוויטר שלה לפגישתה עם שר החוץ לפיד שכזכור, אחריה חזרה בה מההחלטה לפרוש מהקואליציה. "באותה פגישה דרשתי שלא אתמוך בחוקים שהם מנוגדים לצו מצפוני ופוגעים בחברה הערבית ובסוגיה הפלסטינית", ציינה.

מלשכת לפיד נמסר בתגובה לדבריה: "זה לא מה שסוכם עם ח"כ רינאווי-זועבי. הובהר לה ומבהירים שוב: חברי קואליציה צריכים להצביע עם הקואליציה או להתפטר".

חילופי הדברים נאמרו ברקע הצבעתה של זועבי נגד עמדת הקואליציה בהצעת החוק להארכת התקנות ביהודה ושומרון. מלשכת לפיד הבהירו כי טרם נקבע מועד להעלתן שוב לאישור, "את התקנות נעלה שוב כשנדע שרוב הסיכויים שיעברו".