ניר אורבך יודע את האמת. הוא בקיא במספרים, בפרטים, בעובדות. אני מניח שכשהוא יושב עם ראש הממשלה הוא גם רואה את הדברים בעיניו. ועדיין, הוא החליט אתמול (שני) לעזוב את הקואליציה. המשפט התמוה ביותר בהודעה ששחרר לתקשורת היה זה: "נכשלנו לחלוטין בהרמת רוח העם וזוהי משימתה העיקרית של הממשלה, כל ממשלה".

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

צר לי, ניר. התבלבלת. ממשלה לא מופקדת על רוח. ממשלה מופקדת על חומר. על הביטחון. על הכלכלה. על החברה. על יחסי החוץ. אבל בוא נניח שאנחנו עוסקים ברוח. האם אתה מסוגל לגולל את הזיכרון שנה אחת אחורה? האם אתה זוכר מה היה מצב הרוח של העם, או שלך, כשהמדינה בערה? כשירושלים הופצצה לראשונה בהיסטוריה בטילים ששיגר ארגון טרור קיקיוני? כשבלוד אזרחים התבצרו בבתיהם ולא היה מי שיגן עליהם? כשיפו רתחה ועכו בערה? אתה מתכוון לרוח כזו?

או שמא אתה מתכוון לרוח העוועים שרודפת אחריך באשר תלך. רוח הביביזם הרעילה, המגדפת, הגסה, שהופכת את חייך ואת חיי שכניך לגיהינום. הרוח ששברה את רוחה של עידית סילמן, שבאה אתמול סוף־סוף על שכרה וזכתה לנשיקה מצלצלת במזנון הח"כים מאיציק זרקא. את הרוח הזו אתה רוצה להחזיר לרחובותינו? מול הרוח הזו אתה מתקשה להתמודד?

בהודעתו כתב אורבך ש"לצערי, הקואליציה כיום אינה ממלאת את ייעודה". כן, הוא טרח להזכיר ש"מחד, לאורך השנה פעלנו במגוון נושאים לחיזוקה וביצורה של מדינת ישראל", אבל "מאידך, גורמים קיצוניים ואנטי־ציוניים כדוגמת ח"כ גנאים וזועבי לקחו את הקואליציה לכיוונים בעייתיים, והשתמשו בה לאורך הדרך כבת ערובה שלהם".

ניר אורבך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
ניר אורבך (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בקטע הזה יש אמת בדבריו של אורבך. הבעיה היא בפתרון. הוא שובר את הכלים. הוא מרים ידיים ויוצא. הוא ייקח את המדינה לבחירות, שכפי שכבר פורסם אתמול ב"כלכליסט", פירושן הוא שהמדינה בכל מקרה תתנהל בלי תקציב לפחות עד אמצע השנה הבאה. כלומר, בזה שאורבך הגיע למסקנה שיש בקואליציה גורמים אנטי־ציוניים, הוא משליך את מדינת ישראל מתחת לגלגלי האוטובוס.

הוא יודע מה הקואליציה הזו עושה, כל יום, כל היום, וגם בלילה. הוא למשל יודע שבשבועיים האחרונים מצאו את מותם לפחות שבעה מדעני גרעין ואווירונאוטיקה איראנים. הוא מכיר את הבישול שמבשלים האמריקאים עם סעודיה. אבל מאזן גנאים לא בא לו טוב בעיניים. אגב, גם לי הוא לא בא טוב. והגב' רינאוי־זועבי באה עוד פחות טוב. השאלה היא מה הנזק הנגרם על ידי שני אלה כרגע, ומה האלטרנטיבה. התשובה ברורה.

בהחלטתו מתגמל אורבך את אלה שכרתו ברית עם טיבי ואיימן עודה להפלת תקנות איו"ש. מי אלה? בנימין נתניהו והכת המשתרכת אחריו. אורבך יודע שבפעם הקודמת יש עתיד הצביעה מהאופוזיציה בעד התקנות הללו. הוא יודע שאין אופוזיציה ציונית אחראית שתפיל תקנות כאלה. הוא יודע שהאופוזיציה הנוכחית היא לא ציונית ולא אחראית, היא ביביסטית.

היא כבר כמעט הפילה את חוק האזרחות. והיא כמעט הפילה את "ממדים ללימודים". היא מענישה עכשיו את ההתיישבות (למעלה מ־7,000 התחלות בנייה השנה) רק כדי שמשפחת נתניהו, במלוא תפארתה (שנחשפה שלשום בבית המשפט), תחזור לינוק מעטיני השלטון.

כן, אורבך יודע את כל זה, לפרטי פרטים. לזכותו ייאמר שהוא יצא וסגר אחריו את הדלת, אבל לא נעל אותה. על פי מקורביו הוא נתן לבנט שבוע לארגן את הקואליציה. על פי בכירים בימינה, השבוע יהפוך לשבועיים־שלושה. זה יפה מצדו. בלי ציניות. וזה מעביר אותנו לצד השני של הכביש.

שם נמצאים השותפים של אורבך וסילמן לאותה קטסטרופה מסתמנת: מאזן גנאים מרע"ם וג'ידא רינאוי־זועבי ממרצ. שני אופורטוניסטים פוליטיים מהזן הנחות ביותר, אנשים שהובלו לבית הנבחרים הישראלי על גבו של אלקטורט שתומך בכל לבו בממשלת השינוי. הם פשוט יורקים על הבוחרים, יורקים על המגזר הערבי כולו, יורקים על מדינת ישראל - והם לעולם לא יוכלו להימלט מהאמת הפשוטה הזו.

ג'ידא רינאוי זועבי (צילום: מרק ישראל סלם)
ג'ידא רינאוי זועבי (צילום: מרק ישראל סלם)

תשקיעו דקה לקרוא מה סיפר אתמול סגן שר הבט"פ ניצב (בדימוס) יואב סגלוביץ לאריה אלדד ולי ברדיו 103FM בעניין הפשיעה במגזר הערבי. נתוני מחצית השנה הראשונה (2022) במגזר, מול מחצית השנה הראשונה הקודמת (2021), הציגו ירידה דרמטית בכל הפרמטרים. 30% פחות רציחות, 50% פחות מקרי ירי, וכן הלאה. 

"מי שעושים את העבודה", אמר סגלוביץ, "הם כלל גופי האכיפה והגופים הממשלתיים. לא רק המשטרה. רשות המסים, טיפול במעטפת הכלכלית, בארגוני הפשיעה. סיימנו עכשיו שתי עבודות מאוד גדולות שהרבה מאוד שנים כולם אמרו שבלתי אפשרי לבצע. מנכ"ל משרד האוצר הוביל צוות שמיניתי בנושא השוק השחור, והדברים קורים.

זו מהפכה, גם בתחום החשבוניות הפיקטיביות, גם בתחום המכרזים ברשויות המקומיות. זה לא תיאורטי, זה דברים שדיברו עליהם שנים, והם קורים עכשיו. זה משרדי הממשלה, עבודה בלתי רגילה שהם עושים, ההתגייסות הגדולה של כלל משרדי הממשלה, שינוי ששנים רבות חיכו לו ולשמחתי הוא קורה".

אתמול בבוקר נחשף מבצע נוסף, שבו עבריין בכיר לשעבר הפך לסוכן משטרתי שהפליל עשרות סוחרי נשק גדולים, חלקם במגזר. "מדובר בעבריינים כבדים", אמר סגלוביץ, "זו פעילות מקצועית של ימ"ר תל אביב, שהביאה הרבה מאוד בכירים בתוך מערך הפשיעה המאורגנת, עבודה מאוד טובה ומקצועית. זה מבצע סוכן, כתבי האישום יוגשו בקרוב. זה מצטרף לפעילות מאוד גדולה של הפעלות סוכנים, עדי מדינה, התעצמות מאוד גדולה.

כשיש לארגונים חוויית הצלחה, ומקבלים גב מהדרג המקצועי ומהדרג הפוליטי, הדברים מתרחשים. הארגונים יודעים מה לעשות. "כל משרדי הממשלה, וזו אינה מליצה, שעושים פעילות כמו לפני שבוע ברהט על תחנות דלק פירטיות. כל משרדי הממשלה - מינהל הדלק, משרד התחבורה, רשות המסים, זה כל המכלול. לא רק הדלק.

מוציאים את המכלים מהאדמה. וזה מצטרף לפעילות מאוד גדולה של זיהום נחלים לפני שבוע. מפקד משטרת ערד הוליך את זה, כל רשויות המדינה הצטרפו, עשינו את כל החיבורים המתאימים. צריך להיכנס לכל המקומות שהמדינה לא הייתה בהם. השורה התחתונה, אכיפה בהיבט הרחב והעמוק שלה. לייצר את השינוי הדרמטי מול העבריינים מצד אחד, ולהראות לאזרח שיש דין ויש דיין".

מאזן גנאים (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)
מאזן גנאים (צילום: הדס פרוש , פלאש 90)

אז מאזן גנאים וג'ידא רינאוי־זועבי הולכים להפסיק את כל זה. פשוט להוריד על כל זה את השלטר. להחזיר את המדינה לסחרור האינסופי סביב משפחה אחת, שמסרבת להרפות. לתקוע סכין בגב הציבור שלהם, שנאנק עשרות שנים תחת כובד האלימות, הרציחות, האנרכיה והכאוס.

מה יהיה עכשיו? אין לדעת. מתפתח כאן מרוץ בין האגף הימני לאגף השמאלי של הקואליציה. איזה מהם יתפרק, או יתעשת, יותר מהר. מכיוון שאורבך לא נעל את הדלת והשאיר אופציה פתוחה, הכל תלוי עכשיו בשני הח"כים הערבים, כלומר בצד השמאלי של המפה. האם יש שם כוח שמסוגל לנתק את גנאים ורינאוי־זועבי ממכונת הרעל הדו־לשונית, שפועלת גם בערבית, ומנסה לאכוף עליהם הקצנה מלאכותית (שניהם אסלאמיסטים קטנים מאוד)? האם ההיגיון ינצח את השנאה?

דבר אחד בטוח. במוצאי השבת הקרובה תתקיים צעדת תמיכה בממשלה (21:00, פינת אבן גבירול ושדרות רוקח). המארגנים הם חברי קבוצת "כן לממשלת שינוי ואחדות" שקמה לפני שנה, עם הקמת הממשלה, ואינה מזוהה עם מפלגה מסוימת. בקואליציה הנוכחית יש שמונה מפלגות. כל מי שמאמין שעדיין שווה להתאמץ במלחמה על דמותה של מדינת ישראל, כפי שנוסדה בידי האבות המייסדים שלה, שיקום ויגיע.