ישראל העלתה הילוך בסיכול תוכנית הגרעין ותוכנית הטילים והרחפנים האיראנית בסדרה של מבצעים חשאים המכוונים למטרות מפתח, כך דיווח היום (שני) הוול סטריט ג'ורנל מפי מקורות יודעי דבר. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

המהלכים החדשים הם חלק מאסטרטגיה שזכו לכינוי "דוקטרינת התמנון" על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט, שמטרתה להביא את העימות בין ירושלים לטהרן, לשטח של איראן, לאחר שנים בהם האסטרטגיה התמקדה בסוכנים איראנים ובשליחים מחוץ למדינה במקומות כמו סוריה.

"ישראל פועלת מול ראש התמנון האיראני בכל מקום ובכל זמן, לא נשלים עם התעצמותה", אמר בנט בועדת החוץ והביטחון של הכנסת בתחילת החודש. "יימי החסינות בהם איראן פוגעת בישראל באמצעות שלוחותיה באזור בלי פגע - הימים האלה תמו. אנחנו פועלים בכל זמן ומקום", הוסיף. 

על פי הדיווח, ישראל הגבירה את מאמציה נגד איראן בשנה האחרונה, באמצעות תקיפות מל"טים שנועדו לפגוע במתקני גרעין ובסיסי מל"טים איראנים. מותם המסתורי בשבועות האחרונים של לפחות שישה גברים איראנים המעורבים בתוכניות הצבא והגרעין של איראן, העלו גם תהיות האם ישראל אחראית להם.

ישראל לא לקחה אחריות על מקרי המוות. איראן כינתה כמה מהם קדושים, כלומר מתו בעת מילוי תפקידם, ונשבעה לנקום. גורמים ישראליים ואיראנים סירבו להגיב. אחד האיראנים האחרונים שמתו בנסיבות מסתוריות לאחר שחלה היה איוב אנטזארי, מדען חלל צעיר שעבד על בניית מל"טים, טילים ומטוסים. לפי קרוב משפחה, אנטזארי היה מוטרד ומודאג לגבי שלומו לאחר שתמונתו הופיעה בטלוויזיה הממלכתית ב-2019 עם נשיא איראן בפתיחת מפעל טורבינות תעשייתי ביאזד.

איוב אנטזארי, יחד עם שני איראנים נוספים החשודים שחוסלו לאחרונה על ידי ישראל, היו בעלי מומחיות שיכולה לקשור אותם לתוכניות הגרעין או הטילים של איראן, כך לפי רונן סולומון, מנתח מודיעין ישראלי עצמאי ועורך הבלוג' אינטלי טיימס'. 

קמראן אגאמולאי, בן 31, היה גיאולוג איראני שחלה בתחילת החודש ומת במהרה. למר אגאמולאי, אמר סולומון, היו את הכישורים הדרושים כדי למצוא אתרים תת-קרקעיים לניסויים גרעיניים. בתחילת שנות ה-2000 איראן חיפשה אתרי ניסויים גרעיניים, על פי המסמכים מארכיון הגרעין שלהם שנגנבו מהמדינה על ידי סוכנים ישראלים ב-2018.

מוחמד עבדוס, בן 32, מת ב-12 ביוני בעת מילוי תפקידו במחוז הצפוני של סמנאן, כך מסר משרד ההגנה האיראני באתר החדשות הרשמי שלו , אך לא סיפק את המידע על סיבת המוות. מר עבדוס זוהה על ידי סוכנות הידיעות פארס ,המקורבת לכוחות הביטחון,  כעובד במרכז התעופה והחלל שבו שיגרה איראן רקטות ולוויינים תוצרת בית בשנים האחרונות.

"לפי כל מה שאנו רואים מאיראן, ישראל הצליחה ליצור בסיס חזיתי שממנו היא יכולה לבצע פעולות מורכבות בתוך איראן תוך שימוש במגוון אמצעים", אמר סולומון. אל"מ חסן סייד חודאיי, קצין במשמרות המהפכה האיראניים שנורה ונהרג מחוץ לביתו בטהרן, הוביל את מאמצי משמרות המהפכה להרוג מתנגדי שלטון ברחבי העולם ולהוציא פיגועים נגד ישראלים. 

מסע הלוויה של קצין משמרות המהפכה (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)
מסע הלוויה של קצין משמרות המהפכה (צילום: Majid Asgaripour/WANA (West Asia News Agency) via REUTERS)

בתגובה, אמר המפקד העליון של משמרות המהפכה כי טהראן תנקום את נקמתה. "האויב, מלב הבית הלבן ותל אביב, עקב אחריו במשך חודשים ושנים, מדלת לדלת וסמטה לסמטה כדי להרוג אותו.." דבריו מגיעים לאחר ניסיונות כושלים של איראן בשנים האחרונות לפגוע באזרחים ישראלים ברחבי העולם, כולל באפריקה, אסיה ודרום אמריקה.

לאחרונה, ישראל הזהירה את אזרחיה שלא לנסוע לטורקיה, במיוחד לאיסטנבול, בשל איום מיידי שנשקף להם מיחידות איראניות המחפשות לפגוע בישראלים. החששות הישראלים הגיעו לשיא ביום שישי האחרון, כאשר גורמים ישראלים המליצו לתיירים הישראלים באיסטנבול להישאר בחדריהם ולא לפתוח את הדלת לזרים, זאת על רקע אזהרה כי איראן נתנה אישור למתקפה קטלנית בטורקיה.

 שר הביטחון בני גנץ אמר כי יותר משבועיים לאחר שישראל העלתה את רמת הסיכון הגבוהה ביותר שלה בטורקיה, הישראלים הנמצאים בה עדיין בסכנה. "מדינת ישראל פועלת לסכל ניסיונות איראניים לבצע פיגועי טרור נגד אזרחים ישראלים הנמצאים בטורקיה ומוכנה להגיב בנחישות לכל איום", כתב. 

רם בן ברק, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, אמר היום כי "יש עדיין תאים איראניים באיסטנבול שמטרתם היחידה לתפוס ישראלים ולהרוג אותם". בן ברק אמר כי ישראל מאמינה שהתאים החשודים כוללים גם אנשים מקומיים העובדים עבור המשטר בטהרן. בנט הבהיר כי ישראל תעשה הכל כדי לסכל את הפיגועים הללו. "לא נהסס להשתמש בכוחה של מדינת ישראל בכל מקום בעולם כדי להגן על אזרחינו", אמר. 

מנגד, מפקד לשעבר במשמרות המהפכה אמר לאחרונה לסוכנות הידיעות "תסנים" כי טהראן מכה את ישראל באופן סמוי בכל פעם שישראל פוגעת באיראן.

עוד נטען כי ישראל ביצעה יותר מ-400 תקיפות אוויריות נגד איראן ובעלות בריתה בסוריה מאז 2017. לאחרונה האשימו רוסיה וסוריה את ישראל בביצוע תקיפה אווירית בתחילת החודש שהשביתה את שדה התעופה הבינלאומי בדמשק. ישראל ואיראן השתמשו כל אחת מהן במוקשים כדי לפגוע בספינות של יריביהן במים ברחבי המזרח התיכון. 

ההרס בשדה התעופה בדמשק (צילום: רויטרס)
ההרס בשדה התעופה בדמשק (צילום: רויטרס)

איראן האשימה את ישראל בביצוע תקיפה אווירית מסיבית על אחד ממתקני הרחפנים שלה, והגיבה על התקיפה בירי טילים לעבר מתחם בצפון עיראק שלטענת טהרן שימש את סוכני המוסד. ההסלמה המתמשכת מצביעה על כך שהמערכה החשאית הישראלית לא הצליחה לפגוע משמעותית ביכולתה של איראן לפתח נשק גרעיני ולא מנעה ממנה להתרחב ולהשפיע על האזור. "אין לזה השפעה אסטרטגית", אמר דני ציטרינוביץ', לשעבר ראש מדור איראן באמ"ן, "אנחנו קרובים מאוד להסלמה עם איראן. בסופו של יום, האיראנים ינקמו - ומה יקרה אחר כך?"

התפתחות המדיניות הישראלית מגיעה כאשר נראה שהמאמצים בהובלת ארה"ב לכינון הסכם חדש שיכיל את היכולות הגרעיניות של טהרן עם איראן נמצאים על סף קריסה. איראן הסירה מצלמות מעקב מאתרים שונים הקשורים לגרעין ברחבי המדינה והרחיבה את עבודת הצנטריפוגות המתקדמת שלה, דבר שגרר אזהרות מצד בכירים באו"ם.