המתיחות הביטחונית מול איראןבמערכת הביטחון ממשיך החשש מפני ביצוע פיגועים של חוליות טרור איראניות כנגד ישראלים בטורקיה. זאת, לאור הערכת המצב שהתקיימה אתמול, וממנה עלה כי העסק נמצא בנקודת רתיחה גבוהה, כאשר החוליות האיראניות בשטח ממשיכות במוטיבציה מוגברת לפגוע בישראלים. בתוך כך, מי שעומד מאחורי אותן חוליות, על פי הדיווחים, הוא חוסיין טאייב, ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה באיראן.

לפי דיווחים בכלי התקשורת הערביים, טאייב מתואר "כחיה פצועה ובמצב של טירוף עמוק". אדריכל ההתקפות האיראניות הוא אחד מאנשי הביטחון החזקים במדינה ב-15 השנים האחרונות ומילא מספר תפקידים צבאיים וביטחונים חשובים, כמו ראש הבסיג', מיליציה חמושה הכפופה למשמרות המהפכה, בין השנים 2007-2009. בשנת 2009, החלה תפנית במקומו, וקיבל סמכויות רחבות יותר, כתוצאה מהרחבת הפעילות המודיעינית של איראן מחוץ לגבולות המדינה.

חוסיין טאייב (צילום: ללא)
חוסיין טאייב (צילום: ללא)

כמו כן, דווח כי הפר זכויות אדם בסיסיות בזמן מהפכת הסטודנטים ביולי 1999 ותנועת המחאה של התנועה הירוקה ב-2009, שהפגינה כנגד תוצאות הבחירות במדינה, כאשר אזרחים רבים הרגישו שגנבו את קולם. חבר פרלמנט איראני לשעבר, תיאר את התקופה בה עמד בראש הבסיג' בזמן המחאה, ואמר: "הוא קיבל את ניהול המשבר לידיו, הוא מכיר יותר טוב את הכוח שבמקל, מאשר את השכל והחוכמה וזו הייתה התוצאה", כך לדבריו.

כאמור, גורמי הביטחון הרלוונטיים, בידיעת ראש הממשלה נפתלי בנט, ערכו אמש הערכת מצב לגבי ביטחונם של הישראלים בטורקיה. נראה כי ישנה נואשות בקרב אותם גורמי טרור, העלולה לגרום למאמצים מוגברים בניסיונות הפגיעה, ולכן כל האופציות על השולחן. בנוסף, עלה החשש כי גורמי טרור ינסו לפרוץ לחדרים של ישראלים בבתי המלון באיסטנבול וכן, לפגוע במקומות ריכוז של ישראלים.

שגרירות ישראל בטורקיה (צילום: REUTERS/Umit Bektas)
שגרירות ישראל בטורקיה (צילום: REUTERS/Umit Bektas)

בתוך כך, אזהרת המסע לאיסטנבול נשארת על רמה 4, כאשר בשאר המדינה היא ברמה 3. במקביל, נראה כי אזהרת המסע של המטה לביטחון לאומי, מראה את אותותיה, כאשר בעיר ישנם כיום כ-3,000 ישראלים, לעומת 5,000 לפני מספר ימים. כזכור, המל"ל פרסם הנחיות לישראלים שבחרו להישאר בטורקיה, למרות אזהרת המסע. במל"ל ביקשו, בין היתר, מן האזרחים הישראלים שבטורקיה, להתעדכן בכל עת באזהרת המסע ובפרסומים מטעם הגורמים הרשמיים של ישראל. כמו כן, לכל אורך השהות, יש לשמור על קשר עם קרובי משפחה בארץ אשר יוכלו לסייע באיתורם במקרה הצורך, בדגש על פרטי המלון, טיולים מתוכננים וטיסות.

עוד המליצו במטה לביטחון לאומי להסיר סממנים ישראלים, לרבות פרטי לבוש ואביזרים נלווים (כגון תיקים), להימנע משהייה במקומות המזוהים כ"ריכוזי ישראלים" לרבות מסעדות, בתי מלון ואתרי בילוי.  בנוסף, ביקשו מן הישראלים לגלות חשדנות מיוחדת ולהימנע מהצעות אטרקטיביות והזדמנויות עסקיות או תיירותיות (כגון: מדריכי טיולים וטיולים מאורגנים) אשר עשויות לשמש לפגיעה בתיירים ישראלים, בדגש על הצעות המתפרסמות ברשתות החברתיות.