לאחר שההצעה נפלה בכנסת: הארכת תקנות יהודה ושומרון אושרו היום (ראשון) בממשלה פה אחד. ראש הממשלה נפתלי בנט אמר במהלך הדיון: "זה אירוע שאני לא זוכר כדוגמתו. לא היה דבר כזה מקום המדינה".

השר גדעון סער אמר בדיון: ״חיוני להעביר את החוק לפני סוף יוני על מנת למנוע תוהו ובוהו משפטי שיפגע בליבת האינטרס הלאומי וגם בהרבה מאוד אזרחים ישראלים". 

"אביא היום לאישור הממשלה וועדת השרים לחקיקה, ולאחר מכן במועד המתאים כאשר נראה שמפלגות חברות בקואליציה השלימו את התהליכים שהן צריכות להשלים - נביא את זה גם לכנסת״, הוסיף.

גדעון סער, נפתלי בנט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
גדעון סער, נפתלי בנט (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

בנט הוסיף: "הליכוד הפך לקבוצה קטנה שעומדת לשרוף את המדינה אם לא יקבלו את השלטון". סער הצטרף: "הם הפכו להיות תנועת ישראל לעזאזל".

במקביל, ועדת השרים לחקיקה החליטה פה אחד לדחות את הצעת החוק של האופוזיציה לשינוי דרך בחירת השופטים לבית המשפט העליון. 

השר סער אמר בוועדה: ״אני רואה בהצעה הזאת הצעה מסוכנת ביותר, שתחריב את עצמאות הרשות השופטת בישראל. היא הוגשה ע"י ח"כים מכל סיעות האופוזיציה הראשית ולכן מדובר פה בתוכנית העבודה של ממשלת נתניהו - בן גביר (אחד ממציעי הצעת החוק). 

משמעות הצעה זאת - פוליטיזציה מוחלטת של בחירת שופטי בית המשפט העליון. זה יהפוך את בחירת השופטים לבית המשפט העליון לחלק מחלוקת השלל הקואליציוני. הם יחולקו בין חברי הקואליציה באותה העת. המשמעות היא חיסול בית המשפט העליון כרשות בלתי תלויה ועצמאית. לכן, אני מציע שנתנגד להצעת החוק״.

לפי הצעת החוק שהוגשה על ידי חברי כנסת מכל מפלגות ״גוש נתניהו״ (הליכוד, שס, יהדות התורה והציונות הדתית) ימונו שופטי בית המשפט העליון, כולל נשיאו וסגן הנשיא על ידי הממשלה באישור מליאת הכנסת.

בתוך כך, במהלך ישיבת הממשלה פנה ראש הממשלה לרז נזרי, המשנה ליועמ"ש, ושאל מה יקרה עם מקבלי הקצבה במידה ועד ה-1.7 התקנות לא יועברו, נזרי השיב: "יהיו בעיות, אך יהיה ניתן לפתור אותן נקודתית, כל פעם בזירה אחרת". פנינה תמנו שטה קראה: "בעצם זו התנתקות שנייה, מתנתקים מתושבי יו"ש, לא הגיוני!".

כזכור, בשבוע שעבר הצעת החוק להארכת תקנות החירום ביהודה ושומרון נפלה בהצבעה במליאת הכנסת, ברוב של 58 מתנגדים לעומת 52 תומכים. ההצבעה נפלה עם התנגדותם של חברי הכנסת מאזן גנאים וחברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי. שאר חברי מפלגת רע"מ לא נכחו במליאה, ואילו חבר הכנסת עידית סילמן בחרה שלא להצביע. 

גורמים בקואליציה הבהירו אמש כי החוק לא יעלה השבוע להצבעה במליאה. לטענת הגורמים "דרוש זמן כדי לפתור את בעיית המורדים, יומיים ודאי לא יספיקו". המפלה עשויה לחרוץ את גורלה של הממשלה בעקבות האולטימטום שהציב יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים גדעון סער, כאשר את החוק צריך להעביר עד ה-30 ביוני.