חרדה היא אחת התופעות השכיחות בקרב בני אדם, תפיסות שגויות לגבי החרדה עלולות להגביר אותה ולהחמיר בתופעות שהיא מביאה איתה, למעשה כולנו מתמודדים עם חרדות במידה כזו או אחרת. מדובר על מצבים שלרב נתפסים כשליליים ויופיעו במידה מסויימת כמצוקה פנימית, שתתבטא בתחושות לא נעימות בגוף, מחשבות טורדניות ושליליות והצפות רגשיות.
החרדה היא אנרגיה שנמצאת בגוף, זה כמו שיש סכר, ברגע שמפלס המים עולה עליו יש מעבר של המים לעברו השני, זה ממש ככה עם מפלס החרדה, ברגע שלאדם אין יכולת להכיל את כמות החרדה, מפלס החרדה עולה ויש הצפה, אותו הדבר קורה בדיוק עם מפלס האהבה.
למעשה ברמות האנרגטיות ככל שמפלס החרדה יעלה, כך יעלה גם מפלס האהבה, מה שאומר שאם נרצה לחוות רמות יותר עמוקות של אהבה כנראה שנתמודד גם עם רמות גבוהות יותר של חרדה.

תופעה נפוצה. חרדה והצפה של רגשות שליליים (צילום: אינג אימג')
תופעה נפוצה. חרדה והצפה של רגשות שליליים (צילום: אינג אימג')


הטעות

אהבה וחרדה הן חלק בלתי נפרד מאנרגיית החיים.
לא תמיד הפרשנות שלנו היא האמת, לעיתים נפרש את המצב לא נכון ואז נחפש מקלט, מקום לברוח אליו, משהו שיפחית את רמת החרדה. בכל פעם שנוצר, מתח, כעס, עצב, בלבול או שאר רגשות שנתפסים כשליליים וננסה לווסת אותם באמצעות הדחקה זו טעות גדולה ביותר כי ברגע שנדחיק אותם נפחית את היכולת להרגיש סיפוק, שמחה, אושר, עונג, אהבה, משמעות ותחושת מלאות.
זה מעגל שקשה לצאת ממנו, זה הופך להיות דפוס אמונה, חשיבה והתנהגות.  

הכל בראש. אפשר להשתלט על חרדה (צילום: אינגאימג')
הכל בראש. אפשר להשתלט על חרדה (צילום: אינגאימג')

הפתרון

ללמוד להכיל את כל הרגשות, לעורר סקרנות כשמגיע רגש שנתפס כשלילי וללמוד איך לקבל אותו.
כאן נדרשת עבודת מודעות, במקרים מסויימים חשוב לשלב גם טיפול רגשי ובמקרים אחרים תרגולי מיינדפולנס בסיסיים יכולים להספיק אך יש ללמוד ולהטמיע אותם באופן כזה שיוכלו לשמש אתכם במצבים של חרדה, חוסר אונים, מצוקה.
המיינדפולנס היא טכניקת מדיטציה בסיסית שבין יתר האיכויות שלה היא באה ללמד אותנו איך לשמור על תשומת לב יציבה באופן כזה שגם הגוף הפיסי, גם הגוף הרגש, גם גוף המחשבה וגם הגוף האנרגטי יהיו יציבים יותר, מה שאומר שהחוויה תהיה שקטה יותר והיכולת להכיל את החרדה תגדל ותגבר ככל שנעמיק את הלמידה והתרגול.
במידה מסויימת זה מאוד דומה לאימון כושר גופני ברמת ההתפתחות, כמו שלא נכנסים לכושר ביום אחד או מורידים 10 ק"ג בשבוע, ככה גם עם תרגולי המיינדפולנס, חשוב להתמיד ויותר מזה, בהתחלה חשוב ללמוד לתרגל אותם במצבים נעימים ורגועים ולא לנסות להשתמש בהם יש במצבי חרדה כי רב הסיכויים שזה פשוט לא יעזור והצורך באכילה רגשית יגבר על הרצון להכיל את החרדה.

3 דרכים פשוטות להתחיל לתרגל מיינדפולנס

לפניכם רעיונות פשוטים לתרגול ראשוני של מיינדפולנס. חשוב לציין שמומלץ ללמוד בקורס מקצועי ממורה מוסמך כדי להגיע לאפקט הטוב ביותר וגם כי תרגול מעמיק ידרוש ליווי והכוונה ובתהליך מפלס החרדה עלול לעלות באופן טבעי ממש כמו מפלס החרדה.

בנוסף, התרגילים המוצעים כאן הם לא תחליף לטיפול רגשי או למידה פורמלית של תרגול מיינדפולנס. אלו תרגילים שעוזרים מאוד בתחילת הדרך להתחבר לחוויה והבנה של הכח שיש לתשומת הלב שלנו, כדאי גם להסתכל על תשומת הלב ממש כמו שריר שמפתחים.

מיינדפולנס. תרגילים פרקטיים להרגעה (צילום: אינג אימג')
מיינדפולנס. תרגילים פרקטיים להרגעה (צילום: אינג אימג')

תרגיל 1 - קחו שלוק של מים והחזיקו אותו בחלל הפה ככל שאפשר, שימו לב שתשומת הלב תלך באופן אוטומטי אל הנשימה, נסו להרפות ככל האפשר את הגוף, ככל שתתמידו זה יהיה קל יותר ולאורך פרקי זמן ארוכים יותר.

תרגיל 2 - החזיקו כוס מים מלאה וכוס מים ריקה ופשוט תעבירו את המים מצד לצד תוך כדי שאתם מביאים את תשומת הלב למזיגה, לצליל של המים, לנשימה ואם אפשר גם לתחושות הגוף.

תרגיל 3 - שבו בנוח ושיטפו את הגוף בתשומת לב מכפות הרגליים אל הראש בשאיפה ומהראש אל כפות הרגליים בנשיפה, בכל פעם שהמחשבות ינדדו פשוט חזרו אל הפעולה הזו.

שחף אלדר (צילום: יחצ)
שחף אלדר (צילום: יחצ)

שחף אלדר, פסיכותרפיסט טראנספרסונלי הוא אחד המרצים שישתתפו ב INSPIRATION 2022 - הכנס השנתי הגדול בישראל למטפלים ברפואה משלימה ואינטגרטיבית שיתקיים בתאריכים 5-6.7.2022 במרכז וואהל-בר אילן ברמת גן