היסטוריה: שרת האנרגיה, קארין אלהרר, חתמה היום (רביעי) על מזכר הבנות שיאפשר את ייצוא הגז הטבעי של ישראל לאיחוד האירופי. זאת, במהלך ביקורה של השרה במצרים, במסגרת פורום הגז האזורי של מדינות מזרח היפ התיכון (EMGF). המזכר נחתם בין ישראל, מצרים והאיחוד האירופי, כאשר תוקפו של ההסכם הוא למשך שלוש שנים מיום חתימתו, ולאחריהן יחודש באופן אוטומטי לשנתיים נוספות.

על פי מזכר ההבנות, הצדדים החתומים עליו יפעלו יחד כדי לאפשר אספקה סדירה של גז טבעי למדינות החברות באיחוד האירופי ממצרים, ישראל ויעדים אחרים, וזאת באמצעות תשתיות הנזלת הגז הטבעי הקיימות במצרים. עם זאת, מחויבות זו כפופה לשמירה על הביטחון האנרגטי ויכולת האספקה לשוק המקומי בכל אחד מהצדדים החתומים ובכך, לא תימנע מישראל ומצרים לייצא גז למדינות אחרות.

שרת האנרגיה קארין אלהרר במעמד חתימת מזכר ההבנות (צילום: פיטר אדיב)
שרת האנרגיה קארין אלהרר במעמד חתימת מזכר ההבנות (צילום: פיטר אדיב)

בנוסף, מזכר ההבנות כולל מספר צעדים להאצת יישומו. כאשר, ישנו סעיף שיעודד האיחוד האירופי את החברות האירופאיות להשתתף בתהליכים ולהשקיע בפרויקטים של חיפוש והפקת גז טבעי בישראל ובמצרים. במקביל, יפעלו הצדדים על מנת לצמצם את פליטות המתאן, ויבחנו טכנולוגיות מתקדמות ללכידת מתאן ולצמצום פעולות נישוב, בכל שלבי שרשרת האספקה. 

משרד האנגריה מסר כי חתימה זו על מזכר ההבנות הינה צעד נוסף בדרך למיצובה של ישראל כמעצמת גז טבעי, שתאפשר להגדיל את ייצוא הגז למצרים ומשם למדינות נוספות באירופה. ייצוא הגז משתמש כמנוף מדיני ותורם לישראל מבחינה גיאו-פוליטית, זאת תוך שמירה על כמות הגז הטבעי הדרושה לצריכת המשק המקומי. עוד נמסר מהמשרד, כי הצעד מסייע לישראל להפחית את השימוש בדלקים מזהמים ומוריד באופן דרמטי את זיהום האוויר.

שרת האנרגיה קארין אלהרר במעמד חתימת מזכר ההבנות (צילום: פיטר אדיב)
שרת האנרגיה קארין אלהרר במעמד חתימת מזכר ההבנות (צילום: פיטר אדיב)

שרת האנרגיה קארין אלהרר הגיבה לחתימה על ההסכם ואמרה: "זהו רגע אדיר בו ישראל הקטנה הופכת לשחקנית משמעותית בשוק האנרגיה העולמי. מזכר ההבנות יאפשר לישראל לייצא בפעם הראשונה גז טבעי ישראלי לאירופה והוא מרשים אף יותר בהסתכלות על שורת ההסכמים המשמעותיים עליהם חתמנו בשנה האחרונה, וממצבים את ישראל ואת משק האנרגיה והמים הישראלי כשחקנית מפתח בעולם".

שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד צייץ בחשבון הטוויטר שלו: "היסטוריה אנרגטית! ישראל תייצא גז טבעי כחול-לבן לאיחוד האירופי. מברך את שרת האנרגיה".

כזכור, נשיאת הנציבות האירופית ד"ר אורסולה פון דר ליין נמצאת בימים אלה בביקור בישראל, במהלכו היא מקדמת, בין היתר, את רכש הגז הטבעי מישראל לאירופה. פון דר ליין קראה אתמול בטקס באוניברסיטת בן גוריון בנגב להגברת שיתוף הפעולה בין ישראל לבין האיחוד האירופי על רקע משבר הגז בשל המלחמה באוקראינה ומשבר האקלים.

נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין (צילום: Maya Alleruzzo/Pool via REUTERS)
נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין (צילום: Maya Alleruzzo/Pool via REUTERS)

פון דר ליין הזכירה שרוסיה החלה לנתק את הגז לחלק ממדינות אירופה וציינה כי המלחמה הדגישה את הצורך של האיחוד להתנתק ממקורות האנרגיה הרוסיים. לדבריה, המשבר מספק הזדמנות לישראל ולאיחוד לשתף פעולה בתחום האנרגיה והיא הזכירה שני פרויקטים מרכזיים בים התיכון – כבל חשמל תת ימי וצינור גז – שגם יתרמו למאבק בשינויי האקלים.