מספר כלי הנשק הגרעיניים בעולם צפוי לעלות בעשור הקרוב, לראשונה מאז תום המלחמה הקרה לפני יותר מ־30 שנה. כך מתריע דוח חדש של מכון מחקר בינלאומי מוביל, על רקע המתיחות הגוברת סביב המלחמה באוקראינה, שלוותה באיומי גרעין של מוסקבה.

מנתוני הדוח השנתי של מכון שטוקהולם לחקר השלום הבינלאומי (סיפר"י) על נשק גרעיני בעולם, עולה כי בתחילת השנה עמד המאגר הכולל על 12,705 ראשי קרב גרעיניים, כאשר 3,732 מתוכם מוצבים על טילים ומטוסים. מדובר בירידה של 375 ראשי קרב תוך שנה, וכשישית מכלל כלי הנשק הגרעיניים שהיו בעולם בשנת 1986, לקראת סוף המלחמה הקרה.

לפי הדוח, רוסיה מחזיקה במאגר הגדול ביותר - 5,977 ראשי קרב. אחריה ארה"ב - 5,428 ראשי קרב. אחריהן נמצאות סין – 350, צרפת - 290, בריטניה – 225, פקיסטן – 165, הודו - 160 וקוריאה הצפונית - 20. אף על פי שישראל לא הצהירה על עצמה כמדינה גרעינית, הדוח מעריך כי ברשותה 90 ראשי קרב.

על אף הירידה במספר ראשי הקרב, מחברי הדוח הזהירו כי כל המדינות הגרעיניות מחדשות את מאגריהן והופכות אותם למודרניים יותר, וכי בעשור הקרוב צפויה עלייה מחודשת במספר ראשי הקרב, לא מעט בשל השפעות המלחמה באוקראינה. "זו מגמה מדאיגה מאוד", אמר ד"ר ווילפרד וואן, מנהל התוכנית לכלי נשק להשמדה המונית של סיפר"י. "היחסים בין המעצמות הגדולות הידרדרו יותר בתקופה שבה האנושות וכדור הארץ ניצבים בפני מגוון של אתגרים משותפים דחופים, שבהם ניתן לטפל רק באמצעות שיתוף פעולה בינלאומי", הוסיף יו"ר חבר המנהלים של המכון וראש ממשלת שוודיה לשעבר סטפן לפבן.

בתוך כך, ארגון אמנסטי האשים אתמול את רוסיה בביצוע פשעי מלחמה עם פרסום דוח חמור, שלפיו יותר מ־600 אזרחים נהרגו ויותר מ־1,200 נפצעו בעיר חרקיב שבמזרח אוקראינה מהפצצות הצבא הרוסי על שכונות מגורים – זאת באמצעות פצצות מצרר האסורות לשימוש, רקטות בלתי מדויקות ופיצוצי מוקשים.

"השימוש החוזר בתחמושת מצרר אסורה הוא מזעזע וסימן נוסף להתעלמות המוחלטת מחיי אזרחים", אמרה דונטלה רוברה, היועצת הבכירה של אמנסטי לתגובות למשברים. "הכוחות הרוסיים האחראים להתקפות המחרידות האלה חייבים לשלם על מעשיהם". בינתיים בשטח נמשכת הלחימה הקשה בעיר סברודונצק שבמחוז לוהאנסק בדונבאס. נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי סיפר כי הכוחות משני הצדדים נלחמים "על כל מטר, פשוטו כמשמעו". יועצו הבכיר מיכאילו פודוליאק הפציר במדינות המערב לשלוח בהקדם תותחים, משגרי רקטות, טנקים וכלי רכב משוריינים.