מזכ"ל נאט"ו ינס סטולטנברג וראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון הודיעו אתמול כי המלחמה באוקראינה עלולה להימשך עוד שנים רבות.

כמו כן, הרמטכ"ל הבריטי הבהיר כי החיילים חייבים להיות מוכנים גם לאפשרות של קרבות יבשה נגד הרוסים באירופה.

"אנחנו חייבים להיערך לעובדה שהמלחמה תימשך שנים", אמר סטולטנברג בראיון לעיתון "בילד" הגרמני. "אסור לנו להפסיק את התמיכה באוקראינה אפילו אם העלויות גבוהות. לא רק מבחינת התמיכה הצבאית, אלא גם בגלל המחירים הגואים של האנרגיה והמזון".

מזכ"ל נאט"ו שיבח את האומץ של החיילים האוקראינים מול הברוטליות הרוסית הגוברת באזור דונבאס, וציין כי "עם כלי נשק מודרניים נוספים, תעלה הסבירות שאוקראינה תוכל לסלק את חייליו של פוטין.

עוד הוסיף: "אם הלקח של פוטין מהמלחמה הזו יהיה שהוא יכול להמשיך כפי שעשה אחרי המלחמה בגאורגיה ב־2008 ואחרי כיבוש קרים ב־2014 – הוא ישלם מחיר גבוה יותר".

גם ראש ממשלת בריטניה ג'ונסון, שביקר בקייב בסוף השבוע, לא נשמע אופטימי לגבי האפשרות שהמלחמה תסתיים בקרוב. "אני חושש שנצטרך להתכונן למלחמה ארוכה, בעת שפוטין עבר למערכה של התשה, והוא מנסה לטחון את אוקראינה באכזריות", כתב במאמר שפרסם ב"סאנדיי טיימס".

"בריטניה וידידינו חייבים להגיב בכך שנבטיח שלאוקראינה תהיה הסיבולת האסטרטגית לשרוד ובסופו של דבר גם לנצח. המשימה שלנו היא לגייס זמן לטובת אוקראינה".

הרמטכ"ל הבריטי החדש גנרל סר פטריק סנדרס התריע כי יש להיערך לאפשרות של התנגשות ישירה עם הצבא הרוסי. "העולם השתנה מאז 24 בפברואר, ויש כעת חובה דחופה ליצור צבא שמסוגל להילחם לצד בעלות הברית שלנו ולהביס את רוסיה בקרב", הזהיר במכתב פנימי ששלח לחיילים ולעובדי הציבור. "אנחנו הדור שחייב להכין את הצבא כדי להילחם שוב באירופה".

בינתיים נמשכת הלחימה העזה בדונבאס, אולם לא נמסר על שינויים משמעותיים ביממה האחרונה, גם לא באזור סברודונצק. באזור חרקיב נמסר על הרוג אחד וחמישה פצועים בשל הפגזות רוסיות, ובכיר במשרד הפנים הרוסי הזהיר כי הרוסים מנסים להתקרב לעיר ולהפוך אותה לחלק מקו החזית.

מנגד, משרד ההגנה הרוסי טען כי הוא השמיד מחסני נשק מערבי במיקולאייב שבדרום אוקראינה, זאת יממה לאחר ביקורו של הנשיא וולודימיר זלנסקי.

לטענת הצבא הרוסי, טילי שיוט ששוגרו מהים גם הרסו עמדת פיקוד בכפר שירוקאיה דאצ'ה שבאזור דנייפרופטרובסק, וכתוצאה מכך נהרגו יותר מ־50 גנרלים וקצינים אוקראינים. בצבא האוקראיני לא אישרו את הטענות.

בתוך כך, המלחמה נמשכת גם בזירה התרבותית. הפרלמנט האוקראיני אישר הצעת חוק שאוסרת על השמעה פומבית של מוזיקה רוסית ועל הופעות של אומנים רוסים, למעט מי שגינו את המלחמה. הצעת חוק נוספת שהתקבלה בפרלמנט אוסרת על יבוא ספרים מרוסיה ומבלארוס.