פגישת שרי ההגנה של סין וארצות הברית שנערכה לאחרונה התארכה מעבר לחצי השעה שהוקצבה לה. לפי דיווח הצד האמריקאי, היא הייתה "מקצועית וממוקדת". פירושו של ניסוח זה הוא שרק בנס האירוע לא הסתיים בחילופי מהלומות, אף כי מהלומות מילוליות בהחלט היו.

סין וארצות הברית החריפו בשנים האחרונות את הביקורת ההדדית שהתעצמה אחרי כניסת ביידן לבית הלבן. ארצות הברית טוענת כי סין מפירה את כללי המשחק בתחום הסחר, משיגה ידע חיוני בתחומי טכנולוגיה רגישים בדרכים לא כשרות, מנסה לפתות מדינות בסיוע כלכלי כדי לצרפן למחנה שתומך בה, פולשת לשטחים לא לה במרחב ההינדו־פסיפי ומפירה זכויות אדם ומיעוטים בשטחה. מנגד, סין טוענת שארצות הברי מתערבת בענייניה הפנימיים, מאיימת על ביטחונה בהחזיקה כוחות צבא באזורים הסמוכים לה ומשמרת את הסדר העולמי הישן שנוצר בשלהי מלחמת העולם השנייה כדי לבטא את עליונותה כמעצמה הדומיננטית היחידה.

טייוואן, שמאז עלות המפלגה הקומוניסטית לשלטון בסין ב־1949 מתנהלת באופן עצמאי, היא קצה הקרחון במאבק הבין־מעצמתי. המשטר הסיני השיג ב־1972 הכרה אמריקאית במדיניות "סין אחת" כתנאי לכינון היחסים. אבל לאורך השנים התגלעו חילוקי דעות בפרשנות, וסין רואה במכירות נשק מארצות הברית לטייוואן, במשלחות של נושאי תפקידים לאי ובוודאי בהצהרות ביידן כי ארצות הברית תיחלץ להגנת האי אם יותקף - כהפרות ההסכמים.

קשה להבחין אם דברי הנשיא ביידן משקפים מדיניות אמריקאית או דעה אישית, שכן הממשל האמריקאי ממשיך לטעון כי הוא מחויב לאי־ההכרה בעצמאות טייוואן, ואינו חוזר על דברי הנשיא על המחויבות כביכול להגן על טייוואן.

שר ההגנה האמריקאי הבהיר למקבילו הסיני את המדיניות הרשמית, אבל הבהיר לו שארצות הברית מתנגדת לצעדים חד־צדדיים שמטרתם שינוי הסטטוס של האי, ואת דאגתה לנוכח התנהלות צבא סין, "שהינה תוקפנית ובלתי מקצועית". הוא הבהיר שארצו תמשיך לספק לטייוואן נשק הגנתי כנגד איום על ביטחון אזרחיה.

הדיווח הסיני על הפגישה היה בוטה אפילו יותר. "סין לא תהסס להילחם ותמחץ באופן נחרץ כל ניסיון ברוח 'טייוואן עצמאית' כדי להבטיח בנחישות את הריבונות הלאומית והשלמות הטריטוריאלית". שר ההגנה הסיני אמר למקבילו האמריקאי כי מכירות הנשק מפירות את עקרון "סין אחת" ופוגעות באופן חמור בריבונות ובאינטרסים הביטחוניים של סין.

לשר ההגנה הסיני הייתה גם ביקורת על התנהלות ארצות הברית באזור ים סין הדרומי, והוא "יעץ" לה לנקוט אחריות במקום לחרחר ריב ולערער את היציבות האזורית. על הביקורת האמריקאית על כך שסין מצדדת ברוסיה ענה השר הסיני: "כל מי שרוצה לנצל את המצב באוקראינה כדי לפגוע באינטרסים של סין, ייענה באופן החלטי בצעדי נגד".

ואף על פי כן, הדוברים הסינים אפיינו את הפגישה בלשון פחות צוננת וכינו אותה "תקשורת אסטרטגית כנה, חיובית וקונסטרוקטיבית". ייתכן שהאמירות של שני הצדדים על פגישות המשך בין שתי המדינות נותנות מקום לתקווה שהעימות המילולי בין שני שרי ההגנה של ארצות הברית וסין לא יידרדר לעימות צבאי. 

הכותב הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), אוניברסיטת תל אביב