בחירות 2022: ראש הממשלה נפתלי בנט, וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, הודיעו אמש (שני) על תמיכתם בפיזור הכנסת והליכה לבחירות, כאשר רה"מ אמר: "עומדים ברגע לא קל אבל בהבנה שקיבלנו החלטה נכונה". ההודעה הדרמטית, שהגיעה אחרי תקופה מתוחה פוליטית, הפתיעה גם את כלי התקשורת ברחבי העולם שניסו להבין כיצד מדינת ישראל הקטנה נקלעה למערכת בחירות חמישית תוך שלוש שנים.

הכנסת מתפזרת: בנט ולפיד סיכמו על קידום החוק; לפיד יכנס ללשכת רה"מ

סער על פיזור הכנסת: "חוסר אחריות הביא לתוצאה הבלתי נמנעת"; באופוזיציה ברכו

ב-ABC NEWS נכתב כי "ממשלתו המוחלשת של בנט הודיעה כי היא תפזר את הפרלמנט ותכריז בבחירות חדשות, מה שמכין את הבמה לחזרתו האפשרית לשלטון של ראש הממשלה לשעבר, בנימין נתניהו, או תקופה נוספת של סכנה פוליטית ממושכת. בנט, לשעבר בן בריתו ועוזרו של נתניהו, הקים את ממשלתו לפני שנה במטרה לעצור את מעגל הבחירות הבלתי נגמר.

"הקואליציה של בנט כללה מערך מגוון של מפלגות, החל מכאלו התומכים בהפסקת הכיבוש של ישראל בקרקעות שנכבשו ב-1967, ועד למפלגות נוקשות המתנגדות להקמת מדינה פלסטינית", הוסיפו ב-ABC, "אולם, הקואליציה השברירית התפרקה בעיקר בגלל שכמה מחברי מפלגתו של בנט התנגדו למה שלדעתם היה ה'פרגמטיות' וה'מתינות' שלו".

נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool via REUTERS)
נפתלי בנט, יאיר לפיד (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool via REUTERS)

"אם ההצעה לפיזור הכנסת תתקבל, בנט יאבד את תפקידו תוך שנה ושותפו לפיד יהפוך לראש הממשלה הארבעה עשר של מדינת ישראל", ציינו ב-CNN והתייחסו לביקור נשיא ארה"ב ביידן בחודש הבא: "בין הסעיפים הראשונים בסדר היום של לפיד בהנחה שאכן יהפוך לרה"מ, תהיה הכנה לביקורו של הנשיא ביידן, כאשר גורם בכיר בבית הלבן מסר כי נסיעתו של הנשיא למזרח התיכון עדיין צפויה להימשך למרות הטלטלה הפוליטית בישראל".

בצרפת הדגישו את חששותיו של בנט וציינו ב-FRANCE 24 כי "כשהלחץ על הממשלה גבר בימים האחרונים על ידי שותפיו של בנט, הוא לא הצליח להחזיק את הקואליציה שלו והחליט לזוז הצידה לפני שמפלגת הימין של נתניהו תוכל להגיש הצעה משלה לפיזור הפרלמנט".

בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)
בנימין נתניהו (צילום: יונתן זינדל)

גם בבריטניה התייחסו להחזקתו הרעועה של רה"מ במפלגת ימינה: "בנט אמר כי קיבל את 'ההחלטה הנכונה' לטובת ישראל, אך הקואליציה שלו התנודדה כבר שבועות. לאחרונה חבר הפרלמנט ניר אורבך פרש ואמר כי 'הממשלה כשלה במשימתה העיקרית'. מהלך זה חרץ את הגורל והותיר את הממשלה עם 59 מושבים בלבד כאשר אחרים נוספים איימו למרוד", ציינו ב-BBC.

גם סוכנויות הידיעות הפלסטינים טענו כי "בנט ולפיד מסכימים להוביל לבחירות נוספות ובהצהרה משותפת הודיעו כי צעד זה מגיע לאחר כישלון כל הניסיונות לשמור על יציבות הקואליציה הממשלתית תחת הכיבוש".