העולם נכנס לתקופה כלכלית מאתגרת של אינפלציה, עליות ריבית וחוסר ודאות בשווקים, אשר השלכותיו משפיעות באופן ישיר ועקיף על מצבם הפיננסי של עסקים ומשקי בית גם אצלנו בישראל. הטלטלה כבר מורגשת והיא מסכנת את הנכסים הפיננסיים שלנו - ההכנסות, ההשקעות, קרנות הפנסיה והיציבות התעסוקתית. זוהי מגמה עולמית שאנו אומנם בשוליים שלה, אך היא מתבטאת גם כאן באינפלציה המזנקת, בהתייקרויות המחירים ובעליות הריבית. אינפלציה, כידוע, גוררת עליית ריבית, שמצדה עלולה לגרום למיתון, כלומר האטה עד בלימה מוחלטת של הצמיחה במשק. לכל אלו השפעה מעשית על מצבם של משקי הבית בישראל, על כן חשוב מאוד לדעת להתנהל נכון בעת הזו, להכיר ולנהל את ההשלכות בכל הקשור למוצרים הפיננסיים השונים שברשותנו, ובהם החסכונות, הפיקדונות וההשקעות.

גיבוש אסטרטגיה משפחתית

"הצעד המיידי הוא לגבש אסטרטגיה משפחתית לגבי ניהול החסכונות ורמת החיים שלה ואיך נערכים לסכנה", מסביר גיל אורלי, מנטור לצבירת נכסים ומפתח תוכנית "סוד הכסף", "למשל, מה טווח ההשקעה, מהי רמת הסיכון שאני יכול לחיות איתה ואיך אני מגדיל את החיסכון שלי, כי זה הדבר היחיד שנותן לי ביטחון. ואת זה צריך ואפשר לעשות כבר מחר בבוקר".

גיל אורלי (צילום: בנק הפועלים)
גיל אורלי (צילום: בנק הפועלים)


השלב הבא והמתבקש הוא הורדה מכוונת של רמת החיים, במיוחד כשאנו בתקופה של אי־ודאות ואין שום הערכה בנוגע לשאלה כמה זמן יימשך המשבר ובאיזו עוצמה. "חייבים במיידי לעשות רשימה מדויקת של כל ההכנסות וההוצאות שלנו - ולהוריד את התקציב המשפחתי בסביבות 5%־10%, ממש לחתוך בבשר החי", מוסיף אורלי. "והשלב השלישי, שהוא משמעותי במיוחד, הוא לעשות סדר בחסכונות השונים שלנו בכל הטווחים - קצר, בינוני וארוך - ולראות איך נוכל לעשות בהם שימוש מושכל בתקופה זו. אני מתכוון לקרנות פנסיה והשתלמות, קופות גמל, השקעות, איגרות חוב, חסכונות קצרי מועד ועוד ועוד".

קופות גמל להשקעה

הסימנים לתחילת המיתון הם כבר כאן, והם מתבטאים לדוגמה בירידה ברכישת דירות ובצמצום ההוצאות ברמה המשפחתית בעקבות התייקרות המשכנתה והאוברדראפט. ברמה הלאומית אנו נחשפים לקשיים של ענף ההייטק - הקטר של המשק הישראלי - לגייס כספים. "החשש שהכסף שלנו יישחק בעקבות האינפלציה והעלאות המחירים הוא טבעי, ולצורך כך יש כמה וכמה מוצרי השקעה שונים שכל אחד יכול לחסוך דרכם או לשפר באמצעותם את מצבו", אומרת חגית אלווס, יועצת השקעות בכירה בפועלים INVEST סניף הרצליה, "למשל, קופות הגמל שהן מהסדרי ההשקעה הנפוצים והחשובים ביותר בישראל, ומשמשות לרוב למטרות חיסכון לטווח ארוך. גם קרנות הפנסיה והשתלמות הן, בין היתר, סוגים של קופות גמל. ישנן קופות גמל להשקעה שהינן נזילות ולא משמשות רק לחיסכון פנסיוני, אלא עשויות לשמש לחיסכון לטווח קצר יותר".

חגית אלווס (צילום: בנק הפועלים)
חגית אלווס (צילום: בנק הפועלים)


ואיך ניתן לעשות בימים אלה שימוש מושכל בקרנות ההשתלמות שיש לרבים מאיתנו?
"קרן ההשתלמות היא בעצם קופת גמל לשכירים ועצמאים. במקור, היא נועדה לשמש את העובדים למימון השתלמויות כגון כנסים מקצועיים ולימודי המשך, אולם כיום משמשת על פי רוב כאפיק חיסכון כללי לטווח בינוני. קרן ההשתלמות היא בדרך כלל נזילה ופטורה ממס מתום שש שנים".

תיקי השקעות מנוהלים

ובמצב של חוסר ודאות שכזה, מומלץ ליצור קשר עם גופים שיכולים, בתיאום ציפיות ותוך מתן ייפוי כוח של הלקוח, לנהל עבורו את תיק ההשקעות שלו על פי העדפותיו. זה נקרא "תיק השקעות מנוהל", להבדיל מתיק השקעות מיועץ, שבו יועץ פיננסי שאיתו הלקוח חתם על הסכם מבצע בהסכמתו את השינויים בתיק. תיק מיועץ או מנוהל מתאים ללקוחות שטווח ההשקעה שלהם בינוני, שהם לא זקוקים לכסף נזיל בקרוב ומוכנים לסכן חלקית את קרן ההשקעה עם סיכוי לרווחים, אך גם להפסדים.

"כלי נוסף וחשוב לשמירת ערך הכסף הוא פיקדון או תוכנית חיסכון בבנק, והוא מתאים לטווח הקצר עד הארוך, תלוי בהעדפות הלקוח", מבהירה אלווס. "במקרה זה ישנה רמת ודאות גבוהה לקבלת הקרן והריבית, כשגובה הריבית תלוי בסכום ההשקעה ובטווח ההשקעה. קיים יתרון לגודל הפיקדון, וישנה כמובן גם האפשרות שיהיה פיקדון שקלי או צמוד מדד, עם נזילות שיכולה להיות יומית, שבועית, חודשית, רבעונית, שנתית וכו'. המסלול הזה מתאים לאלה שלא אוהבים סיכונים ומעדיפים את קרן ההשקעה והריבית מובטחות גם אם נמוכות".

ואיך נחשפים למידע החשוב הזה?
"יש במרכז לצמיחה פיננסית של הבנק וגם באתר FINGROW קורסים ומידע למשקיע המתחיל והמתקדם על הבורסה, על שוק ההון ועוד. ניתן להזמין מידע פנסיוני מהמסלקה של האוצר ולקבל ייעוץ פנסיוני אצלנו, תוך תיאום פגישה בכל אחד מ־15 מרכזי הייעוץ של הבנק הפזורים ברחבי הארץ".

חמש נקודות:

1. ישנן קופות גמל להשקעה שהינן נזילות ולא מיועדות רק לחיסכון פנסיוני, אלא עשויות לשמש גם לחיסכון לטווח קצר יותר.
2. קרנות ההשתלמות, שנועדו במקור למימון כנסים מקצועיים ולימודי המשך, משמשות היום על פי רוב כאפיק חיסכון כללי לטווח בינוני.
3. תיק מיועץ או מנוהל מתאים ללקוחות שטווח ההשקעה שלהם בינוני, הם לא זקוקים לכסף נזיל בקרוב ומוכנים לסכן חלקית את קרן ההשקעה.
4. פיקדון או תוכנית חיסכון בבנק מתאימים לטווח קצר עד ארוך, תלוי בהעדפות הלקוח, ויש בהם רמת ודאות גבוהה לקבלת הקרן והריבית לשביעות רצונו.
5. על כל משק בית לוודא באופן שוטף שאין לו גירעון בין ההכנסות וההוצאות ולדאוג לכך שתמיד יהיה סכום מסוים שיופרש לחיסכון.