ראש הממשלה נפתלי בנט אמר היום (שני) כי בימים האחרונים סוכלו מספר צירי פיגוע ונעצרו מספר מחבלים על אדמת טורקיה. בנט אמר את הדברים בצל האיומים האיראנים לפגוע בישראלים בטורקיה ובמסגרת תדרוך לכתבים, במהלכו התייחס לשלל סוגיות בוערות נוספות כגון עזה, השבויים והנעדרים, ביקורו הקרב של נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בישראל ועוד.

בפתח התדרוך אמר בנט: "אנחנו בתקופה עם הרבה הזדמנויות ואיומים. יש יותר הזדמנויות ממה שציפיתי. ישראל בהתחזקות – מדינית, ביטחונית, כלכלית, טכנולוגית. החכמה בהזדמנויות היא לתפוס אותן ולממש".

"בעוד פחות מחודש יגיע לכאן נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן", המשיך ראש הממשלה. "הביקור חיוני לישראל ומטרתו המרכזית היא לנהל תוכנית פעולה משותפת ביחד עם ארה"ב לבלימת תוכנית הגרעין של איראן. ביחס לאיראן יש שני מימדי על: המימד האזורי והמימד הגרעיני. ליבת התפיסה שלי היא שראש התמנון של רוב צרותינו הביטחוניות נמצא באיראן. שם צריך להשקיע את מירב האנרגיה, לא באצבעות התמנון".

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

על הוראת שר הביטחון לעצור את המבצע שתוכנן להריסת ביתו של אחד משני המחבלים שרצחו את ויאצ'סלב גולב בכניסה לאריאל, בניסיון למנוע תסיסה ביו"ש לקראת ביקורו של ביידן אמר גורם מדיני שהשתתף בתדרוך כי "נהרוס את כל בתי המחבלים. אין צורך להרוס ביקור על משהו שאפשר לעשות אחרי הביקור, צריך להרגיע. המדיניות האמריקאית ברורה נגד הבניה, אבל אנחנו בונים בקצב דומה לממשלה הקודמת".

לאחר מכן התייחס בנט לאיום האיראנים לבצע פיגוע נגד ישראלים בטורקיה: "יש איום שמרחף על ישראל בטורקיה", אמר ראש הממשלה. והוסיף: "פועלים שם בהרבה מימדים על מנת לשמור על ביטחון אזרחי ישראל. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם הטורקים וזה נשא פרי - הגענו לסיכולים דה-פקטו. מדובר בכמה פיגועים שנמנעו. בימים האחרונים סיכלנו מספר צירי פיגוע ונעצרו מספר מחבלים על אדמת טורקיה. אנו ממשיכים במטרה משותפת כדי להחזיר את המצב לשגרה. אני מודה באופן אישי לנשיא ארדואן ולאנשיו על המאמצים הרבים ועל שיתוף הפעולה". לאחר מכן הזהיר כי "מי שינסה לפגוע בנו, ייפגע. גם השולח, מי שמסייע בהפעלה של הטרוריסטים, באימונים. הכלל תקף לכל מקום".

עוד אמר, כי "לאחרונה החליטה ארה"ב שלא להסיר את 'משמרות המהפכה' מהרשימה של ארגוני טרור. העולם מתעורר לפניה האמיתיות של איראן". הוא ציין כי ישראל ממשיכה לפעול בשני מישורים בנוגע לאיום האיראני: "בטווח הקצר - אנו רוצים להגיע, בכלים מדיניים ואחרים שברשותנו, לבלימת תוכנית הגרעין. שאיראן תבין כי במציאות הלא-הסכמית שמים שלט 'עצור' לאיראן. בטווח הארוך - אנו נשאף למציאות ההסכמית בטווח הארוך, אך להסכם שימנע מאיראן התחמשות גרעינית. הטווח הקצר הוא הדחוף. אנו פועלים לחזק את הארכיטקטורה האזורית בין השחקנים המתונים באזור", אמר בנט.

גורם מדיני הוסיף כי "כל פעילויות ישראל בתחום הטרור נועדו לתגובות חריפות. הם מבינים את זה. אנחנו לא בבולמוס של להרוג איראנים, לא זה מה שיוצר הרתעה. ההרתעה נוצרת מהתגובות החריפות לפעילות שלהם. תג מחיר של פעולות קינטיות נגד מטרות באיראן שאינן גרעין – זה החידוש שלנו".

בהמשך התייחס בנט למעמדה של ישראל במזרח התיכון ואמר כי הוא "ממשיך להשתפר". הוא ציין כי "כל שר בתחומו עובד כדי לשמור על המומנטום שהושג בהסכמי אברהם", והוסיף כי "מתחיל להיווצר לנגד עינינו מזרח תיכון מאוחד וחזק יותר, ובמסגרתו גם ישראל חזקה יותר".

לאחר מכן התייחס ליחסיה של ישראל עם מדינות אירופה: "אנחנו רוצים לשנות אווירה שהייתה קיימת הרבה מאוד שנים. קיימת אווירה לא קלה מול אירופה. יש סוגיה פלסטינית ואין להתכחש אליה, ארץ ישראל היא הרבה מעבר לסוגיה הזאת. נפגשתי לאחרונה עם מנהיגים אירופיים רבים ונראה כי הגישה מתחילה להשתנות".

על המצב הביטחוני בדרום אמר: "12 החודשים שחלפו היו הכי שקטים מבחינת שקט לתושבי הדרום ועוטף-עזה. שינוי הגישה שלנו מוביל לתוצאה טובה – זו לא רק השנה השקטה ביותר מאז ההתנתקות, ולא פחות חשוב - קצב ההתחמשות של חמאס הוא האיטי ביותר זה שנים ארוכות. שיקמנו את ההרתעה – לאחר 'שומר החומות' חמאס המשיך להבעיר בלוני תבערה. הגבנו בהפסקת מזוודות המזומנים – הגבנו על כל בלון וזה לא היה בעבר – וכן עמדנו מול איומים לגבי מצעד הדגלים ולא מצמצנו. ההתקפות לפני שנה הייתה נקודה ארכימדית לרעה שפגעה קשה בהרתעה ושיקמנו חלק ניכר מזה.  בד בבד האישור והגידול בהכנסת פועלים. יד קשה מול חמאס ויד נדיבה מול האזרחים".

עוד אמר, כי "מה שמצמצם קצת את ההתחמשות מחדש זו מערכת היחסים המשופרת שלנו עם מצרים. הם מפקחים על הכנסת חומרי לחימה במעברים. יש התחמשות, אבל הפעם לוקח להם הרבה יותר זמן. אנו מרוויחים שקט לא במחיר כבד של אויב שנהיה חזק יותר".

לסיום התייחס לנושא השבויים והנעדרים ואמר: "נושא השבויים והנעדרים ממשיך להיות משימה ליבתית, שאנחנו פועלים בה בכל מיני מישורים".

אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין (צילום: דובר צה''ל,באדיבות המשפחה)
אברה מנגיסטו, אורון שאול, הדר גולדין (צילום: דובר צה''ל,באדיבות המשפחה)

לאחר מכן התייחס גורם מדיני למשבר בין המדינה להסתדרות המורים ואמר כי "צריך הסכם נכון עם שכר תחילי גבוה ולא רק לוותיקים, צריך לישר את הגרף".

בתוך כך מסר גורם מדיני כי ראש המטה לביטחון לאומי, איל חולתא, שב מביקור מדיני בירדן. מטרת הביקור היא חימום היחסים עם ירדן אחרי תקופת הצטננות שחלה בעקבות אירועי חודש הרמאדן והעמדה הירדנית בנושא.