"לא נרים ידיים עד הרגע האחרון, אנחנו ננסה למנוע עד הרגע האחרון פיזור של הכנסת. אני חושב שנוכל למצוא פתרון שנוכל להמשיך" - כך אומר היום (ראשון) בראיון מיוחד ל"וואלה!", יו"ר רע"ם, ח"כ מנסור עבאס.

יכולתי לעשות דברים אחרת מנסור עבאס ראיון

בריאיון באולפן וואלה! אמר ח"כ עבאס כי הוא אופטימי בנוגע למצב הקואליציה. "אני תמיד אופטימי זה מובנה בתוכי", אמר. "יש אתגר שאנחנו צריכים להתמודד איתו ולמצוא פתרונות יצירתיים למלכוד הפוליטי שאנחנו נמצאים בו. אפשר למצוא פתרונות גם לגבי חברי הכנסת הערבים וגם אחרים, שאו שמגיעים להשלמה עם התהליך ונותנים הזדמנות ומוכנים להקריב למען התקווה שאנחנו נוטעים כאן או שמסיקים מסקנות ומקבלים אחריות כדי לשמור על ההזדמנות הזאת".

הקואליציה לוחצת על מאזן גנאים וג'ידא רינאווי-זועבי להתפטר אבל לא נשמע שזה משפיע עליהם. איפה זה עומד? איזו דרך אחרת יש להעביר את תקנות יו"ש?
"התוצאה צריכה להיות שהקואליציה והממשלה יוכלו להתקיים ולנהל את העניינים בכנסת ובממשלה, כדי שנוכל להשלים את המהלך ולהביא תוצאות ליהודים וערבים. יש יעד מוגדר, אם כולם מסכימים וכל חברי הכנסת מבינים שחשוב להמשיך. אם כולנו מבינים את זה, מה צריך לעשות שנוכל להמשיך? דרכים שונות. חשוב שהיעד יושג", הוא אומר.

"מי יכול לשלוט במפלגה ואנשים? כל חבר כנסת הוא ריבון וכל נבחר ציבור מחליט מה שהוא רוצה, אי אפשר להכריח בהתאם לחוק, חוץ מלשכנע אין מה לעשות. מאזן גנאים מאמין בדרך הזאת. יש לו קושי - מצליחים למצוא פתרון. רינאווי-זועבי, כשהתמודדה על הרשימה של מרצ - באה בגישה חיובית שרוצה לתרום, ונקלענו למצב מוזר בהקשר אליה. היא ומאזן בשבועות האחרונים מצביעים עם הקואליציה אז הם רואים עצמם חלק, ושניהם רואים שצריך להמשיך. אנחנו צריכים להגיע למצב שבו נוכל לממש את היעד הזה ואני מאמין שנוכל לעשות עבודה".
 
 הוא ציין כי אינו מתוסכל מאמירות הטוענות כי "הניסוי נכשל", וכי שותפות יהודית-ערבית בממשלה היא בלתי אפשרית. "להגיד שאני מתוסכל - לא. יש בתוכי תקווה גדולה. עברנו כברת דרך ארוכה ואנשים לא האמינו שאפשר להגיע למהלך הזה. הוכחנו שאפשר - לא רק בזכותי, אלא בזכות כל ראשי הקואליציה", אומר עבאס.

איך אפשר יהיה לשקם את אמון הציבור בשותפות הזו? ובציבור הערבי - האם הדרך של המשותפת בעצם ניצחה? רע"ם לא עוברת את אחוז החסימה בחלק מהסקרים. תתמוך במהלך של הורדת אחוז החסימה?
"התהליך הזה עדיין בעיצומו. רק התחלנו. יש לנו הישגים טובים גם לחברה הישראלית וגם לחברה הערבית ומכאן רק אפשר לעלות עוד ועוד, ולכן מה שחשוב זה להיות דבקים במטרה, לפתור את הבעיות שיש. ברור לכולנו שלפני שנה היינו בלי ניסיון, לא היה לנו מושג מה זה מחויבות קואליציונית. היום אנחנו יותר מודעים ומחויבים לזה, ולאט לאט נצליח למצוא פתרון ספציפי לאירוע שאנחנו נמצאים בו", הוא אומר.
 
"היהודים נשאלו ברגע של המשבר את השאלה, אבל אם היית שואלת אותם לפני או אחרי שנפתור אותו תראי שהאמון של הציבור חוזר, ואני פוגש אנשים שונים ממפלגות שונות שאומרים לנו 'תמשיכו'. אני חושב שזה אירוע רגעי שנתגבר עליו ונחזיר את האמון", מצהיר עבאס. "גם בציבור הערבי - כש[אזרחים] נשאלו מה דעתם על השתתפות בקואליציה יש 40% שבעד. אבל 30% בעד שהמשותפת תשתתף בקואליציה. הם אומרים: בואו, לפחות תביעו תמיכה ותוכלו לשרת את הציבור שבחר בכם. מעל 70% אחוזים בציבור הערבי תומכים במהלך הזה. אנשים ריאליים ויודעים שאי אפשר לפתור בעיות של עשרות שנים בשנה אחת או בכמה חודשים. האזרחים הערבים מבינים מה קורה ומבינים איך התהליך צריך להתקדם ומבינים שצריך להמשיך הלאה".

"לדעתי המשותפת עכשיו נמצאת במלכוד", הוא מוסיף. "הם צריכים ליישר קו לא עם רע"ם אלא עם הציבור הערבי באופן כללי, והציבור שלהם שרוצה לראות אותם חיוביים, משפיעים, תורמים למהלך, ואם הם לא רוצים לקחת אחריות קואליציונית אז בסדר. יש נוסחה שהם יתנו תמיכה חיצונית ואז הם יכולים להשיג הישגים משמעותיים".

לא נרים ידיים מנסור עבאס בראיון

זה לא סוד שהעדפת ממשלה עם נתניהו. עכשיו, בדיעבד, אתה גם חושב שהיה עדיף להקים ממשלה עם גוש הימין? זה משהו שיכול לקרות בעתיד? אתה יכול להיות שותף של סמוטריץ' ובן גביר? מישהו פנה אליך במגעים להקמת ממשלה חלופית בכנסת הזו?
"כשהיינו ביחד במשותפת, המלצנו פעמיים על בני גנץ - שאני לא בא אליו בטענות, אבל הוא לא הצליח להקים ממשלה. אחר כך הוא הקים ממשלה עם נתניהו לכמה חודשים, ושם היה לנו שיח עם הליכוד. אמרתי כבר פעם, אנחנו לא בשמאל ולא בימין, אבל זה לא אומר שאין לנו ערכים משותפים גם עם הימין וגם השמאל, ומודעים לעוצמתו של הימין שיכול לקדם עניינים. אני כרגע נמצא בשותפות, אני נאמן לשותפות ולמענה אני מכבד את ההסכם. אני רוצה שההסכם יצליח ולפני שאני עושה צעד - אני חייב להיות כן ושקוף עם השותפים שלי. אני לא מסוג הפוליטיקאים שקופצים מהספינה כשהיא חס וחלילה נכנסת לטלטלה, ולא מהפוליטיקאים שמחפשים הזדמנות לעוד כיסא בכנסת - אני באתי כדי לטפל בחברה הערבית ולתרום את תרומתי", אומר עבאס.

יו"ר רע"ם אומר כי אף שאינו פוסל שיתוף פעולה עם הימין, השיח של הליכוד כלפי המפלגה הוא "מסוכן", ובגדר "הסתה", כלשונו. "יש עמדה עקרונית ועמדה מעשית. העמדה העקרונית היא שרע"ם מקבלת את החברה הישראלית כמו שהיא - לא באים בכוונה לשנות את הימין והשמאל וכולי, באנו להשתנות כולנו ביחד בהדדיות. לא פוסלים אף אחד ומקבלים את כולם, אבל מי שפוסל אותנו - כמובן שנפסול אותו ולא נבוא איתו במגע. כל משא ומתן שיבוא לידי ביטוי ויתקדם ונוכל להשיג דרכו הישגים לחברה הערבית - נהייה שם.

נראה לי שזה לא קיים עכשיו. הליכוד הולך בשיח של הסתה ומנסה להדיר אותנו, להחזיר אותנו למשבצת של ספסלי המגרש, עושה דה לגיטימציה. זה מאוד מסוכן, כי זה מסוכן לכל הגישה החיובית שאנחנו מנסים לקדם. כל התקציב שהחברה הערבית מקבלת - 'נתנו לעבאס, נתנו לרע"ם' - כשיש רופא בסורוקה הוא מטפל גם בחולים משדרות ואופקים. במקום להתעסק בפשיעה ואלימות הם עוסקים בבנייה - זה תורם לכולנו".
 
הוא לא מתרגש מהסקרים. "אני לא דואג לרשימה המשותפת, תמיד יש לה מינוס 2 לתוצאות האמת בסקרים, לרע"ם יש תמיד פלוס 1 או 2 וזה לא מדאיג אותי. אני מוביל דעת קהל ולא מובל. אני יוצר את הסקרים. קיבלנו שלושה אפסים ביום הבחירות - וצוחק מי שצוחק אחרון, הפכנו את לשון המאזניים", הוא אומר. "הורדת אחוז החסימה - לא מעניין אותנו. אנחנו קיבלנו על עצמנו את האתגר הזה, וכל קושי שעומד בפנינו רק מביא לנו יותר מוטיבציה להצליח. הפתרון הוא לא להנמיך את אחוז החסימה, אלא להביא את הציבור הערבי להבין שהשתתפות פוליטית משמעותה להצביע ולהשפיע, בדרך הזו אפשר להתקדם. אחרת, מה הדרכים האחרות? להפגין 100 אנשים כאן, 200 אנשים שם?

יש במדינת ישראל מערכת שלמה של החלטת החלטות - הערבים צריכים להיות שם ולהשפיע. אנחנו רוצים להשתלב, אבל בהתאם להסכמות שנגיע אליהן ולא סתם להיות שם. אנחנו לא דורשים סגן שר או שר, אפילו תפקידים בממשלה לא ביקשנו. אנחנו רוצים ייצוג הולם לאקדמאים אבל לעצמנו רע"ם לא רוצים. אנחנו רוצים שהחברה הערבית תשתלב בכל התחומים ונתרום את חלקנו, ונקבל את חלקנו במשאבים".

"תמיד אני אומר שבשותפות צריכים לשמור על אמון כי אחרת לא נצליח. אם אין אמון בינינו, מחר לא נצליח להגיע לשם ולכן אני חושב, אני לא בקיא בפרטים, אבל חשוב לשמור על אמון בין השותפים ואני רואה שיש אמון נפלא בין ראש הממשלה לחליפי - וזה הסוד".

שנה לממשלה - איפה טעית?
"אני אומר את זה בצורה ישירה וכנה - נכנסנו לתהליך הזה ללא ניסיון. הרבה דברים היינו צריכים ללמוד תוך כדי. פעם ראשונה שצריך לנהל משא ומתן קואליציוני - מה לדרוש. היה אפשר לעשות דברים בצורה טובה יותר, אבל אני מסתכל על חצי הכוס המלאה והעתיד - תמיד אפשר לתקן ולשפר דברים ושנוכל לטייב את התהליך. לא בוכים על חלב שנשפך. אני לא מתחרט על דברים פה ושם. הגישה היא דינמית ומשתפרת עם הזמן. רע"ם הוכיחה שהיא המפלגה הדמוקרטית מספר 1 בישראל, כולל מועצת השורה. זאת מועצה נבחרת שיש בה מגוון רחב של אנשים משכילים, אנשי דת - מגוון רחב שמייצג את החברה הערבית ולכן החלטותיה שקולות ומייצגות את החברה הערבית. אני אתמודד בפריימריז לרע"ם. כנראה שאתמודד פעם נוספת או שלא, זה לא חשוב, מה שחשוב זה שהתהליך הזה ישלים את דרכו וזה מה שחשוב".