כולנו מושקעים בבורסה, אפילו כשאנחנו לא מודעים לכך. אבל למעשה אנחנו רשאים לבחור את המסלול בו מושקעים כספי הפנסיה שלנו, הגמל וההשתלמות. כל אחד מאיתנו יכול להחליט מהי מידת הסיכון שהוא בוחר להיות בה, ומדובר בכסף גדול. כשלא נתנו הוראה כלשהי, אז הקרן פשוט בוחרת בשבילנו, ולרוב חלקו נמצא בבורסה. בימים אלו היא מפסידה לרובנו, ולפעמים מפסידה בגדול.

לעוד מאמרים בנושא אסטרולוגיה באתר של עמי גוטמן>>>

יועצי ההשקעות מייעצים לכל מי שמוכן לשמוע, שלא כדאי להזיז את ההשקעות. הם מספרים שבסוף השוק מתישהו יעלה, ושביום אחד תיתכן פתאום עליה גדולה שתתפספס למי שבחוץ. אבל הם נתנו את אותן העצות לפני 40 שנה, בשנות השמונים כשאנשים איבדו את המכנסיים. הם אמרו לאנשים לקנות את מניות הבנקים, ואנשים פשוט איבדו הכל. נזכור שהם מדברים מפוזיציה, ההשקעות שלנו זו העבודה שלהם. בלי שנהיה בפנים, להם אין זכות קיום. איזו עצה כבר נוכל לקבל מבעל בית השקעות שמתראיין בטלוויזיה?

אז מה לעשות? זו תמיד החלטה אישית לפי נתונים אישיים. אבל כדאי לשמוע גם מה חושבים הכוכבים על המשבר. האם מדובר בתיקון חולף, ותיכף נראה שוב עליות? או שמא לפנינו תקופה ארוכה של דשדוש ואף ירידות? לשם כך כדאי לבחון את מפה האסטרולוגית של הכלכלה החזקה בעולם: ארצות הברית. בסוף מה שקורה שם, משפיע על מה שקורה כאן ובשאר העולם.

מפת ארה"ב מראה על תהליך ארוך ומתמשך בו אמריקה יורדת מגדולתה. למעשה התהליך החל כבר לפני שנים, ולכן גם המשבר הכלכלי מתבשל לאורך שנים. מרגע שהוא מגיע, הוא צפוי להיות עמוק וארוך מאד, ועשוי להימשך שנים. ארה"ב מאבדת את ההגמוניה שלה כשליטת העולם הבלעדית. אך גם מפות השחקניות האחרות (סין ורוסיה) אינן נראות מלבבות. כלומר הקשיים הם עולמיים.

בשנים הקרובות ארצות הברית תעבור שינויים בסיסיים. אחד מהם הוא דרך ניהול הכלכלה, כשאנחנו בסביבת ריבית עולה. המשמעות היא הרבה פושטי-רגל. האמריקאים, כמו אנחנו ורבים אחרים בעולם, התרגלו לחיות על הלוואות. החגיגה הזו צפויה להיגמר, כי אין יותר כסף זמין וזול לבזבז (גם כאן בישראל). לאחרונה התחלנו לשמוע על משכנתאות שמתייקרות, אך למעשה כל הלוואה תתייקר. ההלוואה לאוטו או לטיול בחו"ל, לבר-מצווה או התשלומים בחנויות. מי ששקוע בהלוואות, יגלה שהוא על-סף חדלות פירעון. זה סוחב את כל המשק למטה.

הירידות בבורסה לא נגמרו, למעשה הן רק החלו. גם אם תהיינה הפוגות פה ושם, הכיוון הכללי שלילי לאורך זמן. נקודת זמן מעניינת להסתכל עליה באמריקה, היא כבר סביב יום העצמאות שלהם ב-4 ביולי (ומעט לקראתו). אך שיא המשבר צפוי בסתיו והחורף שלאחריו. ב-8 בנובמבר צפוי ליקוי חמה (שמש) מלא. יהיו לו השפעות על הבורסה בארה"ב, והוא ישפיע בעולם כולו. הוא ישפיע על אירופה בכלל, וגרמניה בפרט. הקשיים הכלכליים יחבקו את העולם כולו, וזה מוביל לחורף לא נוח.

דבר נוסף שקורה כבר כרגע הוא מחסור חומרי כלל עולמי. מדינות עניות מתקשות לספק את צרכי המזון של האוכלוסייה, בעוד מדינות עשירות (כמו ישראל, אירופה וארה"ב) סובלות מעליות מחירים. אלו נזקי טבע ומלחמות שפוגעות בחקלאות, לצד סנקציות פוליטיות שמחרימות מוצרים ומדינות. אלו בעיות שינוע ועלויות שינוע של מוצרי יבוא שונים, ועליית מחירי האנרגיה. כלומר מחד אין צמיחה (להיפך), ומאידך עליית מחירים. העולם יתרגל להגדרה מתמשכת של סטגפלציה. זה השם של התופעה, תתרגלו למושג, כי תשמעו אותו הרבה. זה שילוב של אינפלציה עם מיתון.

אם לחפש דבר מעודד לומר, אז ניתן לומר בביטחון שישראל יחסית בסדר. כלומר היא סובלת מהמשבר העולמי, אך לא נמצאת במרכז שלו. באירופה וארה"ב גרוע פי כמה. כדאי לחשוב על כך לכל אלו שמשקיעים בחו"ל, בין אם בנדל"ן או במניות וכדומה. אבל באופן אובייקטיבי גם בישראל המשבר משפיע, בין היתר גם על מחירי הנדל"ן שסוף-סוף ישנו מגמה.

זה משבר, ובסוף נעבור אותו (גם אם ייקח שנים). אבל כדאי לקחת בחשבון גם את הקשיים בתכנון הפיננסי שלנו. כדאי להשקיע מחשבה היכן להשכיב את ההשקעות, קרנות הפנסיה, הגמל וההשתלמות שלנו. אין לראות בנאמר ייעוץ למדניות השקעה מסוימת, ולכל אחד צרכים שונים. האסטרולוגיה היא כלי נוסף לצד הכלים הקלאסיים של יועצי ההשקעות ומומחי הכלכלה. בשאלות אישיות ספציפיות ניתן להיעזר במפת שאלה אישית.
עוד על מפת שאלה>>>