כ־300 מנהיגי הקהילות החברות באיגוד הארגונים היהודיים באירופה התכנסו בבודפשט תחת אמצעי ביטחון קפדניים, בנוכחותם של נציגים בכירים וחברי פרלמנט ממדינות האיחוד האירופי, כדי לדון בנושאים דחופים המעיקים על יהודי היבשת.

בין הנושאים: המצב שיצרה המלחמה באוקראינה וחופש הפולחן הדתי המאוים על ידי איסור השחיטה הכשרה כפי שקרה בבלגיה, שבה בוטלה הגזירה באזור בריסל בלבד, התגברות האנטישמיות ועוד.

משתתפי הכנס פנו בהצעות מעשיות לממשלות האיחוד האירופי על בסיס סקר ראשון מסוגו שבחן את איכות חיי היהודים וביצועיהן של 12 ממשלות באירופה בפרמטרים המרכזיים הנדרשים לקיום חיים יהודיים, ובהם פעילות נגד אנטישמיות, אבטחת ביטחון וחופש דת והצבעות בעד או נגד ישראל באו"ם. לפי הסקר, המדינות הידידותיות ביותר ליהודים הן איטליה, הונגריה ודנמרק. בתחתית הרשימה: צרפת, פולין ובלגיה.
בתחום הביצועים המעשיים למען הקהילות ניצבות בראש הדירוג גרמניה, אוסטריה וצרפת, שלמרות תחושת חוסר הביטחון של היהודים בשטחה, היא עושה הכל לחיזוקו. בתחתית: דנמרק, ספרד ובלגיה.


לדברי נשיא איגוד הארגונים היהודיים הרב מנחם מרגולין, אין כוונה להתנגח במדינה זו או אחרת, אלא ליצור תשתית של השוואה שתאפשר למדינות ולקהילות נקיטת צעדים מעשיים. סגן ראש ממשלת הונגריה זסולט סמיין הדגיש את פעילות ממשלתו להגנת הקהילה היהודית המקומית ולמלחמה באנטישמיות ובהכחשת השואה, כולל פעולה נגד הגורמים הניאו־נאצים שעורכים מדי פעם הפגנות.

לדבריו, הונגריה בלמה לחלוטין את האנטישמיות, כשמנעה את האסלאם הפוליטי הקיצוני בכך שהקימה חומה ואסרה על הגירה בלתי חוקית. הונגריה גם תומכת בשחיטה הכשרה ומספקת בשר כשר למדינות אחרות.


סמיין אמר ל"מעריב" כי בכוונת ארצו להמשיך למנוע החלטות ומדיניות נגד ישראל באיחוד האירופי, ואף להתנגד למימון ארגוני טרור על ידי אירופה. במקביל היא תפעל ליישום ההסכמים הכלכליים עם ישראל, שהאיחוד הקפיא בשנים האחרונות, ותמשיך לפתח את יחסיה הכלכליים עם ישראל – שנמצאים כבר עכשיו בדרגה גבוהה.

הונגריה מכירה בירושלים כבירת ישראל אך לא תעביר את שגרירותה לשם, בכפוף למדיניות האיחוד האירופי. הוא גינה את השימוש בתירוץ ה"דנציפיקציה" על ידי רוסיה בפלישה למדינה ריבונית כמו אוקראינה, למרות קיומם של חוגים ניאו־נאצים במדינה והמעשים שביצעו אוקראינים בתקופת השואה, ולמרות דיכוי שפות המיעוטים כמו רוסית והונגרית.

סגנית נשיאת הפרלמנט האירופי ניקולה באר, העומדת בראש הקבוצה נגד האנטישמיות, סיפרה למתכנסים על הצעדים הננקטים בנושא זה, וסגן שר הפנים היווני סטברוס קלפטיס הודיע על הקמה של מוזיאון שואה בסלוניקי, שיהיה מן הגדולים בעולם.