טרי או מבושל? רבים מאיתנו אוהבים ירקות, בין אם בסלט או סתם לאכול מלפפון. חלקנו גם אוהבים להוסיף ירקות לתבשילים. אבל האם יש הבדל בערכים התזונתיים בירקות טריים לעומת מבושלים? ד"ר מאיה רוזמן התייחסה לנושא בתוכניתה ב-103FM.

"המיתוס גורס שירקות טריים יותר בריאים מירקות מבושלים, כי בזמן הבישול מתפרקים הוויטמינים", הסבירה רוזמן. "אז נכון שוויטמין C נהרס בחימום ו-וויטמין A פחות, אבל במקרים מסוימים יש יתרון לירקות החמים". היא הביאה דוגמאות:

עגבנייה מבושלת עדיפה על טרייה
העגבניה עשירה מאוד בליקופן, שהוא נוגד חמצון שחשוב נגד קטרקט, סרטן הערמונית, ועוד מחלות רבות אחרות. ליקופן זה נספג לגופנו בצורה טובה יותר מעגבניות מבושלות, בהשוואה לטריות. כמות הליקופן הסופית שתיספג מרסק, קטשופ, שקשוקה ואנטי-פסטי שרי, גבוהה יותר מאשר זו שתיספג מסלט טרי.

מגזר מבושל נספג יותר ויטמין A
גזר טרי קשה מאוד ללעיסה, וגם לקיבה קשה מאוד ללוש אותו, מה שגורם לכך שבסופו של דבר חלק גדול ממנו מופרש החוצה כמו שנכנס. אחרי בישול הגזר מתרכך, ואז כל מרכיביו נספגים בקלות יותר. נכון שחלק מויטמין A נהרס בחימום, אך ויטמין זה עמיד יחסית לחום, והכמות הסופית הנספגת אל הגוף מגזר מבושל/דלעת בתנור/מרק כתום גבוהה יותר, מאשר מגזר טרי.

ברוקולי מאודה קלות
מכיל יותר נוגדי חמצון שזמינים לגוף מאשר ברוקולי טרי.