אחת מן השיטות לירידה במשקל או שמירה עליו, היא ספירת הקלוריות שצורכים במשך היום. ההתעסקות בלתי פוסקת ב'קלוריות' ובדיקת הערך האנרגטי של כל מוצר או מזון שאוכלים - היא מתישה ואף עלולה לגרום להפרעות אכילה ובנוסף לכך, רחוקה מאוד מלהיות מדוייקת. עדיף להקפיד על תזונה נכונה ובריאה באופן כללי במקום לבדוק האם פרוסת לחם קל מכילה 37 או 42 קלוריות. מה הסיבות לכך? 

בפתח תוכניתה ב-103fm, ד"ר מאיה רוזמן הביאה כמה דוגמאות דוגמאות: "1000 קלוריות מחלבונים אינן כמו 1000 קלוריות מפחמימות", הסבירה. "החלבונים גורמים לגוף לשרוף יותר קלוריות בזמן העיכול שלהם והספיגה שלהם בגוף. דיאטה של 1000 קלוריות שמכילה כמות גדולה יותר של חלבון, תוביל לירידה גדולה יותר במשקל בהשוואה לאותה כמות קלוריות שרובה מפחמימות. פרט לעובדה זו, החלבונים גורמים לתחושת שובע גדולה יותר ולירידה בתיאבון ובחשק לנשנש".

ומהן הטעיות היצרנים? המומחית, טענה כי "כשכתוב על מוצר מסויים מספר הקלוריות במאה גרם, מדובר בתוצאה של מעבדה מסויימת שמצאה את הערך הנקוב. מעבדה אחרת היתה מוצאת ערך אחר. כשכתוב על פרוסת לחם קל 37 קלוריות, זה לא בהכרח מדוייק. שימו לב שלא כל הפרוסות באותו גודל ואותו משקל בדיוק, מה שאומר שלא יתכן שבכל הפרוסות אותו מספר קלוריות".

על הדחקת חלק מן הקלוריות הנצרכות, עוד אמרה: "אם אדרש לכתוב בערב כל מה שאכלתי באותו יום ולספור כמה קלוריות צרכתי, סביר להניח שאשכח בתמימותי לספור את הקלוריות של החלב בנס הקפה (עוד לפחות 30 קלוריות בכל כוס, 4-3 כוסות זה עוד יותר ממאה קלוריות?), את חצי פרוסת הגבינה הצהובה שהכנסתי לפי בזמן הכנת הכריך לבן שלי, את רסק העגבניות שהכנסתי לשעועית הירוקה שבישלתי, ואת רבע העוגיה שטעמתי אחרי שידור חי. מדובר בעוד כמה מאות קלוריות שלא אספור אבל בהחלט נחשבות בזמן דיאטה, גם אם לא סופרים אותן".

בהמשך, התייחסה ד"ר רוזמן לירקות שכן צריך לספור: "אמנם ירקות מכילים מעט מאוד קלוריות, אבל כשאוכלים הרבה. גם את זה צריך לספור. סלסלת עגבניות שרי מכילה 300 קלוריות, ואני מודה שאין לי בעיה לנשנש את כולה. אז לספור או לא?". עוד השיבה לשאלה, האם ירקות מבושלים מכילים יותר קלוריות? "לקיבה שלנו קשה ללוש למחית ירקות קשיחים כמו גזר, פלפל, קולורבי ושומר. לכן, הם יוצאים מן הגוף בשלמותם כמעט כפי שהם, והגוף לא יכול לספוג מהם לא את הויטמינים, וגם לא את הקלוריות", טענה.

והבהירה: "לעומת זאת, בישול הירקות גורם לריכוך שלהם, מה שמאפשר לקיבה שלנו ללוש אותם למחית ולספוג מהם את כל תכולתם. גם את הויטמינים שנשארו אחרי הבישול, וגם את הקלוריות. במילים אחרות, הגוף סופג מגזר מבושל את כל הקלוריות שבו, לעומת גזר טרי, כנ"ל גבי כרובית, ברוקולי וכל ירק אחר. כשהייתי נערה מתבגרת התחלתי לספור קלוריות של מה שאני אוכלת, ואני זוכרת שאבא שלי ז"ל, אמר לי: 'את מסכנה, כי את אוכלת קלוריות ולא אוכלת אוכל'. והוא צדק. יש אנשים שמקדישים יותר מדי זמן ואנרגיות לספירת הקלוריות, ולא נהנים ממה שהם אוכלים".

לסיכום, אמרה: "שמירה על בריאות ומשקל יכולה לכלול גם הגבלת מזונות עתירי קלוריות - כולל מזונות בריאים, כמו טחינה, אבוקדו, שמן זית, אגוזים ושקדים. אבל עדיף להתמקד בהגדלת כמות הירקות והחלבונים, והפחתת כמות החטיפים והמאכלים המעובדים - גם אם יודעים כמה קלוריות הם מכילים".