מחקר חדש בראשות החוקרת ד"ר סקרלט הווארד מאוניברסיטת דיקן באוסטרליה מצא כי דבורי הדבש מסוגלות לרכוש באופן ויזואלי את היכולת להבחין בין מספר זוגי לאי־זוגי, ואף לעשות אקסטרפולציה (הערכה בקירוב של נתונים לא ידועים על סמך נתונים ידועים), בדומה לבני האדם.

במסגרת המחקר חילקו החוקרים את דבורי הדבש לשתי קבוצות. הראשונה אומנה לשייך מספרים זוגיים לתמיסת מי סוכר (לעידוד בחירה נכונה) ומספרים אי־זוגיים לתמיסת כינין, בעלת טעם מר. הדבורים בקבוצה השנייה אומנו לשייך מספרים אי־זוגיים לתמיסת מי סוכר ומספרים זוגיים לתמיסת כינין. הניסוי נמשך עד שדבורי הדבש הגיעו לדיוק של 80% בתשובה הנכונה.

אחד הממצאים המעניינים שעלה מהניסוי היה שקצב הלמידה היה שונה בין שתי הקבוצות. הדבורים שאומנו לקשר בין מספרים אי־זוגיים למי סוכר למדו מהר יותר מעמיתיהם שבקבוצה השנייה. לדברי ד"ר הווארד, "באופן מפתיע, דבורי הדבש סיווגו את המספרים החדשים כזוגיים ואי־זוגיים ברמת דיוק של כ־70%. הממצאים הראו שהמוחות הזעירים של דבורי הדבש הצליחו לתפוס את המושגים של זוגי ואי־זוגי. לשם ההשוואה, למוח האנושי יש כ־86 מיליארד נוירונים, בעוד המוח של דבורת הדבש מורכב מכ־960 אלף נוירונים בלבד, ונמצא כי שניהם יכולים לסווג מספרים לפי פריט".

מנכ"ל מועצת הדבש, אופי רייך, אמר בעקבות ממצאי המחקר: "חושיה ויכולותיה של דבורת הדבש ממשיכות להדהים את החוקרים בעולם. המחקר מראה את יכולתן הקוגניטיבית הגבוהה של הדבורים". קיימת חשיבות עליונה להרחבת המחקרים בארץ ובעולם בתחום דבורי הדבש המאביקות כ- 80% מגידולי החקלאות".