עוד מבוכה לקואליציה? הצעת החוק של ח"כ גבי לסקי (מרצ), שלפיה מלאכת הרכבת הממשלה לא תוטל על מועמד שנפתחה נגדו חקירה פלילית או שהורשע בפלילים, גם אם נקבע שאין קלון, תעלה ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים לענייני חקיקה. כזכור שרת הפנים איילת שקד (ימינה) הצהירה בעבר כי היא מתנגדת להצעת חוק דומה או זהה, וכי היא מתמידה בהתנגדותה – והיא לא היחידה בקואליציה שחושבת כך.

הצעת החוק, שבעצם מכוונת לכך שבנימין נתניהו לא יוכל להרכיב בעתיד ממשלה, קובעת כי ״על חבר הכנסת שמצוי בחקירה או בהליך פלילי בחשד לביצוע עבירות פשע וכן מרמה והפרת אמונים, או שהורשע בעבירות הנוגעות לשוחד, מרמה והפרת אמונים, לא תוטל מלאכת הרכבת הממשלה, גם אם נקבע שאין קלון״.

בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו (צילום: מרק ישראל סלם)

בדברי ההסבר להצעת החוק כתבה ח"כ לסקי כי ״בשלוש השנים האחרונות המערכת הפוליטית כולה מצויה בטלטלה בגלל אדם שעומדים נגדו שלושה כתבי אישום בגין שוחד, מרמה והפרת אמונים. ראינו בשנים האחרונות איך אדם אחד מעמיד את המדינה ואת ערכיה הדמוקרטיים בסכנה כדי להציל את עורו. אסור שדבר כזה יחזור על עצמו״

עוד הוסיפה כי ״חלק גדול מהציבור ומהציבור שתומך בממשלה הזאת תומך בחוק הזה, וכולי תקווה שוועדת השרים לענייני חקיקה תשמע לרחשי הציבור. זהו לא חוק פרסונלי, אלא הוא נועד לעגן בחקיקה נורמה ברורה מאליה בדמוקרטיה. הציבור מצפה מנבחריו שסרחו לקחת אחריות ולהניח את המפתחות, אך איננו יכולים, כפי שאנחנו רואים ממש עכשיו, לצפות מהנבחרים שלנו לעמוד בנורמות הללו״.

גבי לסקי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
גבי לסקי (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לקראת ההצבעה הצפויה ביום ראשון בוועדת השרים אמרה ח"כ לסקי: ״קוראת לכל חברי ועדת השרים לענייני חקיקה לתמוך בהצעת החוק שלי. אני יודעת שיש הבדלים אידאולוגיים בין כל חלקי הממשלה, אבל ממשלת השינוי צריכה להיות מאוחדת בדאגתה לשמירה על טוהר המידות והעיקרון שנאשמים בעבירות על טוהר המידות לא יכולים לכהן בתפקיד הבכיר ביותר במדינה״.

בתוך כך, אתמול הגיע שר הבריאות לשעבר מטעם יהדות התורה יעקב ליצמן לבית משפט השלום בירושלים, כדי לדון בעסקת הטיעון עמו. ליצמן הודה בעובדות כתב האישום והורשע. בית המשפט הודיע כי ימסור בעתיד הקרוב את החלטתו בנוגע לגזר הדין. במסגרת הסכם הטיעון עם הפרקליטות, שעליו חתם היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט בשבוע האחרון לכהונתו, נקבע כי בפרשת מלכה לייפר, המנהלת של בית הספר היהודי לבנות באוסטרליה, שהייתה מבוקשת על ביצוע מעשים מגונים בתלמידותיה וליצמן הגן עליה - הוא יודה בהפרת אמונים.