עולם התרבות הישראלי באבל בעקבות פטירתו של א.ב. יהושע, אחד הסופרים החשובים שקמו בישראל, הבוקר (שלישי) בגיל 85 לאחר מאבק במחלת הסרטן.

נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ספד ליהושע בציוץ בטוויטר: "כמה עצוב וכמה סמלי שא.ב. יהושע, מגדולי סופרי ישראל בכל הדורות הלך לעולמו בשבוע הספר העברי. ״בולי״ בפי מכריו ואוהביו, היה מגדולי סופריה ומספריה של מדינת ישראל; סופר ומחזאי עטור פרסים, שזיכה אותנו בפרס הגדול מכל – יצירתו הבלתי נשכחת שתמשיך ותלווה אותנו לדורות.

א.ב. יהושע (צילום: ראובן קסטרו)
א.ב. יהושע (צילום: ראובן קסטרו)

"רק בשנה האחרונה שוחחתי איתו כמה פעמים, כולל בחודש האחרון. ביקשתי לעודד אותו, לחזק אותו, לשקף לו עד כמה הוא חשוב לנשמת אומתנו. יצירותיו, ששאבו מדמות מולדתנו ומאוצרות עמנו, שיקפו לנו אותנו כבתמונת מראה מדוייקת, חדה, אוהבת ולעתים גם כואבת. הוא העלה בנו פסיפס של רגשות עמוקים. ירושלים, חיפה, מדינת ישראל והעם היהודי היו מסת חייו. זכרו ינון בקרבנו לעד בכתיבתו ובהגותו. תנחומים למשפחתו ואוהביו. יהי זכרו ברוך".

ראש הממשלה נפתלי בנט: "מעמודי התווך של הספרות הישראלית, אדם שרבים מאוד קראו את מילותיו. בלכתו הבוקר הותיר קהל של קוראים מלאי הערכה, לאיש שלקח חלק בעיצוב תרבותה של מדינת ישראל. יהי זכרו ברוך".

שר החוץ, יאיר לפיד, ספד: "איבדנו היום אדם נפלא וסופר מופלא. א.ב יהושוע זוכה פרס ישראל לספרות, היה קול ייחודי בין מזרח למערב, בין האינטימי ללאומי, בין אהבת אדם נדירה לצלילות מוחלטת לגבי החולשות האנושיות. הוא יחסר, כתיבתו תשאר עמנו. יהי זכרו ברוך".

נועם סמל, מנכ"ל תיאטרון הבימה שהיה חבר קרוב של יהושע, ספד לו בכאן ב': "זה יום אבל, הלך לעולמו איש דגול, לא רק סופר דגול שתורגם להמון שפות, אני הייתי בארצות הברית וראיתי את ההשפעה שלו על הספרות האמריקאית. הוא נגע בנפש האדם. כמנכ"ל הקאמרי הפקתי יותר מעשרה מחזות שלו. הייתה לו ביקורת נוקבת על החברה הישראלית. איש צנוע ואוהב אדם וסופר גדול".

א.ב. יהושע (צילום: אסף קוטין)
א.ב. יהושע (צילום: אסף קוטין)

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, ספד: "חתן פרס ישראל לספרות, הסופר א.ב יהושע היה מגדולי הסופרים העבריים. עשרות ספריו זכו להצלחה גדולה ותרמו רבות לספרות הישראלית ולתרבות הישראלית. יהושע היה גם מורה ומרצה, שהנחיל לתלמידיו את מלאכת הספרות והכתיבה.

"מעבר לכישרון הנדיר, התאפיין יהושע באכפתיות וברגישות גדולה לאתגריה של החברה הישראלית והיה פעיל חברתי ופוליטי במאמץ לתיקון החברה על פי דרכו. המילים שכתב והסיפורים שסיפר נטועים עמוק בספרות העברית ובלבם של המוני קוראים אוהבים. תנחומים למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

השרה תמר זנדברג, שיהושע היה חבר מפלגתה (מרצ), ספדה: "להתראות א.ב יהושע, סופר עברי דגול ופורץ דרך, שלקח על עצמו גם תפקיד מוסרי משמעותי להובלה לשלום ולצדק. יהי זכרו ברוך".

יו"ר מרצ, ניצן הורוביץ, אמר: "עצוב וכואב על לכתו של ענק הספרות, איש השלום וזכויות האדם, א.ב. יהושע. בולי שלנו היה מצפן מוסרי שנאבק בעוולות הכיבוש ותמך בכל לבו במאבק לשוויון ושלום. הוא תמך וסייע למרצ, מתוך הבנה שזכויות אדם ושלום הם הבסיס המוסרי עליו צריכה להתבסס מדינת ישראל. מרצ מרכינה ראש. נמשיך ללכת בדרכך".

מאוניברסיטת חיפה, שם לימד יהושע, נמסר: אוניברסיטת חיפה מרכינה ראש עם מותו של פרופ' א.ב יהושע, מענקי הרוח של החברה הישראלית ואחד מעמודי התווך של אוניברסיטת חיפה. פרופ' יהושע, שהיה דיקן הסטודנטים הראשון שלנו, סלל את הדרך בה צעדנו לאורך השנים. הוא הדריך והאיר והיה שם תמיד עבורנו. תרומתו של א.ב יהושוע לתרבות הישראלית ולחברה הישראלית לא תסולא בפז. הוא ידע לעסוק בסיפורים האישיים ודרכם לספר את סיפורה של החברה הישראלית כולה. הוא היה ידיד ושותף לאורך שנים לפיתוח האוניברסיטה, וקולו יחסר לכולנו".