האבוקדו הוא פרי (כן, פרי, לא ירק) עם עוצמה תקשורתית גדולה. פעם הוא עולה לכותרות בגלל מחירו שמרקיע שחקים, פעם בשל יתרונותיו התזונתיים, ולאחרונה בגלל סרטון טיקטוק ויראלי. סרטון שאילץ את מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה־FDA, להגיב. זה קרה לאחר שהסרטון, שהציע דרך לאחסון אבוקדו בבית, צבר במהירות יותר משישה מיליון צפיות. שיטה זו הופצה גם בפייסבוק מספר חודשים קודם לכן. גם בארץ היו שצפו בסרטון או נחשפו אליו, ואולי יש מי שאימצו את ההמלצה השגויה והמזיקה.

הבעיה וההסבר

כדי שאבוקדו יישמר טרי וטעים לאורך זמן - “עד חודש" - פורסם בסרטון המטעה, יש לטבול אותו בשלמותו בקערת מים ולאחסן במקרר. שיטה זו, מזהיר ה־FDA, עלולה לגרום להתרבות חיידקים מזיקים במהלך שהותם במים בתוך 15 ימים וגם פחות. בעיקר חיידקים כמו סלמונלה, שגורמים למחלות שהסימן הקליני העיקרי שלהן הוא דלקת בדרכי העיכול. קיימים יותר מ־2,500 סוגים של חיידקי סלמונלה, שפוגעים מדי שנה במיליוני בני אדם בעולם. על אף העובדה שרובם אינם גורמים למחלות, אלה שכן, עלולים לסכן חיים בקרב אוכלוסיות פגיעות, בעיקר תינוקות ואנשים שמערכת החיסון שלהם חלשה.

בנוסף, מחקר שבוצע על ידי מדעני ה־FDA גילה שחיידקים מסוג ליסטריה מונוציטוגנס חדרו לאבוקדו, ואפילו ניקוי קליפת האבוקדו לפני חיתוכו לא מנע את הזיהום. במחקר של ה־FDA נמצא כי השכיחות הכוללת של ליסטריה מונוציטוגנס בדגימות הקליפה של 1,615 יחידות אבוקדו היא 17.73%. כאמור, השריית האבוקדו במים מספקת את התנאים המתאימים לחיידקים אלה להתפשט ולהתרבות.

ברמות נמוכות של חשיפה, חיידקים מסוג ליסטריה מונוציטוגנס אינם גורמים למחלות קשות בקרב מבוגרים בריאים. החיידק משפיע על מערכת המעיים וגורם לתסמינים כמו כאבי בטן, שלשולים, בחילות, הקאות, חום ועייפות. לעומת זאת, הם עלולים לפגוע בנשים הרות (עד כדי הפלות, לידה מוקדמת או מומים ליילוד), תינוקות, פעוטות וקשישים. גם בקרב אנשים שמערכת החיסון שלהם מוחלשת, בגלל מחלות כרוניות או טיפולים רפואיים למשל, חיידקים אלה עלולים לגרום לדלקת ריאות, לדלקת קרום המוח ולדלקת קרום הלב. אזהרות ה־FDA מקבלות משנה תוקף, כיוון שאנו צורכים את האבוקדו בצורתו הטבעית, ללא בישול או חימום שפוגעים בחיידקים.

הרבה שומן, אבל טוב

להבדיל מיתר הפירות, המכילים בעיקר פחמימות ומעט שומן אם בכלל, אבוקדו עשיר בשומן - 15%־20%. יש הנרתעים מצריכת אבוקדו בגלל תכולת הקלוריות שלו. מקורן של כ־80% מהקלוריות שהוא מספק הוא בשומן שהוא מכיל. אבל רוב השומן הוא בלתי רווי, שמיטיב עם הלב וכלי הדם. להבדיל משומן רווי, שמקורו בעיקר מהחי: בשר, גבינות קשות וגם ממזון אולטרה־מעובד - צריכה גבוהה של אלה מעלה את הסיכון להיצרות כלי הדם, לאירוע לבבי ולאירוע מוחי. בזכות השומן הבלתי רווי ומרקמו השומני והרך האבוקדו הוא תחליף מומלץ לחמאה ולמיונז בכריכים, בממרחים ובסלטים.

ויטמינים K, E, D, A נספגים רק בסביבה שומנית, כך ששילוב אבוקדו בארוחה יעלה את רמת הספיגה של ויטמינים אלה. עוד סיבה בשיקולי עלות־תועלת לטובת האבוקדו, כך שאין סיבה להתנזר ממנו. האבוקדו תורם סיבים תזונתיים המשפרים את פעילות מערכת העיכול, מסייעים באיזון רמות הסוכר והשומנים בדם ותורמים לתחושת השובע.

הוא עשיר בוויטמינים ובמינרלים, במיוחד בוויטמין E, שמגן על התאים ומאט את הזדקנותם. לא בכדי מוצרי קוסמטיקה רבים מכילים רכיבים של אבוקדו. מבין המינרלים שבו נציין את האשלגן, התורם לפעילות הלב ובעל תפקיד חיוני באיזון לחץ הדם.

אבוקדו זה סופר־פוד?

מטעי האבוקדו בישראל במגמת צמיחה, תרתי משמע. בשנים האחרונות גדל בעשרות אחוזים השטח החקלאי לגידול אבוקדו, על חשבון שטחים של פרדסים וגידולים אחרים. כמו בישראל גם בדרום אמריקה ובמרכזה בולטת מגמה זו. האבוקדו נתפס, ובצדק רב, לפרי בעל איכויות תזונתיות רבות. אין זה מפתיע שהוא זוכה לכינוי “סופר־פוד". כדאי להדגיש שלמזונות סופר־פוד אין משמעות בקהילה המדעית או הרפואית. אלה בדרך כלל פירות וירקות אקזוטיים שפחות נפוצים במטבח המערבי, כמו גוג'י ברי, קייל, זרעי צ'יה, וגם רימון, אוכמניות וברוקולי.

רשימות מזונות סופר־פוד מתפרסמות מעת לעת וכוללות פריטים משתנים שזוכים ליחסי ציבור ולמיתוג כבעלי איכויות תזונתיות יוצאות דופן. ללא ספק, הם מכילים נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים המיטיבים עם הגוף. באופן דומה גם ירקות ופירות אחרים המוכרים ונמצאים באופן קבוע במטבח, כמו עגבניות, מלפפונים, פלפלים, תפוחי עץ או בננות, בעלי איכויות תזונתיות לא פחות.

כל פרי או ירק עשיר ברכיבים מסוימים יותר או פחות, וחשוב לצרוך מגוון גדול ככל האפשר. אין בעיה להוסיף “סופר־פוד", אך אין הוא מקנה יתרון תזונתי המצדיק את מחירו הכספי. באותו סכום אפשר לרכוש יותר נוגדי חמצון, ויטמינים ומינרלים חשובים באמצעות ירקות ופירות “רגילים".

ולסיום: שלושה טיפים על אבוקדו

• חשוב לבחור אבוקדו שקליפתו שלמה וללא פגיעות. צבע הקליפה בהתאם לזן: ירוק או ירוק כהה־שחור.
• אבוקדו קשה יתרכך בתוך מספר ימים. לזירוז התהליך אפשר להניחו בין בננות ותפוזים המפרישים אתילן, גז המאיץ את ההבחלה.
• התופעה של אבוקדו שמשחיר לאחר חיתוכו מוכרת, והיא תוצאה של התחמצנות לאחר מגע עם האוויר. טפטוף מיץ לימון ימנע זאת בזכות נוכחות ויטמין C.