תוכנית הנדל"ן החדשה של הממשלה, שבחרתי לכנות "מחיר למשתקם", היא בפועל המאמץ הרציני האחרון של ממשלת השינוי לשקם את אובדן האמון ולטפל במשבר הדיור, שהוא הגורם המשמעותי ביותר ליוקר המחיה בישראל. התוכנית מתפרסמת על רקע הידיעות על הקואליציה המקרטעת והקושי של הממשלה להעביר החלטות בכנסת, גם אם מדובר במובהק במהלכים המקדמים את האינטרסים של הציבור הרחב - ללא קשר לשייכות הפוליטית.

שלא במקרה, מרבית סעיפי התוכנית אינם מצריכים את אישור הכנסת, אלא רק חתימה של שר האוצר. על פי ההערכה, העלות התקציבית שלה היא 3־4 מיליארד שקל (כתוצאה מאובדן ההכנסות ממסים על נדל"ן), והחיסכון הנוסף לזוג צעיר שקונה דירה עשוי להגיע לכ־250 אלף שקל בממוצע.

התוכנית נחשפה אתמול במסיבת עיתונאים, דווקא על ידי האגף הימני בקואליציית השינוי: שר האוצר אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו), שהיה בפועל השושבין וזכה לכבוד מקיר לקיר, משום שמרבית המימון ליישומה ייעשה מקופת האוצר; שר השיכון זאב אלקין (תקווה חדשה), האחראי המיניסטריאלי על מחירי הדיור; ושרת הפנים איילת שקד (ימינה), שאחראית מתוקף תפקידה על הליכי הרישוי והבנייה - בעיקר מול הרשויות המקומיות. הצלחת התוכנית תעניק קרדיט לכל השלישייה ותחזק את הימין.

שלא במקרה, התוכנית התפרסמה שלושה ימים לפני פרסום מדד המחירים לצרכן למאי (שיפורסם מחרתיים). במדד האחרון שפורסם התברר כי מחירי הדיור עלו בשנה האחרונה ב־16.3%. מדובר בפיגוע לזוגות הצעירים, ולא פחות מכך - פיגוע אלקטורלי לממשלת השינוי.

על רקע זה הוחלט להקדים תרופה למכה ולפרסם תוכנית עם שורה של צעדים, שנועדה להקל את בעיית הדיור. בתוכנית לא נשלף שום שפן מהכובע. היא גם אינה מתיימרת לקבוע לוח זמנים להורדת מחירי הדיור, אף ששר האוצר כבר העריך שהמחירים יתחילו לרדת לקראת סוף השנה.

היא גם אינה מתיימרת לטפל בבעיית המחירים בשוק החופשי או באזורי המרכז - שם המחירים לדירת ארבעה חרדים מתחילים ב־3 מיליון שקל. ועדיין, שוק הדיור הכללי ייהנה מהתוכנית בעקיפין. למשל, קיצור של משך בניית דירה, העומד כיום על 30 חודשים (באמצעות בנייה מתועשת), יועיל לכלל השוק. התוכנית גם כוללת מספר צעדים נלווים לגידול בהתחלות הבנייה, כמו מתן תמריצים כספיים נוספים לרשויות המקומיות לאישורי בנייה. למשל, מענק של 30,000 שקל על כל דירה שתיבנה לצורך השקעה במבני ציבור או הקצאת "שטחים חומים" המיועדים לבנייה להשכרה.

החלטה נוספת שתובא לקבינט הדיור היא הגדלת סבסוד בגין הוצאות פיתוח בפריפריה ב־40,000 שקל, כדי שגם שם ייהנו הזוגות מהנחות.
אולם לב לבה של התוכנית הוא טיפול ממוקד וכירורגי בזוגות הצעירים, ובעיקר בפריפריה, והיא מקדמת את הסיכוי שלהם לקניית דירה. זה יקרה בין השאר באמצעות הגדלת שיעור הדירות בהנחה מ־60% ל־80% בשיווק של המדינה והוספת עוד 10,000 דירות בהנחה. התוספת תאפשר להגיע בשנת 2023 ל־45,000 דירות בהנחה על פני אזורים גיאוגרפיים נוספים.

מהלך נוסף שכבר פורסם הוא הקפאה מוחלטת של מחיר הדירה למדד שפורסם בשנת 2020 - ללא שום מנגנון הצמדה למחיר. שינוי נוסף הוא הקצאה נוספת של דירות בהנחה לבני המקום מ־25%־35%. וכמובן, הוכנס לתוכנית גם ביטול רכיב הקרקע במדד הבנייה והשארת רכיב הבנייה וביטול תשלום חובה לעו"ד ששירת בפועל את הקבלן. החיסכון כאן נאמד ב־100־150 אלף שקל לדירה בודדת.

לא ברור אם כל המהלכים הללו יורידו את מחירי הדיור. מה שכן ברור הוא שיש כאן ניסיון רציני וממוקד לטפל בעיקר בבעיית הזוגות הצעירים מחוסרי הדיור, ובמיוחד אלה המתגוררים בפריפריה. בממשלת השינוי מביאים בחשבון שמדובר בעיקר במצביעי הליכוד, אבל מקווים כי ביום פקודה - גם הם ייטו להם חסד.