טיפול באומנויות הוא מקצוע המעניק טיפול רגשי באמצעות שימוש באומנויות משישה תחומים שונים, כשהמטפלים עובדים במסגרות בריאות, רווחה וחינוך ומספקים מענה נפשי למגוון רחב של אוכלוסיות ושכבות גיל. בשנת 2004 הורה בג"ץ למדינה להסדיר את המקצוע בחקיקה, ובעקבות הפסיקה החלה יה"ת (האגודה לטיפול באמצעות אומנויות) בשיח עם משרד הבריאות על מנת ליצור סטנדרט מקצועי אחיד במקצוע הרגיש העוסק בבריאות הנפש, בכלל זה בהתניית תואר אקדמי כדי לעסוק בו.

עם כינונה של הממשלה הנוכחית הגישו ארבע חברות כנסת הצעת חוק לטובת הסדרת המקצוע והכללתו כחלק מחוק מקצועות הבריאות, אלא שהיא תקועה בוועדת הבריאות של הכנסת. במקביל הגיש ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) הצעת חוק נגדית, שמעוניינת להכיר במסלול הכשרה נוסף במקצוע של לימודי תעודה בתוכנית שתפוקח על ידי מוסד אקדמי, בטענה שישנם זרמים בחברה החרדית שאינם נגישים לאקדמיה.

מאחורי המאבק על פרנסת המטפלות החרדיות עומד גם אינטרס כלכלי של מוסדות בית יעקב, רשת ההכשרה של המטפלות ללימודי תעודה, שתספוג מכה קשה אם הסדרת המקצוע תעבור בחוק. מאידך, יה"ת פועלת להסדרת התחום גם כדי ליצור מסגרת אחידה לקידום, תנאי העסקה ושכר במקצוע.

לאחרונה פנו מאות מטפלות חרדיות לחברי ועדת הבריאות של הכנסת בדרישה לתמוך בהצעת החוק של ח"כ אשר. אורה מלכי שפי, ראש התוכנית לתרפיה באומנות בסמינר בית יעקב, מסבירה: "החוק צפוי לפתור מצוקה במגזר החרדי, הסובל ממחסור במטפלות, במקביל לביקוש ער מצד הורים לסייע לילדיהם בהתאם לאמונתם. תוכנית הלימודים שלנו נבנתה בשיתוף משרד הבריאות והיא ארוכה ומקיפה"

"למעטות בינינו המשמעות היא עוד שלוש שנים לפחות של לימודים נוספים בשווי של עשרות אלפי שקלים, כדי להגיע לרמה מקצועית שאנו נמצאות בה כבר עכשיו, אך לרובנו המשמעות היא שלא נוכל לעולם להשתלב בשוק העבודה בשל אמונתנו. כל פתרון אפשרי שעולה בוועדה נדחה והופך לזירת קרה", הוסיפה.

היא מדגישה: "לא מדובר בניסיון להוריד את הסטנדרט של המקצוע. התוכנית נמצאת בפיקוח אקדמי והיא עתירת הכשרות מעבר לנדרש במסלולים אחרים. מרבית ההורים החרדים שילדיהם זקוקים לטיפול לא יסתייעו במטפלות שהוכשרו באקדמיה בחברה החילונית וזאת מכורח אמונתם, וכך אלפי ילדים עלולים להישאר ללא מענה".

במשרד הבריאות, התומך בחוק הסדרת הטיפול באומנויות, אומרים בתגובה: "בחוק נקבע כי על מנת להבטיח רמה מקצועית הולמת של העוסקים בתחום יש להשלים תואר שני בתוכניות המוכרות. לימודי תעודה, טובים ככל שיהיו, אינם נותנים מענה לתנאי הכשירות שנקבעו בחוק. התוכנית הנדונה נבדקה על ידי אגף רישוי במשרד ולא נמצאה שוות ערך לתוכנית הלימודים שנלמדת במוסדות אקדמיים".