השבוע הפוליטי החל בסימן חוסר הוודאות בנוגע להמשך צעדיו של ח"כ ניר אורבך (ימינה), שאומנם חזר מחופשתו בצפון הארץ, אך טרם הודיע אם יתמוך בחוק התפזרות הכנסת בקריאה טרומית. גורמים בליכוד מודים כי גם להם לא ברורה עמדתו של אורבך. בתוך כך הוחלט להעלות את חוק ההתפזרות במים רביעי, אולם רק במדינה ויושג עד אז רוב ברור בעדו.

את יום האתמול העביר אורבך בכמה פעילויות פוליטיות: קודם ניהל שיחה עם חברתו למפלגה שרת הפנים איילת שקד, ועם סגני ראשי ערים ופעילים מרכזיים של ימינה והבית היהודי. לפי גורמים בשתי המפלגות, התקיים שיח פוליטי פתוח על המצב הנוכחי וכן על האפשרות של איחוד של שתי הרשימות, אולם לא התקבלו כל החלטות. בהמשך היום נסע אורבך למשרדי יהדות התורה שבבני ברק, שם נפגש לשיחה ארוכה עם יו"ר המפלגה ח"כ משה גפני. כידוע, גפני תומך בהקמת ממשלה חלופית במסגרת הכנסת המכהנת, ובעניין זה עמדתו זהה לזו של אורבך. אלא שלפי ההערכות ההיתכנות להקמת ממשלה חלופית היא נמוכה מאוד. 

שקד עצמה ממריאה היום לביקור מדיני במרוקו, שיימשך עד יום חמישי. אומנם היא אינה חברת כנסת ולא משתתפת בהצבעות, אך לפי ההערכות היא מתואמת עם אורבך, ולו הייתה יודעת כי בכוונתו לתמוך בחוק התפזרות הכנסת כבר השבוע, הייתה מעדיפה לנכוח בארץ ולעקוב מקרוב. על כן במערכת הפוליטית מעריכים כי חוק התפזרות הכנסת לא צפוי לעלות השבוע להצבעה בקריאה טרומית.

שר המשפטים גדעון סער הבהיר לאחרונה לכמה גורמים בקואליציה ובאופוזיציה שפנו אליו לבדיקת הנושא כי אינו מעוניין לקחת חלק בהקמת ממשלה חלופית בראשות בנימין נתניהו. מסר זהה יצא גם מסביבת שר הביטחון ויו"ר מפלגת כחול לבן בני גנץ. זאת חרף הערכות בליכוד כי ייתכן שגנץ יעדיף את תיק הביטחון והסכם קואליציוני נדיב בממשלה החלופית בראשות נתניהו, על פני אי־ודאות שלאחר הבחירות. בסביבת גנץ מבהירים כי "אין היתכנות למהלך זה והוא לא ישתף פעולה עם ניסיון כזה".

ראש הממשלה נפתלי בנט התייחס למצב הפוליטי בפתח ישיבת הממשלה ואמר: "אני קורא לכולם להרים ראש ולהיות גאים בעשייה וברוח הטובה שיש פה בין השרים, אנחנו לא נשברים ואנחנו לא מוותרים על אזרחי מדינת ישראל. האחריות בידי כל אחד ואחת מאיתנו". בחלק הסגור של הישיבה חזר בנט לדבר על המשבר הפוליטי ואמר: ״לצד השני לא קל. זה קרב נחישות״.

"לא נרים ידיים עד הרגע האחרון, ננסה למנוע עד הרגע האחרון פיזור של הכנסת. אני חושב שנוכל למצוא פתרון שנוכל להמשיך", כך אמר אתמול ח"כ מנסור עבאס בראיון לאתר וואלה!. 

יו"ר רע"ם הוסיף כי אינו פוסל שיתוף פעולה עם הימין, אך תקף במקביל את הליכוד: "הוא הולך בשיח של הסתה ומנסה להדיר אותנו, להחזיר אותנו למשבצת של ספסלי המגרש, עושה דה־לגיטימציה. זה מאוד מסוכן, כי זה מסוכן לכל הגישה החיובית שאנחנו מנסים לקדם".

יו"ר סיעת הרשימה המשותפת ח"כ סמי אבו שחאדה התייחס בשיחה עם "מעריב" לחששות בליכוד לכך שסיעתו תיסוג ברגע האחרון מתמיכתה בהצעת החוק לפיזור הכנסת ותפיל אותה, ואמר: "העמדה שלנו ברורה והצהרנו אותה כבר מספר פעמים, כל מרכיבי המשותפת יצביעו בעד פיזור הכנסת כיוון שזאת ממשלה רעה".

ביש עתיד העריכו אתמול כי הליכוד לא יעלה השבוע את ההצעה לפיזור הכנסת: "הם פוחדים שלא ישיגו רוב והחוק ייקבר לחצי שנה. יש להם סיבה טובה לכך", אמר גורם במפלגה. 

על שולחן הכנסת מונחות כעשר הצעות חוק לפיזור הכנסת, בהן של יו"ר סיעת הליכוד ח"כ יריב לוין ושל ח"כ יואב קיש (הליכוד). לצורך אישור החוק בקריאה טרומית, ראשונה ושנייה דרוש רוב רגיל. רק בקריאה השלישית נדרש רוב של 61, אולם בליכוד רוצים להבטיח מראש תמיכה של 61 ח"כים כדי שהחוק לא ייפול בשלב הסופי, ועל כן יחליטו כאמור רק לקראת יום רביעי אם החוק יעלה או יידחה לשעת כושר אחרת.

בהצעתו של ח"כ שלמה קרעי נכתב: "הצעה זו מוגשת נוכח מעשיה של הממשלה והקואליציה נגד היהדות, נגד ריבונות העם היהודי בארצו, נגד ההתיישבות ביהודה ושומרון ונגד אזרחי המדינה על ידי תקציב אנטי חברתי, ענק, שלא היה כמותו, שפוגע בכל אוכלוסייה חלשה בישראל".

כמו כן, צויין כי ההצעה מוגשת "בשל הסכנה מעצם קיומה של הממשלה האנטי ציונית הראשונה במדינת ישראל, ממשלה וקואליציה שבה שותפים גורמים אנטי ופוסט ציוניים ומסכנים את עצם קיום המדינה כיהודית ודמוקרטית".