מי שפוגש את רישה לוזצקי ורואה את החיוך המאיר שעל פניה, יתקשה לדמיין איזה מסע מפותל ורצוף קשיים נקרה לדרכה במהלך השנים. מסע אשר החל לפני 22 שנים, כאשר רישה נולדה עם תסמונת אלכוהול עוברית ומוגבלויות התפתחותיות ופיזיות.

רישה, אשר נולדה למשפחה קשת יום באוקראינה, התייתמה בגיל צעיר לאחר שאימה נפטרה במהלך לידת אחיה הצעיר. מכיוון שאביה היה אלכוהוליסט, לא הייתה לו היכולות לטפל ברישה ואחיה, והיות ולא היו קרובי משפחה אחרים שייקחו על עצמם את גידול הילדים, בגיל 7 הגיעה רישה לבית יתומים בניהולו של בית חב"ד בעיר דניפרו, שם היא גדלה וחייה מאז.

שרה דובה, שליחת חב"ד שמנהלת את בית היתומים, מלווה את רישה במשך רוב חייה, מאז שהגיעה לבית היתומים, מספרת כי חייה של הצעירה היו רצופי אתגרים וקשיים רבים: "היא יודעת שאוהבים אותה ודואגים לה כאן" אומרת שרה "אבל האתגרים שלה הותירו בה תחושה של בדידות שתמיד מלווה אותה".

באופן אירוני, דווקא המציאות שיצרו הפלישה הרוסית לאוקראינה והמלחמה שפרצה, היא שנתנה לרישה את ההזדמנות להתחלה חדשה. רישה סיפרה כי לאחר שפרצה המלחמה, נאמר לה שהיא תעזוב את בית היתומים ל"מקום בטוח יותר", למרות שהיא אינה זוכרת שסיפרו לה לאן פניה מועדות. "רק ברגע שעליתי על הטיסה, מלווה בשלוש בנות נוספות ורב מבית היתומים, התרגשתי לגלות שאנחנו בדרך לישראל. ביקרתי בישראל כבר בעבר, ושמחתי שלשם אנחנו נוסעים", היא מספרת בהתרגשות.

רישה לוזצקי  (צילום: דרכנו-אור תורה סטון)
רישה לוזצקי (צילום: דרכנו-אור תורה סטון)

לאחר שהגיעה ארצה, השתלבה רישה בתוכנית 'דרכנו' של רשת "אור תורה סטון", שהיא תוכנית ראשונה מסוגה בישראל המבקשת להנגיש את חווית המסע בארץ גם לצעירים וצעירות עם צרכים מיוחדים מחו"ל, מתוך אמונה כי היהדות והזיקה לישראל הן נחלתן של כל יהודי. התוכנית מיועדת לצעירים עם מגוון צרכים מיוחדים, דוגמת תסמונת דאון, תסמונת אספרגר, אוטיזם ועיכוב התפתחות, והיא כוללת שנת פעילות במהלכה זוכים המשתתפים בארץ ללימודים עיוניים ושיעורי יהדות, קבלת הכשרה מקצועית, טיולים, סיורי מורשת, התנדבות בקהילה ובצה"ל, וכן למידה אישית ופרקטיקה של כישורי חיים וביטחון עצמי.

רישה עדיין אינה יודעת כמה זמן בסופו של דבר היא תישאר בישראל, אבל בטוחה שבכל מקרה תחזור לחוויה של שנה נוספת עם דרכנו גם בשנה הבאה. "אני מרגישה שמחה להיות עם הבנות האחרות ורחוק מאזור המלחמה" היא מספרת, "נהניתי במיוחד לבלות את יום העצמאות בישראל, עם השמחה, התפילות והריקודים המיוחדים". 

אילנה גולדשיידר, מייסדת ומנהלת תוכנית 'דרכנו', מספרת שרישה התקבלה בחום בישראל והשתלבה במהירות עם התלמידים האחרים, שעטפו אותה באהבה. "היא הייתה תוספת כל כך נפלאה למשפחת דרכנו.  כולם אוהבים אותה ומבקשים את חברתה. הסיפור האישי שלה והרצון שלה לבנות לעצמה חיים טובים יותר נותנים השראה לכל אחת מאיתנו, והאמת היא שככל שאנחנו נותנים לה, היא נותנת לנו הרבה יותר"