מאז שוועדת אונסקו”פ מטעם האו”ם לחלוקת ארץ ישראל לשתי המדינות, העברית והערבית, הגישה את הצעתה בנובמבר 1947, הפלסטינים לא החמיצו אף הזדמנות להחמיץ הזדמנות, כדברי שר החוץ המנוח אבא אבן. מנסור עבאס, מנהיג רע”ם, הוא מיחידי הסגולה בהנהגה הפלסטינית לדורותיה שהבינו שהדרך היחידה לפתרון הסכסוך הישראלי־פלסטיני היא אימוץ דרך הדו־קיום. עבאס רואה שמצבם הכללי של ערביי ישראל הוא טוב יותר ביחס למי שחיים במדינות ערב מסביבנו, והנכון הוא להדק את הקשרים לחיזוק הדו־קיום.


כיום מספרם של העובדים הערבים במערכת הבריאות הישראלית גדל, חלק ניכר מקבלני עבודות הפיתוח, הסלילה, התשתיות והבנייה שמועסקים על ידי הרשויות המקומיות מגיע מהמגזר הערבי, ואפשר לראות שערביי ישראל משתלבים בחיי המדינה בתחומים רבים בהצלחה לא מבוטלת. מנגד, הנהגות ערביי ישראל לאורך השנים מאז קום המדינה דאגו להותיר את אש התמיד של השנאה והניכור בוערת. זה מתבטא בימים אלה בהתנהלותה של הרשימה המשותפת, שעושה כמעט הכל כדי למנוע את הידוק הדו־קיום.


זה לא מפתיע, הרי ח”כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת, מבכירי ההנהגה של ערביי ישראל בעשור האחרון, ביטא את עמדותיו כבר ב־2012 כשאמר אז: “אין ערך נעלה יותר מאשר השהאדה, השהיד הוא זה אשר פורץ את הדרך ומשרטט בדמו את הנתיב לחירות ושחרור”. גם ח”כ איימן עודה, שזעם על ההתנהלות הכושלת של משטרת ישראל בהתמודדות עם הפשיעה הגואה והנשק הלא חוקי במגזר הערבי - במקום לעודד צעירים ערבים להתגייס ולהתנדב למשטרה, פרסם לאחרונה סרטון שבו קרא לכל השוטרים ממוצא ערבי לזרוק את הנשק.

איימן עודה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איימן עודה (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)


מי שמחזק עוד את תחושת ההחמצה הזאת הם חברי הכנסת מהקואליציה, בהם ח”כ ג’ידא רינאוי זועבי ממרצ, שקיבלה מושב של כבוד במפלגה ישראלית כדי לייצג את הציבור הערבי ולפעול למענו, ובמקום לפעול להידוק הדו־קיום, פועלת בניגוד מוחלט להחלטות מפלגתה והקואליציה שהיא שותפה בה.

בכך היא פוגעת בהמשך קיומה של הממשלה שהיא שותפה לה. כמוה גם ח”כ מאזן גנאים מרע”ם שפוגע בהצבעות שלו בממשלה, בקואליציה ובראש מפלגתו, שפועל ללא הרף כדי לשמר את הממשלה. כאשר חברי הרשימה המשותפת טענו בעבר שהם יעשו הכל כדי להפיל את ממשלת הליכוד בראשות נתניהו, שמהדקת את השותפות שלה עם הימין הקיצוני של סמוטריץ’ ובן גביר, אפשר היה להבין זאת, אבל כיום, כשיש ממשלה שמשולבות בה העבודה, מרצ, ובעיקר רע”ם - מדוע לפעול נגדה? כדי להחזיר את נתניהו, סמוטריץ’ ובן גביר להנהגת המדינה?


אם היה כאן מי שחשב שמנסור עבאס מבשר על אביב חדש בקרב הנהגת ערביי ישראל, מסתבר שהוא טעה, ואנו נוכחים לראות בימים אלה שעבאס יש רק אחד. כנראה ניאלץ לעבור עוד כברת דרך עד שנראה שינוי של ממש בתפיסת העולם של הנהגת ערביי ישראל.