ועדת הכלכלה אישרה היום (שני) את הצו להרחבת סמכויות הפקחים העירוניים, שמטרתו להרחיב את סמכויות האכיפה כלפי משתמשי כלי רכב דו-גלגליים, בדגש על כלים חשמליים, להגברת הבטיחות בדרכים. הרחבת הצו היא פרי עבודה משותפת של משרד התחבורה והבטיחות בדרכים בראשות השרה מרב מיכאלי והמשרד לביטחון הפנים בראשות השר עמר בר-לב.

בעקבות הרחבת הצו, יוסמכו הפקחים העירוניים לאכוף את העבירות הבאות: אי חבישת קסדה, איסור על רכיבה בכלים חשמליים מתחת לגיל 16 או ללא אישור הכשרה (אישור הנדרש למי שאין רישיון נהיגה), איסור הרכבה, איסור שימוש באוזניות או מכשיר נייד בעת רכיבה על מדרכות שבילי אופניים, שבילי הולכי רגל ומעברי חצייה.  

כמו-כן, לפקחים תינתן סמכות לאכוף עבירת אי ציות של רוכבי אופניים עם מנוע עזר ורוכבי קורקינט חשמלי לתמרור המסמן רכיבה בניגוד לכיוון המסומן בחץ, בעת רכיבה בשביל אופניים.

בנוסף, סמכויות הפקחים הורחבו כך שיוכלו לבצע אכיפה כנגד רוכבי אופנועים בכל שביל המסומן כמיועד להולכי רגל ובמעברי חצייה, ולא רק במדרכות או אף בנתיב המסומן כמיועד לאופניים כפי שהם מוסמכים כיום.

מרב מיכאלי  (צילום: אבשלום ששוני)
מרב מיכאלי (צילום: אבשלום ששוני)

השרה מיכאלי אמרה כי "הרחבת הצו שאישרנו היום היא צעד חשוב שנועד להבטיח את בטיחות ושלום כלל משתמשות ומשתמשי הדרך ולצמצם משמעותית את תאונות הדרכים. לכלים הקלים הרבה יתרונות: הם אלטרנטיבה יעילה וזולה לרכב הפרטי, מסייעים בהפחתת הגודש בכבישים, מאפשרים קישוריות גבוהה יותר בין אמצעי התחבורה השונים והם נוחים וזמינים. יחד עם זאת, כדי שנוכל לשמור על חיי כל משתמשות ומשתמשי הדרך ושהשימוש בכלים האלה יהיה בטוח - יש צורך ביצירת כלי אכיפה אפקטיביים, כמו זה שקידמנו היום. אני קוראת לציבור לנסוע בזהירות ותוך הקפדה על כללי הבטיחות, כדי שכולנו נוכל להגיע ליעד שלנו בשלום. נסיעה טובה ובטוחה".

השר בר-לב: "צו הרחבת הסמכויות הוא שלב נוסף במאבק שלנו בתאונות הדרכים. התאונות בהן מעורבים רכבים חשמליים דו-גלגליים הפכו להיות נגע המוביל לנפגעים, וזה מצב שאסור לנו להשלים איתו. המחויבות שלנו היא להיאבק במי שמרשים לעצמם לפרוע חוק ולסכן את הסביבה, מבלי להבין שהכלים החשמליים הדו-גלגליים עלולים להיות קטלניים אם לא משתמשים בהם כראוי".

עמר בר לב (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
עמר בר לב (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

איתן אטיה, מנכ"ל פורום ה-15 (הערים העצמאיות בישראל): "אנו מודים לשר לביטחון הפנים ולשרת התחבורה על הובלת הנושא, ומבקשים להודות גם לסגן יו״ר הכנסת, ח״כ איתן גינזבורג, שהוביל את הנושא ביד רמה ובנחישות רבה בתוך הכנסת, על העבודה המשותפת, על ההתעמקות בנושא ועל קידומו ביתר שאת.  עם זאת, יש להדגיש, כי הצו שאושר היום יחול אך ורק על מדרכות ועל שבילי האופניים בעיר, על שבילי הולכי רגל ורחבות עירוניות שונות, ועליהן בלבד. הצו שאושר היום, כמו חוק האופניים כולו כפי שאושר בשנת 2016, אינם חלים על כבישי העיר ולפקחים העירוניים אין שום סמכות לאכוף בכביש עצמו. סמכות זו לאכיפה בכבישי העיר נתונה אך ורק לשוטרי משטרת ישראל. 

לצערנו הרב, בהיעדר אכיפה ונוכחות משטרתית משמעותית בכבישי הערים בישראל, רוכבי האופניים החשמליים הנוסעים בכביש עלולים להמשיך ולהיפגע כתוצאה מתאונות עם כלי רכב אחרים, וגם עלולים לפגוע בהולכי רגל החוצים את הכביש במעברי חציה".

עוד אמר אטיה, כי "השלטון המקומי שב וקורא לממשלת ישראל להגדיל את הכוח המשטרתי בישראל, על מנת שיוכל להיכנס ביתר שאת גם לרחובות העיר, ולאכוף בהם את עבירות התנועה בכלל, ואת תנועת הכלים החשמליים והאופניים, בפרט".

הוא הוסיף כי "חשוב לזכור, שככל שאוכלוסיית ישראל ואוכלוסיית הערים גדלה, וגם הולכת ומצטופפת, יותר ויותר אזרחים יעברו לשימוש באופניים ובכלים החשמליים לצרכי יוממות, ולכן השימוש בכלים אלה ילך ויתגבר משנה לשנה. לפיכך, מן הראוי להקצות כוחות משטרתיים גדולים הרבה יותר לאכיפת התנועה בתוך ערי ישראל ורחובות הערים, ויפה שעה אחת קודם".