ראש הממשלה נפתלי בנט, השר לביטחון הפנים עמר בר-לב והמפכ"ל יעקב שבתאי, הכריזו היום (שלישי) על הקמת "המשמר הישראלי" שיוקם במג"ב ויהיה משמר לאומי.

המשמר יורכב משלושה סוגי כוחות: הכוח הסדיר והקבע של מג"ב, אשר במהלך שנה זו התעצם בהיקף של מאות לוחמים. כוח המילואים שהוקם מחדש ויתווספו כ-26 פלוגות לחימה שיצויידו באמצעים מתקדמים. יחידה המורכבת מ-8,000 מתנדבים בפריפריה, ותתוגבר בעוד כ-1,500 מתנדבים.

בנוסף, יוקם כוח מתנדבים חדש ומיומן הנקרא "פלוגות חוד", והוא יורכב מ-1,000 לוחמי מילואים עד לסוף שנת 2022, ויכפיל עצמו ל-2,000 לוחמים בשנת 2023. לוחמי הפלחו"ד יאומנו להתמודדות עם הפרות סדר בתרחישי חירום. כוח זה יחזיק בביתו ציוד ויהיה זמין 'לקפוץ' באופן מיידי. כמו כן, יחוזק המשמר הלאומי את המשטרה בעוד כ-3,500 מתנדבים לתחנות הקיימות.

חלק מהתהליך זה, מגיע בעקבות מבצע "שומר החומות" והצורך בחיזוק פלוגות המילואים של מג"ב. בסוף התהליך, יוקם כוח שיתבצע בשלושה שלבים תוך כשנתיים ויהיה כוח מיומן ומאומן, שיוכל לפעול במספר זירות בו זמנית ולהתמודד עם הפרות סדר ותרחישי חירום.

רה''מ בנט והשר בר-לב בהכרזה על ''המשמר הישראלי'' (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
רה''מ בנט והשר בר-לב בהכרזה על ''המשמר הישראלי'' (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

ראש הממשלה, נפתלי בנט, אמר כי "המשמר הלאומי הישראלי יוצא לדרך ובשבילי זו סגירת מעגל. נכנסתי לתפקיד כשישראל ליקקה את פצעי "שומר חומות", ראינו מהומות קשות בלוד, בעכו וברחבי הארץ ולכולם נפל האסימון. כולם הבינו, שבעוד אנחנו מדברים על איראן וחיזבאללה - הבעיה מתחילה בבית".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב: "אחרי מבצע 'שומר החומות' הפקנו מיד את הלקחים הנדרשים והיה ברור לנו שביטחון הפנים של מדינת ישראל הוא הנושא המרכזי שצריך לעסוק בו. בכך עשינו מהפכה במג"ב. אין לי ספק שהמהלכים האלו שאנחנו עושים יביאו עוד יותר ביטחון פנים הרבה יותר חזק ואיתן למדינת ישראל".

מפכ"ל המשטרה, רב-ניצב קובי שבתאי: "היום אנחנו עושים עוד צעד משמעותי במוכנותה של משטרת ישראל ובעצם מוכנותה של מדינת ישראל לעיתות לחימה וחירום. ברור לכולם שלא די בחיזוק הזרוע הצבאית של מדינת ישראל על כל מערכותיה ויכולותיה, אלא חובה עלינו לשפר ולהגדיל את עוצמתה של המשטרה כאמונה על ביטחון הפנים במדינה".  

מפקד מג"ב, ניצב אמיר כהן: "מאז הקמתה, ניצבת מדינת ישראל בפני מציאות המכתיבה לאזרחיה חיים בצילו של טרור, צורך בהתגוננות מתמדת מפני איום ביטחוני. אנו ממלאים את חובתנו המבצעית והמוסרית כלפי אזרחי המדינה בנחישות, באומץ ובתעוזה - למען שמירה על בטחונכם".