קק"ל הודיעה כי היא מייסדת נבחרת אקדמאים למען המאבק במשבר האקלים. תכנית 'מלגות האקלים' היא תכנית מיוחדת וחדשנית של קרן קיימת לישראל, בהובלת המדען הראשי של קק"ל, ד"ר דורון מרקל.

הדוקטורנטים שנבחרו יקבלו מלגה בסך 25 אלף שקלים בשנה למשך שנתיים, בסך כולל של 1.8 מיליון שקל. בתוכנית ייקחו חלק 36 דוקטורנטים ממוסדות המחקר הבאים: האוניברסיטה העברית, אוניברסיטת תל אביב, אוניברסיטת בר אילן, אוניברסיטת חיפה, אוניברסיטת בן גוריון, הטכניון ומכון ויצמן.

מדובר בנבחרת מקצועית ומגוונת שתסייע בחשיבה עתידנית לגבי דרכי התמודדות עם משבר האקלים. נושאי המחקר של הדוקטורנטים מגוונים ועוסקים באנרגיה מתחדשת, הפחתת פליטות גזי חממה, אגירת אנרגיה, היערכות לאקלים המשתנה ואף השפעות בריאותיות וסוציולוגיות של משבר האקלים.

זהו למעשה מהלך של קק"ל לקידום חוקרים ויזמים ישראליים; לעודד מחקרי אקלים שיובילו לפריצות דרך משמעותיות. מהלך זה מצטרף לתוכנית ארוכת טווח של קק"ל להקמה והפעלה של מרכז אקלים שיעסוק בנושאים מרכזיים: הפחתת פליטות וקליטת פליטות מחד, והיערכות לאקלים קיצוני הנגרם על ידי משבר האקלים מאידך.

מרכז האקלים יוביל למיסוד אסטרטגיית אקלים ויפעל בכמה חזיתות: הטמעת האקלים בפעילות הליבה של קק"ל (יער, קרקע, מים), והובלת פרויקטים בתחומים חדשים המשיקים לתחומי הליבה (כמו אנרגיות מתחדשות ושימוש דואלי בשטחים מופרים) בעלי אימפקט ארצי ועולמי.  

המרכז יפעל תוך יצירת חיבורים לגופים חיצוניים בארץ ובחו"ל ויקדם פרויקטים בנושאי אקלים וסביבה עם ארגוני חברה אזרחית, רשויות מקומיות וגורמי ממשלה. 

יו"ר קק"ל, אברהם דובדבני: "הצלת כדור הארץ היא משימה הומנית, יהודית וערכית. מאז ומתמיד קק״ל הייתה גוף ירוק שחלק ניכר מפעילותו מוקדשת לטובת הגנה ושיפור הסביבה והקיימות. קק"ל תמשיך לסייע בכל ההיבטים של שינויי האקלים ובמניעת הנזקים הנגרמים ממשבר האקלים באזור שלנו ובמדינות נוספות".

ד"ר דורון מרקל, המדען הראשי של קק"ל: "זהו נדבך חשוב ביצירה של נבחרת שתהווה את הדור הבא במנהיגות סביבתית. בכך תורמת קק"ל לעידוד מחקרי אקלים ולהכשרת כוח האדם שיסייע למאבק החשוב במשבר האקלים".