ברקע גל ההתייקרויות במשק והעלייה החדה במחירי הדלק, פרופ' אבי שמחון, לשעבר יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, שוחח עם בן כספית ואריה אלדד ב-103FM. פרופ' שמחון הביע תחזית פסימית והדגיש כי "אנחנו נמצאים בעיצומו של גל מאוד גדול של התייקרויות, זה לא רק מחירי הדלק".

בפתח דבריו, אמר פרופ' שמחון: "רוב המחיר שאנחנו משלמים על דלק זה בעצם מס. לפעמים אין ברירה וחייבים לגבות מיסים, אבל אם יש לנו השנה עודף מאוד גדול בוא נשתמש אפילו בעשרה אחוז מהעודף על מנת להוריד את מחיר הדלק. למה זה חשוב? דבר ראשון, זה באמת עלות אמיתית להרבה מאות מוצרים אחרים, ברגע שאת המוריד את מחיר הדלק או לא נותן לו להעלות אתה מוציא את העוקץ מכל מיני טענות שאומרים 'מה אתה רוצה גם לי יותר יקר'. בעצם במידה מסוימת זה מתחיל שרשרת ארוכה מאוד של העלאות מחירים".

לאחר מכן, התייחס לכך שבתקופתו של רה"מ לשעבר, בנימין נתניהו, מחירי דלק לא ירדו: "זה לא היה בשנים שאני הייתי איתו, אתה שואל אותי על משהו שהיה הרבה לפני זה. מה שקורה עכשיו זה שעכשיו יש עודפים מאוד גדולים, אם לא היו לנו את אותם עודפים יכול להיות שלא היה טעם לעשות את זה אבל העובדה שיש לנו כאלה עודפים גדולים זה דבר אחד. אם אתה רוצה לעצור את הגל הזה אתה חייב לעשות משהו, לעשות מעשה אמיתי לא רק להכריז, זה פחות או יותר הדבר הכי חשוב שניתן לעשות אותו".

לאחר מכן, התייחס לגובה האינפלציה בישראל, ולמיקומה הטוב ביחס לשאר המדינות בעולם: "בוא אני אגיד לך שני דברים. אתה הכנסת פה כמה דברים שלא לומר ערבבת. הציוץ של קארה ביחס לאינפלציה משנת 2000 ועד היום, הגרף שהוא שם שם פשוט לא נכון. בקשר למה שהיה בשנה האחרונה, אני חוזר,  מאחר שהשקל התחזק ביחס לאירו ב-9 אחוזים, אז בעצם המחירים של המוצרים שמיובאים ורוב מוצרי המזון שלנו מיובאים מחו"ל, המחירים היו צריכים לרדת. לא לעלות. למרות שיש אינפלציה באירופה".

"אנחנו מייבאים פסטה מאיטליה, המחיר באיטליה עלה ב-8 אחוזים. אבל מאחר ואנחנו מייבאים מאירופה, ואנחנו משלמים 9 אחוזים פחות בש"ח, זה אומר שבשקלים הפסטה הייתה צריכה להיות מוזלת. מאחר והאינפלציה שאנחנו מודדים כאן בשקלים אז היינו צריכים לראות פה ירידת מחירים, לא עליית מחירים, למרותש באיטליה הייתה אינפלציה", הוסיף.

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm