הצעדים המתריסים של טהרן: צרפת, בריטניה וגרמניה שלחו הלילה (בין חמישי לשישי) מסר מאיים לכיוונה של איראן בדרישה "לשים קץ להסלמה הגרעינית". המעצמות התייחסו גם להסכם הגרעין והדגישו כי "על איראן לקבל בדחיפות את ההסדר שעומד על הפרק מאז חודש מרץ", וזאת על מנת להחיות את הסכם הגרעין משנת 2015.

בתוך כך, משרד החוץ הגרמני התייחס להאטה בשיחות המשא ומתן בווינה והצהיר כי "אנו מצטערים שאיראן טרם ניצלה את ההזדמנות הפוליטית הזאת. אנו קוראים לאיראן לעשות זאת מיד". במקביל, המעצמות גינו את הצעדים המתריסים האחרונים מצד טהרן, כמו התקנת מפלסים נוספים של צנטריפוגות במפעל התת-קרקעי בנתנז וכיבוי המצלמות של סבא"א. המעצמות מסרו כי "פעילות זו היא מכנה אנושה לשיחות, ההשעייה בהן תמשך". 

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

כזכור, יו"ר הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, רפאל מריאנו גרוסי, הזהיר היוםכי איראן מתכוונת לנתק 27 מצלמות נוספות ממתקני הגרעין שלה, מה שיקשה על המעקב אחר יכולותיה הגרעיניות. עוד הוסיף גרוסי כי המצלמות הוסרו, בין היתר, מהכורים הגרעיניים בנתנז ובאיספהן, וכי ישנן כרגע בסך הכל כ-40 מצלמות פעילות ברחבי הכורים באיראן.

מוקדם יותר, הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) הודיעה, כי בכוונת איראן להתקין מפלסים נוספים של צנטריפוגות מסוג IR-6 להעשרת אורניום במפעל התת-קרקעי בנתנז. הצעד מגיע לאחר שמוקדם יותר, שהטלוויזיה הממלכתית ברפובליקה האסלאמית הודיעה כי איראן הסירה שתי מצלמות מעקב של סבא"א ממתקן גרעיני.

הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)
הכור הגרעיני בנתנז (צילום: רויטרס)

במקביל להודעת המעצמות האירופיות, בוושינגטון גינו את הצעדים האיראניים, וקראו לארגון לאנרגיה האטומית של איראן (AEOI) לשתף פעולה עם סבא"א ללא דיחוי. גורם אמריקאי מסר אתמול בפנים מועצת הנגידים של סבא"א כי "למועצה יש אחריות לנקוט באמצעים מתאימים כדי לחייב את איראן למלא את ההתחייבויות הגרעיניות שלה". הוא הוסיף כי "אנחנו נותנים גיבוי למדינות אירופיות נוספות הקוראות לאיראן למלא בדחיפות את ההתחייבויות. אנו לא רוצים הסלמה עם איראן, אלא להבהיר את הסוגיות הקיימות".