ישראל הולכת לבחירות: תקופה קשה עברה על הקואליציה, החל מיום הקמתה, כאשר רבים במערכת הפוליטית הרימו גבה לגבי יכולת ההישרדות שלה, נוכח חילוקי הדעות הבסיסיים בין סיעותיה. הערב (שני) הפור נפל. ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד הגיעו להסכמה כי יעלו בשבוע הבא את הצעת החוק לפיזור הכנסת, ובכך ישראל תלך שוב לקלפיות. סיכום הערב הדרמטי של המערכת הפוליטית, דקה אחר דקה.

הכנסת מתפזרת: בנט ולפיד סיכמו על קידום החוק; לפיד יכנס ללשכת רה"מ

סער על פיזור הכנסת: "חוסר אחריות הביא לתוצאה הבלתי נמנעת"; באופוזיציה ברכו

18:40: הערב הדרמטי החל בהודעה שיצאה משני הכיוונים, ובה ההגעה להסכמה להעלות את הצעת החוק לפיזור הכנסת בשבוע הבא. מטעם הצדדים נמסר כי ההחלטה התקבלה לאחר שמוצו הניסיונות לייצב את הקואליציה. עם זאת, מקורביו של חבר הכנסת ניר אורבך מסרו לוואלה!: ״הוא הודיע היום לבנט באופן ברור וחד משמעי שהוא מצביע שבוע הבא בעד פיזור הכנסת. בנט הפנים והלך על המהלך הזה. זאת האמת״. ההחלטה התקבלה אצל בנט הבוקר ולאחר מכן הוא הודיע ללפיד. השניים סיכמו על המנגנון ולאחר מכן הודיעו לראשי מפלגות הקואליציה שלא היו שותפים להחלטה. 

נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)

19:25: ההודעה הדרמטית תפסה את המערכת הפוליטית בהפתעה מוחלטת. שר המשפטים גדעון סער תקף: "כפי שהזהרתי - חוסר אחריות של חברי כנסת מסוימים בקואליציה הביא לתוצאה הבלתי נמנעת. המטרה בבחירות הקרובות היא ברורה: מניעת חזרת נתניהו לשלטון ושעבוד המדינה לאינטרסים האישיים שלו". שר הביטחון, בני גנץ, הצטרף אליו: "אנו חותמים הערב לצערי את פרק ממשלת השינוי. ממשלה שבשנת פעילותה עשתה רבות למען החברה הישראלית, ביטחונה וחוסנה ותמשיך לפעול למענה גם בתקופת המעבר".

19:30: מקורביו של רה"מ נפתלי בנט התייחסו להחלטה המשותפת עם שר החוץ לפיד ושפכו אור על עתידו הפוליטי. מקורביו של בנט טענו כי הוא ישקול את צעדיו וצפוי לקבל החלטות בימים הקרובים. כמו כן, מסרו כי כרגע סיעת ימינה תרוץ באופן עצמאי. 

19:40: יו"ר ועדת הבריאות, חברת הכנסת עידית סילמן, פרשה מהקואליציה בחודש אפריל האחרון. מאז, עלו הדיווחים כי תקבל שריון בסיעת הליכוד בבחירות הבאות. במקביל, עלו הדיווחים כי גם חבר הכנסת ניר אורבך יקבל שריון במקום 19 ואף יקבל את תפקיד שר ההתיישבות. בעקבות כך, בליכוד הבהירו: "לנוכח המצב הנוכחי, רק סילמן תקבל שריון ברשימה הבאה".

נתניהו וסילמן (צילום: מרק ישראל סלם)
נתניהו וסילמן (צילום: מרק ישראל סלם)

20:35: רה"מ בנט ושר החוץ לפיד ערכו הצהרה לתקשורת, בעקבות ההחלטה הדרמטית לפזר את הכנסת. בנט אמר: "החלטנו לפעול לפיזור הכנסת והליכה לבחירות תוך שמירה על האינטרס של מדינת ישראל. בניגוד לאופוזיציה, שהפכה את ביטחון ישראל לכלי פוליטי, לא הסכמתי ששיקול פוליטי ישפיע על הביטחון. הביטחון לא נפגע אלא התחזק. נגלה אחריות שיום אחד של נזק לא יגרם. במשפט שלמה של 2022, בחרנו להיות האמא ששומרת על הילד גם במחיר כבד".

שר החוץ לפיד אמר בהצהרה: "יוצאים לבחירות, כאשר האתגרים שלנו כמדינה לא יכולים לחכות - יוקר המחייה, איראן, חיזבאללה, הכוחות שמאיים על ישראל להפוך אותה ללא דמוקטרית. המערכת הישראלית חייבת תיקון עמוק. אנחנו צריכים לחזור לאחדות ישראל, לא לתת לכוחות האופל לפרק אותנו, רק ביחד ננצח".

ראש האופוזיציה בנימין נתניהו על פיזור הכנסת: "ערב של בשורה גדולה" (צילום: דוברות הליכוד)

21:24: ראש הממשלה לשעבר, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו ערך גם הוא הצהרה לתקשורת, לאחר דבריהם של בנט ולפיד. נתניהו מסר:  "אני מחוייב להביא עוד הסכמי שלום, אני משוכנע ויש לי סיבה לומר זאת, שיהיו עוד הסכמי שלום - ליהודים וערבים כאחד. אנשים מחייכים הערב משום שהם מרגישים שאנחנו נפטרים מהממשלה הגרועה בתולדות ישראל. זאת ממשלה שנכנעה לטרור, לסחטנות, איבדה את היכולת לשלוט בערי ישראל".

22:00: ראש הממשלה היוצא הצליח לשבור שיא חדש, ולכהן כראש הממשלה עם זמן הכהונה הקצר ביותר בתולדות המדינה עם שנה ושבוע (נכון לעת כתיבת שורות אלה). בכך, שבר האחרון את שיאו של ראש הממשלה ה-10, אהוד ברק, שכיהן שנה ו־244 ימים. בדומה לבנט, גם ממשלתו של ברק לא הייתה יציבה, לאחר שמפלגת יהדות התורה פרשה תחילה מהקואליציה בספטמבר 1999, ושנה לאחר מכן מפלגת מרצ פרשה גם היא. עם יציאת ברק לוועידת קמפ-דייוויד, פרשו מהממשלה גם מפלגות ישראל בעלייה, המפד"ל וש"ס, כשהן מותירות את הקואליציה רק עם 32 חברי כנסת בלבד.