אזעקות ממושכת נשמעו אתמול באזור ירושלים ובאילת, שעל פי דובר צה"ל נגרמו כתוצאה מתקלה. אלא, שהבוקר (שני) מערך הסייבר הלאומי הנחה את הרשויות המקומיות לנקוט באמצעי הגנה על מערכות הכריזה המקומיות בשל החשד כי האזעקות הופעלו בשל אירוע סייבר.

לפי מערך הסייבר הלאומי, החשד הוא שהייתה פריצה לממשק של מערכת כריזה לעיריות, שהביא להפעלת הכריזה בכמה נקודות בירושלים ובאילת. יצויין כי מדובר במערכות כריזה אזרחיות ולא בצופרים של פיקוד העורף. 

מנכ״ל איגוד האינטרנט הישראלי יורם הכהן מסר: "נראה שהמתקפה לא פגעה בתשתית המוגדרת בישראל כקריטית. יחד עם זאת, שוב התברר עד כמה פגיעה במערכות אזרחיות, פשוטות יחסית, משבשת את חייהם של האזרחים והאזרחיות בישראל. ישנו פער לא מבוטל בין יכולות הגנת הסייבר המצוינות של מדינת ישראל על תשתיות שהיא מגדירה כקריטיות לבין ההגנה הלוקה בחסר בהגנה על תשתיות אזרחיות אחרות".

"המתקפה הזאת היא לא הראשונה שמחדדת את הפער הזה - די להיזכר בפרשת הפריצה לאתר אטרף שפגעה בפרטיותם של ישראלים רבים. נדרשת הגברת מודעות ונדרש יישום אמצעי הגנת סייבר בכלל המשק", הוסיף.

כאמור, אזעקה עולה ויורדת נשמעה אתמול במספר שכונות בירושלים. על פי הדיווחים, האזעקה נשמעה בשכונות קטמון, תלפיות ורמת בית הכרם, ונמשכה מעל ל-50 דקות. האזעקה עוררה תחילה בהלה בקרב התושבים שהחלו לחפש מקלט או מחסה, עד שהתברר כי מדובר בתקלה.

ניר, תושב ירושלים, סיפר ל"וואלה!" כי "נשמעו צפירות חזקות שעושות כאב ראש, מאוד לא נעים. תחושה לא נעימה כשרעש כל כך חזק משתלט על הסביבה שלך".