בית הדין הרבני באשקלון הצליח לשכנע גבר, שעבר אירוע מוחי חמור ואיבד את יכולת הדיבור, לתת גט לאשתו. זאת אף שבטרם עבר את האירוע המוחי סירב להתגרש ואף עמד בפני הסנקציות הקבועות בחוק לסרבן גט. בזכות תושיית באת כוחו, נציגי הסיוע המשפטי, באת כוחה של האישה, עו"ד דפנה פלר, ובניצוחו של אב בית הדין הרבני - הופק וסודר הגט. 

הגבר היה מצוי בסכסוך ממושך עם אשתו וסירב בתוקף להתגרש ממנה, אף שבית הדין קבע כי הוא "חייב לגרשה לאלתר וללא תנאי". בשל סירובו למתן הגט, ולקראת הגדרתו כסרבן גט, עמד הגבר בפני הטלת הסנקציות הקבועות בחוק. אולם, בטרם הוטלו הסנקציות, לקה הגבר באירוע מוחי חמור ואיבד את יכולת הדיבור שלו, הפך סיעודי וגם מצבו הקוגניטיבי נפגע. 

בעקבות האירוע ומצבו הבריאותי, עלה החשש כי גם סנקציות לא יועילו במקרה זה והאישה תישאר עגונה במשך שנים רבות. על כן, אב בית הדין הרבני האזורי באשקלון הרב מאיר כהנא הפעיל את העובדת הסוציאלית של יחידת הסיוע המשפטי עו"ס קרן סיוון וגם את עו"ד טליה גיגי שמונתה כאפוטרופסית לדין. השתיים ליוו את מסע השיקום של הבעל, ובסיוע משפחתו הובילו להסכמתו לגירושין. 

דפנה פלר (צילום: יח''צ)
דפנה פלר (צילום: יח''צ)

בשל מצבו הבריאותי של הגבר, ביקש אב בית הדין לוודא כי הוא מסכים להתגרש בלב שם. אב בית הדין הגיע למיטת הגבר כדי לבחון את מצבו הקוגניטיבי. אב בית הדין תחקר את הגבר, שאל אותו שאלות שונות כדי לוודא שהוא מבין את המתרחש, ובהמשך קיבל את בקשת הגט. בפרוטוקול ציין אב בית הדין כי "ניכר שהבעל לא רק מבין את השאלות והתשובות, אלא גם מנהל תקשורת אנושית טובה ועמוקה". 

עו"ד דפנה פלר, שייצגה את האישה, מסרה: "הרכב בית הדין הרבני באשקלון פעל בדרך יעילה, מופתית ויצירתית. אני סבורה שככל והצדדים מגיעים לערכאות משפטיות במטרה אמיתית לסיים סכסוך ולהגיע לפתרון, ולא רק בשביל להילחם אחד בשני ולשכוח לשם מה הם התכנסו, כל צד יכול לסיים סכסוך בדרכי שלום, לפחות עד כמה שניתן, ובוודאי במקרים קשים כמו המקרה הזה. זה נקרא לעשות משפט".

תגובת עו"ד דפנה פלר:
"הרכב בית הדין הרבני באשקלון פעל בדרך יעילה, מופתית ויצירתית. אני סבורה שככל והצדדים מגיעים לערכאות משפטיות במטרה אמיתית לסיים סכסוך ולהגיע לפתרון, ולא רק בשביל להילחם אחד בשני ולשכוח לשם מה הם התכנסו, כל צד יכול לסיים סכסוך בדרכי שלום, לפחות עד כמה שניתן, ובוודאי במקרים קשים כמו המקרה הזה. זה נקרא לעשות משפט.

אין ספק שכיום אנחנו רואים הרבה פחות עגונות והרבה יותר אפס סבלנות מצד בתי הדין הרבניים כנגד סרבני גט".

ליצירת קשר עם עו"ד דפנה פלר

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il