ארצות הברית ביקשה מישראל להימנע מנקיטת צעדים ביהודה ושומרון ובמזרח ירושלים שעלולים להגביר את המתיחות עם הפלסטינים, עד לאחר ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן ב-13 ביולי - כך אמרו היום (רביעי) לוואלה! בכירים ישראלים, אמריקאים ופלסטינים. עוזרת שר החוץ האמריקאי לנושא המזרח התיכון, ברברה ליף, וסגנה האדי עמר, בילו את הימים האחרונים במסע דילוגים בין ירושלים לרמאללה, במהלכו "דילגו" שלוש פעמים בין הצדדים.

השר הפלסטיני ובכיר אש"ף חוסיין אל-שייח', שאחראי מטעם הרשות הפלסטינית על היחסים עם הממשל האמריקאי, ופגש את ליף שלוש פעמים במהלך ביקורה, אמר לוואלה! כי הנשיא הפלסטיני אבו-מאזן אמר לדיפלומטית האמריקאית הבכירה בפגישתם ביום שבת כי הוא רוצה שישראל תחדל מביצוע צעדים חד-צדדיים בשטח ומצפה שישראל וארה"ב יציגו אופק מדיני לפלסטינים.

בכירים ישראלים אמרו כי ליף העבירה את המסרים של אבו מאזן בפגישות שקיימה בישראל עם היועץ לביטחון לאומי איל חולתא, שר החוץ יאיר לפיד, שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר-לב. ליף ביקשה שלפחות עד ביקורו של ביידן ישראל תימנע מפעולות כגון הריסת בתים, פינוי של פלסטינים, החלטות בנוגע לבנייה בהתנחלויות.

נציגי הרשות הפלסטינית עם המשלחת האמריקאית (צילום: Palestinian President Office (PPO)/Handout via REUTERS)
נציגי הרשות הפלסטינית עם המשלחת האמריקאית (צילום: Palestinian President Office (PPO)/Handout via REUTERS)

כך למשל, שלושה ימים אחרי ביקור ביידן מתוכנן להתקיים דיון בוועדת המשנה לתכנון ובניה של המנהל האזרחי בנוגע לתכנית הבניה בשטח E1 הרגיש בין מעלה אדומים לירושלים. האמריקאים ביקשו שמועד הדיון יידחה. הבכירה האמריקאית ביקשה גם שישראל תפחית את הכניסות של צה"ל לערים וכפרים פלסטינים בשטח A בגדה המערבית כדי להימנע ככל האפשר מחיכוך שיביא להרוגים ולהסלמה לפני הביקור.

ליף גם ביקשה שבכירי ממשל ישראל ימתנו את התבטאויותיהם בנושא הפלסטיני ויעבירו מסרי הרגעה. בכירים ישראלים אמרו כי גנץ, לפיד וחולתא אמרו שהם יעשו ככל יכולתם אבל הסבירו את המורכבויות הפוליטיות של צעדים מהסוג הזה בנוסף לצרכים המבצעיים של צה"ל בסיכול פיגועים.

ביממה האחרונה יש סימנים שישראל מיישמת את הבקשה האמריקאית. ביתו של המחבל שביצע את הפיגוע ברחוב דזינגוף לפני כמה חודשים היה אמור להיהרס היום. בלשכת ראש הממשלה ובלשכת שר הביטחון החליטו לדחות את ביצוע ההריסה עד אחרי ביקור ביידן. "האמריקאים רוצים שלא נייצר משברים בגדה המערבית עד הביקור. הם רוצים שקט ולהרגיע את השטח", אמר לוואלה! בכיר ישראלי. אל-שייח' אמר דברים זהים. "ארה"ב רוצה שביקור ביידן יתנהל באווירה טובה - שונה מזו שקיימת עכשיו. אבל אם הישראלים לא יפסיקו את הצעדים החד-צדדיים שלהם המצב ידרדר ויהפוך להרבה יותר גרוע", הוא הדגיש.
 
בכירים ישראלים, אמריקאים ופלסטינים אמרו שליף, עמר ושגריר ארה"ב בישראל טום ניידס מנסים לגבש חבילות מחוות אמריקאיות וישראליות עבור הפלסטינים לקראת ביקור ביידן. הבעיה העיקרית היא שאין מספיק צעדים משמעותיים שארה"ב יכולה לבצע, או כאלה שישראל מוכנה לבצע ושיהיו בעלי חשיבות מדינית מספקת עבור הפלסטינים. 

ארה"ב ביקשה מישראל: לאפשר הצבת פקידים פלסטינים בגשר אלנבי

אחד הצעדים שהאמריקאים ביקשו מישראל הוא להסכים לנוכחות סמלית של פקידים של הרשות הפלסטינית במעבר הגבול בין יהודה ושומרון לבין ירדן בגשר אלנבי. מדובר במעבר גבול שמשרת בעיקר פלסטינים. בכירים ישראלים אמרו שהם בוחנים את הצעד הזה בצורה חיובית, אולם הוא יהיה חייב לקבל אישור של ראש הממשלה נפתלי בנט.

מעבר גשר אלנבי לירדן (צילום: רויטרס)
מעבר גשר אלנבי לירדן (צילום: רויטרס)

"ממשל ביידן מנסה לגבש חבילה ואנחנו נותנים להם הזדמנות לעשות זאת", אמר אל-שייח'. "אבל אנחנו צריכים אופק מדיני. אנחנו רוצים לשמוע מהנשיא ביידן את עמדתו המפורטת לגבי פתרון שתי המדינות".
 
דובר מטעם משרד החוץ האמריקאי אמר לוואלה! כי ברברה ליף קיימה ביקור מועיל בישראל ובגדה המערבית. "ליף דנה עם בני שיחה לגבי הדרכים להכין את הקרקע לביקור מוצלח של הנשיא ביידן בישראל ובגדה המערבית ביולי. אנחנו מעודדים את הישראלים והפלסטינים לנקוט בצעדים חיוביים שישפרו את המצב בשטח", אמר הדובר מטעם משרד החוץ האמריקאי.