המדליה של פרס נובל לשלום לשנת 2021, שאותה קיבל העיתונאי הרוסי דמיטרי מורטוב, נמכרה הלילה (שלישי) בניו יורק תמורת סכום שיא של יותר מ-103 מיליון דולר שיועברו לטובת סיוע לפליטים מהמלחמה באוקראינה.

מורטוב, עורך היומון העצמאי נובאיה גאזטה, קיבל את הפרס היוקרתי בטקס באוסלו בדצמבר האחרון יחד עם העיתונאית הוותיקה, מריה רסה מהפיליפינים. בסוף מרץ, הודיע מורטוב כי העיתון, שפעל מאז 1993, ישהה את פעילותו עד לסיום המלחמה באוקראינה אחרי שהרשויות שלחו מספר אזהרות בשל פרסומים ביקורתיים, ומורטוב עצמו אף הותקף כאשר תומך המשטר השליך עליו צבע אדום.

מורטוב תרם לצדקה את 500 אלף הדולרים שקיבל כחלק מפרס נובל, והלילה, התקיימה בבית המכירות הפומביות הריטאג' שבניו יורק מכירה של מדליית הפרס - 175 גרם של 23 קרט של זהב ששוויה המוערך הוא כעשרת אלפים דולר. ההצעות עלו בקצב גובר עד שמשתתף אלמוני הציע באמצעות הטלפון סכום שגבוה בעשרות מיליוני דולרים מההצעה שלפניו והמדליה נמכרה תמורת 103.5 מיליון דולר.

דמיטרי מורטוב (צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)
דמיטרי מורטוב (צילום: REUTERS/David 'Dee' Delgado)

העיתונאי הרוסי הוותיק לא הסתיר את הפתעתו מהסכום הסופי והביע תקווה כי הוא יסייע לפליטים כאשר כספי המכירה יעברו לסוכנות הילדים של האו"ם, יוניס"ף. "ציפיתי שתהיה כמות אדירה של סולידריות, אבל לא ציפיתי שיהיה סכום כזה עצום", אמר מורטוב. "המסר החשוב ביותר היום הוא שאנשים יבינו שיש מלחמה ואנחנו צריכים לסייע לאנשים שסובלים יותר מכל".

השיא הקודם של מכירת המדליה של פרס נובל נקבע בשנת 2014, כאשר ג'יימס ווטסון, ממגלי המבנה של הדנ"א שקיבל את הפרס ברפואה בשנת 1962, מכר את המדליה תמורת 4.76 מיליון דולר. שלוש שנים מאוחר יותר, נמכרה המדליה של שותפו לפרס, פרנסיס קריק, תמורת 2.27 מיליון דולר.