יממה לאחר הודעת ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד כי ישראל תלך לבחירות חמישיות בתוך כשלוש שנים, שר הביטחון בני גנץ קיים היום (שלישי) ישיבת סיעה עבור חברי סיעת "כחול לבן". לקראת פיזור הכנסת, גנץ החל "לצופף שורות" והבהיר לחברי מפלגתו כי לא יתן את ידו לממשלה חלופית בכנסת ה-24, כאשר העומד בראשה הוא בנימין נתניהו.

במהלך דבריו, גנץ השיב לשאלות העיתונאים, בהן נשאל על פניית ראשי האופוזיציה ליועמ"שית בדרישה שתקפיא את האפשרות לבצע מינויים פוליטיים בתקופת ממשלת מעבר, בהם גם מינוי רמטכ"ל. על כך טען כי "התהליך הוא תהליך סדור, יציב, מאוד עמוק שנועד להבטיח רציפות בארגון המורכב ביותר שקיים במדינת ישראל. התהליך לא רק שהוא ארוך לכשעצמו הוא מוליד שרשרת אירועים שגם הם ארוכים. אני מציע להרחיק את הפוליטיקה מהדיון הזה, ולהתמקד בו בצורה עניינית. אני מתכוון ככל שיתאפשר, לקדם את ההליך. כך אני חושב נכון ואני מרשה לעצמי לומר שאין אדם בישראל שמכיר טוב ממני את המועמדים והיכולות ואת צרכי המערכת וידע להתאים את האיש הנכון מתוך מועמדים מצוינים למשימה. באשר לנתניהו - בכאב ובצער אני אומר שהוא מיצה את האמון הפוליטי שהיה ניתן לתת לו ולכן אין מה להוסיף".

שר הביטחון בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)
שר הביטחון בני גנץ (צילום: אבשלום ששוני)

בפתח דבריו, אמר שר הביטחון: "ימים מאתגרים עבור ישראל, הממשלה מורכבת אבל נכנוה. זו ממשלה שעשתה רבות עבור החברה בישראל, אני מבקש קודם כל להביע הערכה לרה"מ בנט ולאחל בהצלחה לשר החוץ לפיד שיכנס לתפקיד ראש ממשלת המעבר. "נמשיך לעבוד גם בתקופה זו למען אזרחי ישראל. צר לי שלא הצלחנו לשמור על הממשלה, היה שווה שנאבק עליה עד טיפת הדם הפוליטית האחרונה. משכך הדברים, נצא לבחירות בראש מורם".

"אנחנו נכנסים לתקופה פוליטית מאתגרת. אני אפגש מחר עם יאיר ואשוחח עם בכירים בקואליציה ואני מבטיח שיהיה מה שיהיה, אנחנו נשמור על הביטחון ועל החברה הישראלית ונמשיך לנהל את המדינה עבור כלל אזרחיה, אלו שיצביעו לנו ואלו שלא. בימים הקרובים נמקד מאמץ בהעברת החוק לפיזור הכנסת וסיום מהלכים שהתחלנו. לאחר מכן נתייצב מול הציבור כשעשייה רבה מאחורינו בשנה האחרונה - יושבת לצידי נבחרת משובחת של שרים וחברי כנסת של כחול לבן, נבחרת שחבריה עשו רבות בקליטה ובעליה, תרבות וספורט, מדע וטכנולוגיה שח"כים שלה פעלו במגוון רחב של תחומים.  עשו ועושים עבודה אדירה למען אזרחי ישראל", הוסיף.

בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)
בני גנץ (צילום: מרק ישראל סלם)

יו"ר כחול לבן המשיך: "בצד העשייה החשובה, הגענו בשנה האחרונה להישגים ביטחונים ומדיניים פורצי דרך. עשרות פעילויות של הפעלת כוח שקיימנו מאז שומר חומות ודרך שובר גלים ופעולות שהשתיקה יפה להן. חיזקנו את הרשות הפלסטינית ופגענו בחמאס. העמקנו דרמטית את הקשר עם ירדן, מצרים ומדינות רבות. הבאנו להסכמים פורצי דרך ושת"פ מול החזית האיראנית לצד צעדים לחיזוק העורף והחברה, כמו רפורמת נפש אחת,  רפורמת ממדים ללימודים, העלאת שכר החיילם ועוד. את דרך האחריות הביטחונית-מדינית ודאגה לחברה הישראלית במגוון תחומים נוביל גם בבחירות הקרובות בכחול לבן. אם נתמצת למילה אחת על מה יהיו הבחירות - בעיניי המילה זה "הממלכתיות".

חבר הכנסת גנץ הוסיף: "אנחנו נמצאים בבחירות בין גורמים פוליטיים לקיצוניים שבראשם בן גביר שמהווה חלק בלתי נפרד מגוש נתניהו לבין גורמים מתונים.  רעיון ממשלת האחדות הרחבה שיש לה דופן ימין ודופן שמאל הוא הפתרון. הוא הרעיון הנכון למדינת ישראל. כמפקד בשדה הקרב, אתה מתכנן הסתערות לפי היתרון היחסי על היריב, מנצל את האמצעים בתבונה, כך עלינו להתנהל גם בבחירות".

שר הביטחון הוסיף להתייחס לתקופת הבחירות הקרובה וטען כי "מנהיגי הציבור הממלכתי מימין ושמאל, עלינו מוטלת האחריות והחובה להסתכל על המפה הפוליטית ולנהוג באחריות. לנהל את הליך הבחירות בהוגנות מתוך כוונה להביא לממשלת אחדות רחבה ומתפקדת ואחריהן למנוע ממשלה שתפגע בדמוקרטיה או המשך השיתוק הפוליטי. רוב מוחלט של אזרחי ישראל חילוניים, דתיים, יהודים וערבים רובם ממלכתיים. עלינו לשכנע אותם להצביע אך ורק להצביע למי ששם את המדינה לפני הכל ויוכל לקחת חלק בממשלה ממלכתית ומתפקדת".

יו"ר כחול לבן כבר פנה לחברי סיעתו וביקש "אל תתנו יד לשום ניסיון להקים ממשלה חלופית". מוקדם יותר אף צויץ מחשבון הטוויטר הרשמי של מפלגת כחול לבן: "אין מגעים, אין דיבורים, וגם אין על מה לדבר". הדברים נכתבו בתגובה לדיווח לפיו בכחול לבן מנהלים מגעים עם הליכוד.

כאמור, גנץ יקיים ישיבת סיעה אשר תיפתח בשעה 17:30 במרכז הכנסים "המועצה לישראל היפה" בתל אביב, כאשר השר ימסור הצהרה לתקשורת בפתחה.

בתוך כך, מוקדם יותר היום התייחסו במפלגות החרדיות לאפשרות כי ישבו תחת בני גנץ כראש ממשלה. חבר הכנסת אורי מקלב (יהדות התורה) אמר בראיון כי "במידה וגנץ הוא יהיה זה שיכול להרכיב, הוא יוכל להשתלב בקווי יסוד. אני חושב שהוא יוכל להתאים גם למפלגות ימין".