הדרמה הפוליטית: יו"ר האופוזיציה, בנימין נתניהו, התייחס הערב (שני)  להחלטת רה"מ בנט ושר החוץ לפיד להביא את החוק לפיזור הכנסת לאישור מליאת הכנסת בשבוע הבא, ומסר: "אני מחוייב להביא עוד הסכמי שלום, אני משוכנע ויש לי סיבה לומר זאת, שיהיו עוד הסכמי שלום - ליהודים וערבים כאחד. אנשים מחייכים הערב משום שהם מרגישים שאנחנו נפטרים מהממשלה הגרועה בתולדות ישראל. זאת ממשלה שנכנעה לטרור, לסחטנות, איבדה את היכולת לשלוט בערי ישראל".

"המדינה נשמטה מתחת לרגלינו בממשלה הזאת. תחושה של אובדן הביטחון האישי, דבר שמטריד את כולם. יוקר המחייה שמאמיר לשיאים חדשים ואובדן הגאווה הלאומית, אנשים שחוששים להניף את דגלי ישראל. אלה דברים שפגעו בכל אזרחי ישראל בלי יוצא מן הכלל. נדרש תיקון יסודי אחרי השיתוק הזה. הם לא דואגים לאזרחי ישראל, הם לא דואגים ליהודה ושומרון, הם לא דואגים לאף אחד חוץ מלעצמם. יש כאן צורך לשקם את מדינת ישראל ואני מתכוון להקים ממשלה לאומית רחבה, חזקה ויציבה", הוסיף. 

בהמשך אמר נתניהו: "אנחנו בטוחים ביכולת שלנו לנצח בבחירות אבל הצענו כמה פעמים ממשלת ימין עוד בכנסת הזאת שיש בה רוב ימני". על גדעון סער: ״הוא פוסל אותי אבל יושב עם האחים המוסלמים שתומכים בטרור״.

עוד קודם לכן, אמר נתניהו: "זהו ערב של בשורה גדולה להמוני אזרחים בישראל. אחרי מאבק נחוש של האופוזיציה בכנסת וסבל גדול של הציבור בישראל, ברור לכולם שהממשלה הכושלת בתולדות המדינה סיימה את דרכה. ממשלה שהייתה תלויה בתומכי טרור, שהפקירה את הביטחון האישי של אזרחי ישראל, שהעלתה את יוקר המחייה לשיאים שלא ידענו, שהטילה מיסים מיותרים, שסיכנה את הציביון היהודי של המדינה שלנו - הממשלה הזאת הולכת הביתה".

"חבריי ואני נקים ממשלה לאומית רחבה בראשות הליכוד. ממשלה שתדאג לכם, לכל אזרחי ישראל, בלי יוצא מן הכלל. ממשלה שתוריד מיסים, שתוריד מחירים, תנהיג את ישראל להישגים אדירים כולל הרחבת מעגל השלום כפי שכבר עשינו. ומעל הכל - ממשלה שתחזיר את הגאווה הלאומית לאזרחי ישראל כדי שתוכלו ללכת ברחובות בראש מורם".

הכנסת מתפזרת: בנט ולפיד סיכמו על קידום החוק; לפיד יכנס ללשכת רה"מ

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין התייחס גם הוא להחלטה וכתב: "לפני שנה הוטלה עלי משימה שאין חשובה ממנה: להציל את מדינת ישראל מממשלה רעה שפגעה במכוון בציבורים שלמים, שהפקירה את הבטחון של אזרחי ישראל, שהביאה לעלייה דרמטית ביוקר המחייה, ופגעה בתחושת הביטחון האישי של כל אחת ואחד מאזרחי ישראל. זו הייתה שנה לא פשוטה. זה היה מאבק קשה, שנראה לא פעם כאילו סיכויי הצלחתו אינם גבוהים. אני הייתי משוכנע מהרגע הראשון שנצליח. כי האמת שלנו חזקה יותר מכל קומבינה פוליטית שהקימה את ממשלת השמאל הזו".

"האופוזיציה בכנסת הנוכחית הייתה החזקה והנחושה ביותר שמשכן הכנסת ראה אי פעם. המשימה שלנו עכשיו היא ברורה: להביא את כל העוצמה הזו ואת כל הנחישות הזו למערכה הקרובה. להבטיח שנקים במהרה ממשלה לאומית בהנהגתו של בנימין נתניהו, המחויבת לערכינו היהודיים. ממשלה אשר תדאג להחזיר את הביטחון, את הצמיחה הכלכלית ואת הגאווה והביטחון האישי לכל אזרחי ישראל", הוסיף. 

ח"כ לוי-אבקסיס מסרה: "סוף סוף גם הם הבינו את זה, לממשלה הזו אין תכלית. שמחה לגלות שלראשונה בכנסת הנוכחית הם מקבלים החלטה נכונה. ח"כ גפני: "שֶׁהֶחֱיָנוּ וְקִיְּמָנוּ וְהִגִּיעָנוּ לַזְּמַן הַזֶּה".

ח"כ רגב הוסיפה: "בנט היום התפטר מתפקידו כראש ממשלה. נפתלי בנט יכלת למנוע מאיתנו את כל הסיוט שהעברת מדינה שלמה. אתה והשותף העסקי שלך יאיר לפיד, שממש כמו עסקנים בפשיטת רגל מבריחים נכסים ומעבירים בעלויות. גם זה לא יעזור לכם, הסיפור שלכם נגמר. הציבור הישראלי הבין בדיוק מי אתם. לכו הביתה".

ח"כ יברקן: "הריבון הוא העם והעם יחליט מי ינהיג אותו. אני מאמין שעם ישראל ייתן לנו את הזכות להנהיג אותו בשנים הבאות. זו ההחלטה האחראית היחידה שבנט ולפיד קיבלו בשנה האחרונה – לחזור אל העם. יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳: לא עוד פילוג לא עוד שיסוי. בקרוב בעזרת השם אחדות יהודית, ציונית ולאומית אמיתית שתנהיג את ישראל".

ח"כ שמחה רוטמן: "שמח שהגענו לפרק האחרון בסדרה המעיקה 'בנט והשקרים'. מי שהבטיח לא לשבת תחת לפיד, ממליך אותו היום ברוב טקס להיות ראש הממשלה הישראלי הראשון שיקבל את נשיא ארצות הברית ביידן. אבל מה יש לצפות ממי שנשבע לא לשבת עם תומכי טרור, ולבסוף נתן להם וטו על כל ההחלטות של ממשלת ישראל. בבחירות הקודמות אזרחי ישראל הצביעו בעד ממשלה שתטפל במערכת המשפט, תחזק את המשילות ותלחם בטרור. קולם נגב מהם. בעזרת ה' נתקן".

ח"כ קרעי: "סוף סוף הבינו גנבי השלטון שהם חייבים להחזיר לעם את המנדט שגנבו ממנו, וללכת לבחירות. אני קורא לכל חברי הכנסת שנבחרו בקולות הימין לנצל את ההזדמנות ולהקים ממשלה לאומית ללא כל תנאים, עכשיו! כי זה מה שישראל צריכה, וגם כדי למנוע מהאיש החלול הזה לכהן כראש ממשלת ישראל.

 ח״כ אבי מעוז: "אני קורא לנשיא ארה"ב ביידן לבטל את ביקורו המתוכנן בישראל ולא להתערב במערכת הבחירות". חה"כ מיכל וולדיגר: "סוף סוף הממשלה פועלת נכון ומפרקת את עצמה. הימין חוזר ובגדול". ח"כ מקלב: "ממשלה שהייתה יהירה וחשבה רק על עצמה, פעלה בדורסנות, ברודנות וחתרה כנגד זכות קיומנו, מתפוגגת ונעלמת מהעולם, זו ממשלה שפגעה בערכים ואבני היסוד שהם זכות קיומנו, פגעה במסורת השורשית תשכח מהעולם. זו ממשלה שלא היה לה זכות קיום, הפרה את הבטחותיה לבוחרים ופגעה בכשרות, בשבת, בצביון המדינה יום אחר יום. יש דין ויש דין".

ח"כ סילמן: "מודה היום לקב״ה שנתן לי את הכוח והאומץ לעשות את המעשה הנכון ובכך להיות שותפה להקמת ממשלת ימין יהודית ולאומית בקרוב ממש".
 

"חוסר אחריות של חברי כנסת מסוימים הביא לתוצאה הבלתי נמנעת"

מנגד, בקואליציה הדעות חלוקות בנוגע להחלטה. ח"כ מנסור עבאס אמר כי היא ״החלטה ראויה״. מנגד, שר המשפטים גדעון סער כתב: "כפי שהזהרתי - חוסר אחריות של חברי כנסת מסוימים בקואליציה הביא לתוצאה הבלתי נמנעת. המטרה בבחירות הקרובות היא ברורה: מניעת חזרת נתניהו לשלטון ושעבוד המדינה לאינטרסים האישיים שלו".  

שר הביטחון, בני גנץ: "אנו חותמים הערב לצערי את פרק ממשלת השינוי. ממשלה שבשנת פעילותה עשתה רבות למען החברה הישראלית, ביטחונה וחוסנה ותמשיך לפעול למענה גם בתקופת המעבר". ח"כ מוסי רז: "אם אכן תתפזר הכנסת נוכל לומר שהייתה זו ממשלה חשובה של שותפות יהודית ערבית עם הצלחות רבות במשרדי הממשלה בעיקר בריאות, סביבה ושיתוף פעולה אזור".

השרה מרב מיכאלי: "‏ממשלת השינוי התחילה להחזיר את מדינת ישראל לאזרחיות ולאזרחים שלה. קואליציית השינוי קירבה בין חלקים שונים בחברה הישראלית. אני גאה שמפלגת העבודה היתה שותפה להקמתה והייתה סיעת היציבות בתוכה. אני מודה לשותפות ולשותפים שלנו ובטוחה שנמשיך להוביל את מדינת ישראל חזרה לחוף מבטחים".

ח"כ אבידר: "קואליציית השינוי עשתה טוב למדינת ישראל בתחומים רבים ועל עם ישראל להיות גאה בה. הכישלון שלה הוא בהשארת נתניהו בזירה הפוליטית. על היעדר האומץ הפוליטי של הגוש שלנו עם ישראל עלול לשלם מחיר כבד. בבחירות הקרובות נפטרים מנתניהו אחת ולתמיד״. בהמשך הבהיר כי "עוד לא אמרנו את המילה האחרונה על חוק נאשם בפלילים".

השר עיסאווי פריג': "הממשלה הזו היתה הצלחה ואת זה אף אחד לא ייקח ממנה. היא היתה הצלחה בכך שהיא קיבעה בתודעה הישראלית שהחברה הערבית יכולה להיות שותפה, בכל מקום, גם בממשלה". 

ח"כ יוראי להב הרצנו: "אנחנו נעמוד כחומה בצורה בפני נתניהו, בן גביר ופינדרוס שחותרים להקים כאן ממשלה גזענית, חשוכה שתחריב את הדמוקרטיה הישראלית. יש לי אמון מלא במנהיג יש עתיד יאיר לפיד. נתמודד וננצח, זאת המדינה שלנו, ונלחם עליה". סגן השר יאיר גולן כתב: "הפור נפל - בחירות. היעד ברור: להציל את ישראל משחיתות וכהניזם". יו"ר סיעת רע"מ ח"כ ואליד טאהא אמר בתגובה לפיזור הכנסת: "עשינו היסטוריה ועוד נעשה".

שר התקשורת יועז הנדל: ״צר לי על כך שישראל הולכת לבחירות. גאה בהישגים ובתוצאות אליהן הגענו במשרד התקשורת ובמשרדים נוספים בממשלה. הפוליטיקה היא אך ורק כלי לשירות האומה והמולדת. יש לקחים רבים. הייתי ואני עדיין מאמין בכך שיש קבוצה גדולה של ישראלים שמשרתים בצבא ומשלמים מיסים, מרכז- ימין ממלכתי שמבקש ייצוג ראוי בכנסת. נעבוד כדי שזה יעבוד.״

מזכ"ל מפלגת העבודה, ערן חרמוני: "כל הכבוד ללפיד ובנט שנוהגים באחריות ובוחרים להוביל ולא להיגרר. אני מאחל בהצלחה ללפיד בתפקידו כרוה״מ. מפלגת העבודה תיערך לבחירות פנימיות ליו"ר ולרשימה, ותצא לבחירות הכלליות מוכנה. על העבודה ליזום חיבור גדול של גוש המרכז-שמאל כדי למנוע ניצחון של ברית בן גביר-נתניהו".