על רקע התמודדות עם משבר הנובע ממחסור בכוח אדם, הכריזו בנמל התעופה סכיפהול (Schiphol) שבאמסטרדם על קיצוץ במספר הטיסות והגבלת מספר הנוסעים, במטרה לסייע ולהפוך את התורים לנסבלים יותר, באופן שיאפשר ניהול מיטבי שלהם. אין ספק כי זוהי בהחלט לא תמונת ההתאוששות שלאחר מגפת הקורונה, לה ציפו חברות התעופה האירופיות.

המגבלה נקבעה ביום חמישי האחרון, והיא נוגעת למספר הנוסעים שיוכלו לעבור בנמל במהלך עונת הקיץ. בהודעה גם צוינה בעיית המחסור בכוח אדם. מהלך זה, של אחד מנמלי התעופה העמוסים ביותר באירופה, משמעו שחברות תעופה - בהן KLM, חברת התעופה הלאומית של הולנד המהווה חלק מתאגיד אייר פראנס-KLM, ייאלצו לבטל מספר לא גדול של טיסות, שאינו ידוע לעת עתה.

גם בלונדון בעיות עקב מחסור בכוח אדם

בהודעה נמסר כי סכיפהול יקבל כ-70,000 נוסעים ביום. זהו צמצום של 16% ממספר הנוסעים שתכננו חברות התעופה. "הצבת מגבלה בשלב זה, פירושה שרובם הגדול של הנוסעים יוכלו לטוס מסכיפהול באופן בטוח ואחראי", אמר מנכ"ל נמל התעופה, דיק בנשופ.

נמל התעופה הית'רו (צילום: רויטרס)
נמל התעופה הית'רו (צילום: רויטרס)

מאידך, חברת התעופה KLM מסרה כי היא תטיל על סכיפהול את האחריות על הפגיעה הכספית שתיגרם לה בשל המהלך. "לא ייתכן ששמי שמשתמשים בנמל התעופה ייאלצו לשלם על בעיית הקיבולת של סכיפהול", נמסר מהחברה. כמו כן, ציינו בחברה כי הם לא ציפו "לבטל הזמנות קיימות בקנה מידה גדול".

גם בלונדון בעיות עקב מחסור בכוח אדם. בשדה התעופה גטוויק הודיעו שיגבילו את כמות הטיסות היומיות בחודש יולי ל-825 ובחודש אוגוסט ל-850, בניגוד ל-900 הטיסות היומיות הצפויות בחודשי הקיץ. בכך מדובר בכ-4,000 טיסות שיבוטלו ובכ-800 אלף נוסעים שיאלצו למצוא טיסות אחרות.

גם לופטהנזה מצמצמת טיסות

נמלי התעופה ברחבי אירופה נפגעו קשות בשל בעיות כוח אדם ולוגיסטיקה, לאחר שענף התעופה חזר לפעול במלוא המרץ לאחר הסרת מגבלות הקורונה ושובם של הנוסעים. כך למשל חברות שונות, בהן לופטהנזה ואיזי-ג'ט, כבר הודיעו על תוכניות לצמצם את מספר הטיסות בקיץ הקרוב.

מטוסים של חברת לופטהנזה (צילום: רויטרס)
מטוסים של חברת לופטהנזה (צילום: רויטרס)

מאז חודש אפריל השנה, נרשמת פגיעה של ממש בטיסות הפוקדות את נמל התעופה סכיפהול, בשל מחסור באנשי אבטחה ובאנשי לוגיסטיקה. התוצאה: מאות טיסות בוטלו, והתורים הארוכים הפכו למחזה נפוץ. בגרמניה השכנה, לופטהנזה צפויה לבטל 900 טיסות (הן בתוך גרמניה והן ליעדים נוספים באירופה) במרכזים שלה בערים פרנקפורט ומינכן. מדובר על טיסות שצפויות בימי שישי, שבת וראשון בחודש יולי הקרוב. גם חברת הלואו-קוסט שלה, Eurowings, מבטלת מאות טיסות הצפויות באותה תקופה.