בצל העלייה בתחלואה בנגיף הקורונה והזינוק במקדם ההדבקה אמר היום (רביעי) פרויקטור הקורונה, הפרופ' סלמאן זרקא, כי "זן BA5 תופס את מקומם של זן הדלתא וזן האומיקרון", והוסיף כי "ביחס לזנים הקודמים, הוא פחות עמיד מול החיסון למניעת הדבקה". זרקא אמר את הדברים בדיון בוועדת הבריאות של הכנסת בראשות חברת הכנסת עידית סילמן שעסק בתמונת המצב של תחלואת הקורונה והטיפול בפוסט-קורונה, והוסיף כי משרד הבריאות שוקל להחזיר את חובת עטיית המסכות בחללים סגורים.

"הזן החדש BA5 אותר אצל קרוב ל-50% מהחולים כעת", אמר הפרופ'. "הזן מייצר מחלה קלה יחסית בקרב הצעירים, אבל רואים עלייה באשפוז בבתי החולים. החשיבות היא לשמירה על אוכלוסיית בסיכון ואוכלוסייה של גיל 60 ומעלה. BA5  ילך ויתחזק ויהיה הזן המשמעותי. אם בדלתא  החיסון עבד ב-90% ובאומיקרון 30% מהמחוסנים נדבקו, בזן החדש החיסון כבר פחות עוזר להדבקה אך כן מגן ממחלקה קשה".

בנוסף המליץ לציבור להמשיך לעטות מסכות: "אנחנו ממליצים לציבור להישאר עם מסכות בחללים סגורים. ככה אני עושה וכך אני אומר לכל מי שסביבי, גם לא בבית החולים. יש מחשבה להחזיר לתקנות מחייבות את עטיית המסכות. צריך לבחור את התזמון. אני לא חושב שזו מעמסה שהציבור לא יכול לעמוד בה. אנו ממליצים ביותר לאוכלוסיה בסיכון לעטות מסכה". 

פרופ' סלמאן זרקא (צילום: אבשלום ששוני)
פרופ' סלמאן זרקא (צילום: אבשלום ששוני)

עוד אמר זרקא, כי "במשרד עובדים להרחיב את עמדות הבידוק לקראת שבוע הבא. בנוסף, אנחנו מקדמים בדיקה ביתית מפוקחת - נערכנו מול הרבה חברות בנושא ונבקש בשני הקרוב מהוועדה לאשר תקנות שיאפשרו בדיקה ביתית מפוקחת שתעשה דרך הטלפון וכך גם אלו שעושים בדיקה ביתית, יהיו מוסדרים ורשומים במערכות ומשרד הבריאות".

"כל המאושפזים הם אנשים מכל גיל 60, חלקם קיבלו מנה רביעית. עיקר האוכלוסייה קיבלה את הממנה הרביעית סביב ינואר ואנחנו כבר אחרי כחמישה חודשים ומכירים את התופעה של דעיכת החיסון. על פי המידע הזמין לנו בישראל ובעולם טרם הצלחנו לומר את זה בצורה ברורה האם לתת מנה חמישית אבל אנחנו נמשיך לעקוב אחרי הנתונים", הוסיף.