השבוע הודיע תאגיד השידור הישראלי כי בניגוד לשנים האחרונות, בהן הנציג הישראלי לאירוויזיון נבחר בתוכנית ריאליטי שירה, בשנת 2023 ייבחר הנציג על ידי ועדה פנימית. הוועדה תמנה תשעה חברים, ותורכב הן מנציגי התאגיד והן מנציגים המגיעים מתעשיית המוזיקה והתרבות, בדגש על מנעד רחב של סגנונות מוזיקליים. 

בשלב הראשון, הוועדה, כך מקווים, תבחן מספר שמות בולטים מזמרי ישראל אשר מובילים ברשימת ההשמעות בתחנות הרדיו השונות ומנוסים בהופעות חיות מול קהל רב. בשלב השני, לאחר שייבחר הנציג, יחל הליך נוסף לבחירת השיר שייצג את ישראל. ככל הנראה, הועדה הייעודית תבחר שלושה-ארבעה שירים אותם יבצע הנציג הנבחר במהלך משדר טלוויזיוני ייעודי, ואז ייבחר השיר על ידי צוותי שיפוט והקהל בבית.

יש לציין כי נראה שהליך הבחירה הנוכחי הוא הליך מחוסר ברירה, שכן התאגיד יצא במכרז עבור הפקת תכנית ריאליטי בדומה לשנים האחרונות, אך בשל דרישות גבוהות מצדו, החליטו בקשת וברשת שלא לגשת למכרז, מה שהשאיר את התאגיד עם הצורך במציאת פתרון אחר. בחודש האחרון התלבטו בתאגיד האם לפתוח מכרז להפקת משדר קדם אירוויזיון או לבחור את הנציג בעזרת ועדה פנימית, כשבימים האחרונים הוחלט באפשרות השנייה.

לאור העובדה שבתאגיד יש מספר הפקות מקור מאוד מוצלחות ומרשימות, בעיניי זו יכלה להיות הזדמנות נהדרת לתאגיד להתנסות בתוכנית ריאלטי שכזו, או לחלופין לערוך קדם אירוויזיון כפי שהיה נהוג בעבר. ואם כבר לחלום ובגדול, אז ניתן היה לבצע מספר משדרי קדם אירוויזיון כפי שנהוג במדינות אחרות בעולם ולתת יותר במה וחשיפה לתחרות ולהתמודדות הישראלית בה. 

צריך לקחת בחשבון שבקרב האומנים המצליחים, ייצוג ישראל בתחרות האירוויזיון הוא לא דבר שהם בהכרח חפצים בו, בשל הלחץ והפחד מלאכזב את הקהל הביתי במידה ולא יצליחו לעבור את שלב חצי הגמר, מה שעלול לפגוע במוניטין שלהם. בנוסף, במיוחד לאור הקולות ששמענו השנה על התנהלות התאגיד והמשלחת הישראלית בכל הקשור להופעה הישראלית באירוויזיון,  ניכר שאין רצון או יכולת להוציא הרבה כספים על ההופעה הישראלית, מה שיכול לפגוע בסיכויו של השיר להעלות לגמר, ולא אחת האומן נאלץ להכנע לתכתיבי התאגיד, גם אם הוא מתנגד להם בתוקף, בשל אילוצים כלכליים. 

הפעם האחרונה שוועדה מקצועית בחרה בנציג ישראלי היתה בשנת 2014, אז נבחרה מיי פיינגולד עם השיר "Same Hart", שהיה לאחד הפייבוריטים בתחרות אך בסופו של דבר, לא עלה לגמר האירוויזיון. מאז ועד לשנת 2021 ישראל בחרה את הנציג בתוכנית הרירלטי של קשת "הכוכב הבא", במסגרתה אף זכינו ב-2018 באירוויזיון עם השער "Toy" של נטע ברזילי. בשנת 2021 הליך הבחירה של השיר הישראלי עבר לערוץ רשת 13 בתוכנית "אקס פקטור לאירוויזיון", בו נבחר מיכאל בן דוד עם השיר "I.M" שכאמור, לא עלה לגמר.

לוועדה יש זמן להתכונן, המועד הסופי להגשת השירים לתחרות האירוויזיון הוא בדרך כלל תחילת חודש מרץ, כך שמצופה ממנה להשקיע ולבחור נכון.