שרי ההגנה של ארצות הברית ושל סין נועדו היום (שישי) בשולי ועידה ביטחונית בינלאומית שנפתחה בסינגפור, כאשר המתיחות בזירת האוקיינוס השקט גואה בשבועות האחרונים בצל המלחמה המתמשכת באוקראינה. דיאלוג שנגרי-לה של המכון הבינלאומי למחקרים אסטרטגיים נחשב לכנס הביטחוני החשוב ביותר במרחב האוקיינוס השקט מאז שנת 2002. אחרי שבשנתיים האחרונות הוא לא התקיים בשל מגפת הקורונה, היום הוא מתכנס שוב בסינגפור בהשתתפות נציגים מעשרות מדינות שבשלושת הימים הקרובים יעסקו בסוגיות האסטרטגיות הדוחקות ביותר שמאיימות על היציבות האזורית והבינלאומית.

לפני זמן קצר נמסר כי שר ההגנה האמריקאי, לויד אוסטין, נועד עם עמיתו הסיני, הגנרל וויי פנגחה, בשולי הכינוס. אוסטין ינאם מחר על הצעדים הבאים עבור האסטרטגיה האמריקאית באזור ההינדו-פסיפי" וביום ראשון ידבר וויי על "החזון של סין עבור סדר אזורי".

נאום הפתיחה היום הוא של ראש ממשלת יפן, קישידה פומיו. דוברים בולטים נוספים בכנס יהיו שרי ההגנה של יפן, אוסטרליה, קוריאה הדרומית, מלזיה, סינגפור ומפקד הצי המלכותי הבריטי, סר בנג'מין קיי. גם נשיא אוקראינה, וולודימיר זלנסקי, יופיע בנאום ווידיאו, כפי שהוא עושה בכל כנס בינלאומי בחודשים האחרונים.

שתי תקריות אוויריות בין מטוסים סיניים למטוסים מערביים, מטח של טילים בחצי האי הקוריאני והפגנת כוח אווירית של ארצות הברית עם יפן וקוריאה הדרומית - בעוד העולם מפנה את מבטו לעבר המלחמה המתמשכת באוקראינה, המתיחות הביטחונית באסיה ממשיכה להחריף. הוועידה הביטחונית הבינלאומית שנפתחת היום בסינגפור בהשתתפות שרי ההגנה של מדינות האוקיינוס השקט, כולל ארה"ב וסין, תתמקד במשברים האזוריים שעלולים להחריף את חוסר היציבות העולמי. 

הכנס מתקיים ברקע שורת אירועים במרחב האזורי שעלולים לאותת על הסלמה מתקרבת. ביום ראשון האחרון, האשים משרד ההגנה האוסטרלי כי מטוס קרב סיני מדגם J-16 עבר "קרוב מאד" למטוס ריגול מדגם P-8A שהיה בסיור שגרתי במרחב האווירי הבינלאומי מעל ים סין הדרומי ב-26 במאי. לפי האוסטרלים, המטוס הסיני אף שחרר נורים ומוצים ליד המטוס האוסטרלי, וזאת על אף שמדובר באמצעי שיבוש שמשוגרים במקרה של איום אווירי. 

"היירוט הוביל לתמרון מסוכן שהיווה איום בטיחותי על מטוס ה-P-8A ועל הצוות", נמסר. "ממשלת אוסטרליה הביעה את דאגותיה לגבי התקרית מול הממשלה הסינית". ראש הממשלה החדש, אנתוני אלבניזי, הדגיש כי "הנטוס טס בהתאם לחוק הבינלאומי, יישם את הזכות לחופש הניווט והטיסה מעל מים בינלאומיים ובמרחב האווירי". 

במשרד ההגנה הסיני דחו את הטענות האוסטרליות והאשימו כי מטוס הריגול "התקרב למרחב האווירי הסיני" שקרוב לאיי סישה תוך חוסר התייחסות לאזהרות חוזרות ונשנות". איי סישה זה השם של איי פראסל, ארכיפלג איים בים סין הדרומי שבייג'ינג טוענת לבעלות עליו במחלוקת עם וייטנאם וטייוואן. 

"הצעדים שבהם נקט הצבא הסיני הם מקצועיים, בטיחותיים, הגיוניים ולגיטימיים", נטען בהודעה מבייג'ינג. "זו הצד האוסטרלי שמבלבל בין שחור ולבן, מפיץ שוב ושוב מידע שגוי ומעורר עוינות עימות. סין מתנגדת נחרצות לכל המעשים האלה".