השפעתו ההרסנית של האדם על הטבע ונזקי ההתחממות הגלובלית גורמים, בין השאר, להפשרת הקרחונים, המאיימת להפר את האיזון במערכת האקולוגית ובכדור הארץ כולו. באמצעות מיצב חדש, המוצג במוזיאון הטבע ע"ש שטיינהרדט בתל אביב, מבקשת האומנית והחוקרת רונית קרת לזעוק את זעקתם של בעלי החיים, ומזמינה אותנו להתעורר למציאות המדאיגה ולקחת אחריות לסביבה - לפני שיהיה מאוחר מדי.

"מעלת חום וחצי הן כל מה שמפריד בינינו לבין היעלמות טוטלית של קרחוני כדור הארץ, היעלמות שתוביל להצפה מוחלטת של הכדור ושתביא לקצם של החיים על פניו כפי שאנו מכירים אותם היום", אומרת קרת. "קצב התחממות כדור הארץ בשנים האחרונות מוכיח בצורה חד־משמעית כי ללא שינוי משמעותי באורח חיינו, נגיע לנקודת האל־חזור מהר משחשבנו בעבר. אנחנו נוטים לחשוב שמדובר על בעיה לא 'ממשית', צרות של נכדינו. אולם 'בנייני' קרח שמחליקים בעוצמה אל המים שמתחתיהם מספרים את סיפורה של התופעה הכואבת. כשעמדתי מול המראה המפחיד הזה, מוקפת בצעקותיהם של הסובבים אותי, הרגשתי שסוף העולם קרב. המראה לא הרפה ממני במשך תקופה ארוכה".

רונית קרת (צילום: ענבל מרמרי)
רונית קרת (צילום: ענבל מרמרי)

ביצירותיה חוקרת קרת את חומר הגלם של הקלקר, המיוצר מנפט גולמי ויוצר נזק סביבתי מצמרר ובלתי הפיך. לדבריה, "העובדה שדווקא תכונה זו היא אחת האחראיות להיעלמותם הקרחונים כחלק מתופעה סביבתית רחבה יותר, הופכת את הקלקר לאנלוגיה הראויה והצורבת ביותר לקרחונים הנכחדים. דווקא החומר, המשמש לשמירה על דברים יקרי ערך, הוא זה שפוגע במשאב היקר הזה".

המיצב שלה, RUN, מוצג לקהל המבקרים במוזיאון החל מהחודש בסמוך לתערוכה "אוצר האוספים". המיצב הייחודי מרחיב את העיסוק במוזיאון בנושא משבר האקלים, ומצטרף לתערוכה המצליחה שבו - "זה מתחמם: האקלים, המשבר ואנחנו".