שר החוץ יאיר לפיד אמר אתמול כי ביקורו הקרוב של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן באזור עשוי להביא לחימום היחסים בין ישראל לבין סעודיה. לפיד קיים אתמול תדרוך לכתבים המדיניים לציון שנה לכניסתו לתפקיד. במהלכו הוא התייחס לכמה נושאים הנמצאים כעת על סדר היום המדיני, להישגי המשרד ולאירועים חשובים הצפויים להתרחש בתקופה הקרובה, בהם ביקור ביידן בישראל ב־13 ביולי.

לפיד הרחיב בנושא הביקור, שחלק ממטרותיו הוא "קידום נורמליזציה ושלום באזור לדרגה חדשה", כאשר מיד בתום הביקור ביידן צפוי להמריא לסעודיה.

לפיד נשאל אם יהיו נציגים ישראלים על טיסה זו, והשיב בהומור: "לא שידוע לי, אך האייר פורס 1 (המטוס של נשיא ארה"ב - א"ב) הוא מטוס גדול".

בסיום השיחה, בהקשר לביקור ביידן, נשאל שר החוץ מהן הציפיות שלנו בנושא יחסים אפשריים בין ישראל לסעודיה. "עם כניסתי לתפקיד הגדרתי את הפיכת הסכמי הנורמליזציה להצלחה כאחת המטרות החשובות, שכן הדבר יגרום להרחבתם. ואכן הייתה סדרת הסכמים ופגישות שיצקו תוכן להסכם, ולמעשה בנינו עולם שלם בתחומים רבים", אמר.

שר החוץ יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ, פלאש 90)
שר החוץ יאיר לפיד בישיבת הממשלה (צילום: יואב דודקביץ, פלאש 90)

"אנחנו עובדים על הרחבת ההסכמים, כאשר אחת המדינות ששמן עולה היא סעודיה - הראשונה ברשימה. אני מעריך שיהיו קידומים קטנים ביחסים ולא קפיצה גדולה כעת, אשר דרכם נייצר את השלום המיוחל עם כמה שיותר מהמדינות האלו", הוסיף.

הוא ציין כי השיחות כעת ולפני ביקור ביידן עוסקות, בין השאר, במה שמכונה "בניית הארכיטקטורה האזורית", שנועדה לבודד את איראן ביטחונית ומדינית. "איראן היא סיכון לישראל, לאזור ולעולם כולו", אמר. "יש אחדות דעים שאסור לאפשר לה להיות מדינת סף גרעינית ולעצור את תמיכתה בטרור. סעודיה היא אחת מהמדינות הסובלות מהאיום הזה ומותקפת על ידי ארגונים נתמכי איראן".

גורמים סעודיים אמרו כי הם מקווים שהביקור של ביידן בממלכה יוביל לתיאום אזורי הדוק יותר, שגם ישראל תהיה חלק ממנו, אל מול האיום האיראני. לדברי הגורמים, הביקור הוא התחלה טובה בכל הקשור לכינון שלום באזור ולכינון ברית ביטחון אזורית. עם זאת, הם הדגישו כי יש להנמיך את הציפיות בנוגע לנורמליזציה פומבית בין ישראל לסעודיה.