מחקר נתונים חדש של קרן ידידות טורונטו בשיתוף קרן שוסטרמן מראה שמשפחות שנפגעו כלכלית במשבר הקורונה, וקיבלו במהלכו ייעוץ פיננסי וסיוע תעסוקתי בתוכנית ליווי כדי להימנע מקריסה כלכלית, ממשיכות לשפר את מצבן גם חצי שנה מסיום תקופת הליווי. 

לפי נתוני המחקר, נכון להיום אצל 71% מהמשפחות חל שיפור במצב הכלכלי הכללי שלהן – 10% יותר מהנתון שנרשם לפני חצי שנה, עת הסתיים תהליך הליווי שקיבלו. בתחום התעסוקתי, צנח מספר המובטלים מ־28% בסוף התוכנית ל־6% בלבד כיום. בתוך חצי שנה, זינק שיעור השכירים שהשתלבו במקום עבודה בהיקף של 100% משרה מ־51% ל־80%. בקרב 39% מהעצמאים שהשתתפו בתוכנית חל שיפור במצב העסק.

הנתונים התקבלו מ"קידום משפחות", תוכנית שמסייעת מאז פרוץ משבר הקורונה למאות משפחות ממעמד הביניים שנפגעו מהמשבר הכלכלי והתעסוקתי שפקד אותן. התוכנית מבוססת על מודל המלווה משפחות בשלושה תחומים במקביל: מתן ייעוץ פיננסי וכלים בהתנהלות כלכלית נבונה, סיוע להשתלב מחדש בשוק העבודה ודאגה לרווחה המשפחתית שנפגעה בעקבות המשבר הכלכלי. 

התוכנית נמשכת עד חצי שנה ולכל משפחה מוצמד מלווה אישי, שבונה התערבות המותאמת באופן אישי לצורכי כל משפחה. עד היום מעל 190 משפחות השתתפו בתוכנית – מכל המגזרים בחברה הישראלית.

אחד מסיפורי ההצלחה של התוכנית שייך לגילה, בת 49 ממודיעין, שהצטרפה אליה לאחר שאיבדה בפתאומיות את בן זוגה, שאיתו ניהלה עסק מצליח. היא נקלעה לחובות והסתבכה עם חמש הלוואות שונות וסגירת העסק. התוכנית סייעה לה עם כל חובותיה, ולאחרונה היא פתחה בקריירה חדשה ומצבה הכלכלי מתייצב.

גם אתי, אם חד־הורית בת 65 מטירת הכרמל, פוטרה בתחילת משבר הקורונה, ולראשונה בחייה מצאה עצמה מובטלת. הודות לתוכנית היא מצאה עבודה בחברת חדשה, והאמונה בעצמה שבה לה. 

נעמה כהן, מנהלת "קידום משפחות" בקרן ידידות טורונטו, אומרת: "עבור רובנו הקורונה הפכה אומנם לזיכרון רחוק וחדלה מלשבש את שגרת היומיום, אולם משפחות לא מעטות סבלו מתופעות לוואי כלכליות ורגשיות הרבה אחרי חזרת המשק לשגרה. מוכח שליווי מקצועי נכון יכול להחזיר משפחות לדרך המלך ולסייע גם בימי שגרה".