מלחמת רוסיה-אוקראינה נמשכת: ראש נאט"ו ינס סטולטנברג התייחס היום (ראשון) ללחימה האינטנסיבית שנמשכת בין כוחות רוסים ואוקראינים והזהיר כי "המלחמה באוקראינה עשויה להימשך שנים". זאת, לאחר שהאיחוד האירופי המליץ ​​להפוך את אוקראינה למועמדת להצטרף לגוש - דבר שהוביל להגברת המתקפות מהצד הרוסי

סטולטנברג הוסיף כי אספקת נשק חדיש לאוקראינים תגביר את הסיכוי לשחרר את חבל דונבאס המזרחי משליטת רוסיה. "עלינו להתכונן לעובדה שזה עלול לקחת שנים. אסור לנו להרפות בתמיכה באוקראינה", אמר סטולטנברג. "גם אם העלויות גבוהות, לא רק לתמיכה צבאית, גם בגלל עליית מחירי האנרגיה והמזון".

גם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, שביקר בקייב ביום שישי, דיבר על הצורך להתכונן למלחמה ארוכה. "יש להבטיח שאוקראינה תקבל נשק, ציוד, תחמושת ואימונים מהר יותר מאשר הפולש", כתב ג'ונסון במאמר דעה ב"סאנדיי טיימס" הלונדוני. "הזמן הוא הגורם החיוני", כתב. "הכל יהיה תלוי אם אוקראינה תוכל לחזק את יכולתה להגן על אדמתה מהר יותר ממה שרוסיה תוכל לחדש את יכולתה לתקוף".

בוריס ג'ונסון וולדימיר זלנסקי בביקור בקייב, אוקראינה (צילום: רויטרס)

כזכור, אוקראינה קיבלה דחיפה משמעותית בסוף השבוע לאחר שהנציבות האירופית המליצה עליה למעמד מועמדת, החלטה שמדינות האיחוד האירופי צפויות לאשר בפסגה השבוע. הסטטוס החדש יציב את אוקראינה במסלול ישיר למימוש שאיפה שעד לפני פלישתה של רוסיה נראתה מעבר להישג יד. 

במקביל, המודיעין הבריטי פרסם את ההערכה היומית שלו לפיה בימים האחרונים, הן רוסיה והן אוקראינה המשיכו לבצע הפצצות ארטילריות כבדות על צירים מצפון, מזרח ודרום לאזור סברודונצק, אך עם מעט שינויים בקו החזית. אנליסטים במכון וושינגטון לחקר המלחמה כתבו כי "סביר להניח שכוחות רוסים יוכלו לכבוש את סברודונצק בשבועות הקרובים, אך במחיר של ריכוז רוב הכוחות הזמינים שלהם באזור הקטן הזה".

לפי המודיעין הבריטי יחידות קרביות משני הצדדים נמצאות בלחימה אינטנסיבית בדונבאס ברמות מורל משתנות. ככל הנראה כוחות אוקראינים סבלו מעריקות בשבועות האחרונים, אולם המורל הרוסי נותר נמוך במיוחד עם מקרים שנרשמים כל העת של סירוב פקודות מצד יחידות רוסיות ושלמות ועימותים חמושים בין קצינים וחייליהם. 

הדוח ציין כי השלטונות הרוסיים כנראה מתקשים להפעיל לחץ משפטי על סרבני הפקודה, מאחר והגדרתה הרשמית של הפלישה כ"מבצע צבאי מיוחד" ולא כמלחמה בולמת אותם.

מניעים אפשריים למורל הרוסי הנמוך כוללים מנהיגות ירודה, תחלופה מוגבלת של יחידות מחוץ לקרב, אבדות כבדות מאוד, מתח קרב, המשך לוגיסטיקה לקויה ובעיות בשכר. כמו כן, סביר להניח שחיילים רוסים רבים מכל הדרגות נותרו מבולבלים לגבי מטרות המלחמה. בעיות המוסריות בכוח הרוסי ככל הנראה כה משמעותיות עד שהן מגבילות את יכולתה של רוסיה להשיג יעדים מבצעיים.

 המטה הכללי של הכוחות המזוינים האוקראינים עדכן כי "נמשכת הלחימה על שליטה מלאה בעיר סברודונצק". מושל לוהנסק עדכן כי "המצב בסברודונצק קשה מאוד" והוסיף כי הכוחות הרוסיים, המשתמשים במזל"טים לצורך סיור אווירי, התאימו את התקיפות במהירות בתגובה לשינויי ההגנה: "אזורים ליד הגשרים שוב הופגזו בכבדות והרס הדיור בעיר גובר כמו מפולת שלגים". הוא הוסיף כי המפעל הכימי "אזוט", שבו מסתתרים מאות בני אדם, נפגע פעמיים.