העשרת אוצר המילים והשפה, פיתוח יכולת החשיבה, הדמיון, הסקרנות והיצירתיות הם רק חלק קטן מהיתרונות שבקריאת ספרים. אולם המציאות של ימינו, בה הילדים הצעירים מעדיפים את הדרך הקלה, שכוללת בעיקר שימוש במסכים, קצת משבשת את התמונה. 

אז מה עושים כדי לנער את האבק מהספרים ולהחזיר לילדים את אהבת הספר? 

הנה כמה עצות:

את הקשר עם הספר והקריאה יש להתחיל מגיל ינקות. הקריאה המשותפת של ספרים עם הילדים הוא זמן אידיאלי לאינטראקציה מהנה וחווייתית, המזמנת אפשרויות מגוונות להעשרת שפה. זהו זמן מיוחד במהלכו ניתן לשפר מיומנויות - חברתיות ורגשיות אצל הילדים, להקנות להם הרגלים כמו יכולת התמדה, סבלנות וכמובן הזדמנות להכיר מקרוב אותם ואת עולמם הייחודי. 

ספרי ילדים הם כלי נגיש שהקריאה בו מספקת חוויה רב חושית- חזותית באמצעות התמונות והאיורים, שמיעתית, וכן מגע - ע"י דפדוף, מישוש, הצבעה על התמונות ועוד. על כן חשוב מאד להתאים את סוג הספר לגיל הילד ותחומי העניין שלו. כאשר מדובר בתינוקות ישנו מגוון רחב של ספרים המכוונים להשתתפות חווייתית ואינטראקטיבית של הקורא. בזמן הקריאה המשותפת יכול התינוק לגעת, למשש מרקמים שונים, לפתוח ולסגור חלונות, להקשיב לקולות שונים ועוד. מרבית הספרים המיועדים לגיל הינקות הינם ספרי דיקלומים, כאשר המלל הינו בעל מקצב וקטעים החוזרים על עצמם, המעודדים את הילד להשתתף בהקראה באופן פעיל וחזרתי. 

כאשר מדובר בפעוטות נבחר ספרים עם עלילה פשוטה שקשורים לחיי היום יום שלהם וגם מאפשרים פתח לעולם דמיוני. העלילה הפשוטה והחזרתית מאפשרת לילד להשתתף בקריאה ולהשלים מילים או משפטים בסיפור. כשהילד מכיר את הספר ניתן לעצור לרגע ולעודד חשיבה על ידי שאלה - למשל “מה קרה לבלון של רותי?", "מה יעשה הכלב עכשיו?". עם זאת, מומלץ לא להרבות בשאלות כדי לא לעצור את הרצף הסיפורי.

לילדי הגן מומלץ כבר לבחור ספרים מורכבים יותר, המדברים על רגשות, מצבים מחיי היומיום שלהם וכמובן בהתאם לתחומי העניין שלהם. במהלך הקריאה ניתן לפתח חשיבה על סיבות לאירועים, פתרון לבעיה בהמשך הסיפור ועוד. הסיפור הוא גם פתח לשיחה על חוויות אישיות של הילד. ניתן לבחור ספר לפי תחום העניין של הילד או לחשוף אותו לעולמות חדשים ובנוסף, ההמלצה היא גם לתת לילד לבחור את הספר בעצמו על מנת ליצור מעורבות ושיתוף פעולה. 

שבוע הספר הוא הזדמנות ללכת יחד עם הילד, לטייל בין דוכני הספרים ולתת לילד להיות שותף פעיל בבחירת הספר המועדף. גם הליכה משותפת לספרייה היא דרך נוספת לקרב בין הילד לתחום הקריאה. ספר הוא קודם כל מקור להנאה, קרבה ובסיס לאינטראקציה נעימה בין הילד להורה.

חשוב מאד לשים לב שהלמידה דרך הסיפור והקריאה לא תבוא על חשבון ההנאה. ואם נצליח במשימה זו- החוויה שיצרנו בגיל הילדות תישאר עם הילד עוד שנים רבות כחוויה חיובית ומצמיחה, חוויה מעודדת קריאה ואהבת הספר.

הכותבת היא קלינאית תקשורת מחוזית במכבי שירותי בריאות במחוז ירושלים והשפלה