מסרים מאיימים ממוסקבה: רוסיה הזהירה אתמול מפני תגובה חריפה נגד ליטא לאחר שהרשויות בווילנה חסמו מעבר של סחורות למובלעת קלינינגרד שלחוף הים הבלטי. זאת בזמן שהנשיא ולדימיר פוטין הכריז כי הטיל הגרעיני הבין־יבשתי המתקדם ביותר ייכנס לשירות לקראת סוף השנה הנוכחית. ליטא הודיעה כי היא עוצרת מעבר בשטחה של סחורות מסוימות ברכבות לקלינינגרד, המובלעת שבה שוכן הצי הבלטי של חיל הים הרוסי, בהתאם לסנקציות של האיחוד האירופי. מדובר במסילת הרכבת היחידה שמחברת בין רוסיה לבין קלינינגרד.

במוסקבה הגיבו בזעם למהלך ואיימו בתגובה קשה נגד ליטא, החברה באיחוד האירופי ובנאט"ו. "זו הפרה של הכל", מסר דובר הקרמלין, דמיטרי פסקוב. "אנחנו רואים בזה צעד בלתי חוקי וצריכים לבחון את זה לעומק כדי לגבש את התגובה". דוברת משרד החוץ מריה זכרובה אמרה: "צעדים כאלה אינם מוצדקים והם יביאו לתגובה ראויה".

מזכיר המועצה לביטחון של רוסיה ניקולאי פטרושב הוסיף: "בוודאי שרוסיה תגיב למעשים עוינים כאלה. צעדים ראויים מתגבשים בין הסוכנויות והם יבוצעו בעתיד הקרוב. תהיה להם השפעה שלילית רצינית על האוכלוסייה בליטא". שר החוץ של האיחוד האירופי ז'וזפ בורל הודה כי הוא "תמיד מודאג מתגובה רוסית". "אנחנו במצב של זהירות", אמר, "אבל ליטא לא אשמה. היא לא יישמה הגבלות לאומיות, היא לא מיישמת את רצונה, אלא את הקווים המנחים שהנציבות האירופית קבעה".

הקרמלין (צילום: רויטרס)
הקרמלין (צילום: רויטרס)

לצד האיומים נגד ליטא הכריז פוטין כי כוחות הצבא מתחילים לקבל אמצעי לחימה מתקדמים חדשים. הוא הודיע כי הטיל הבין־יבשתי הכבד סרמאט, שמסוגל לשאת מספר רב של ראשי קרב גרעיניים במשקל של עד עשרה טונות לכל יעד בעולם, ייכנס לשירות עד סוף השנה, אחרי ניסוי מוצלח באפריל, וכי מערכות ההגנה האוויריות S־500 כבר החלו להיכנס לשירות מבצעי.

מנגד הודיעה אוקראינה על שימוש מוצלח ראשון בטילים אמריקאיים נגד ספינות מדגם הרפון. לפי המודיעין הבריטי, יש סבירות גבוהה ביותר שהמטרה שנפגעה הייתה הגוררת הרוסית ספסטל וסילי בק, שהעבירה ציוד ולוחמים לאי הנחשים בים השחור. "ההגנה היבשתית של אוקראינה נטרלה את היכולת הרוסית לשלוט בים", נמסר. בעניין נוסף: המדליה של פרס נובל לשלום לשנת 2021 שקיבל העיתונאי הרוסי דמיטרי מורטוב נמכרה בניו יורק תמורת סכום שיא של 103.5 מיליון דולר, שיועברו לסוכנות הילדים של האו"ם יוניס"ף לטובת סיוע לפליטים מהמלחמה באוקראינה. השיא הקודם עבור מדליה של פרס נובל עמד על 4.76 מיליון דולר.

"ציפיתי שתהיה כמות אדירה של סולידריות, אבל לא ציפיתי שיהיה סכום כזה עצום", אמר מורטוב, העורך של היומון העצמאי "נובאיה גאזטה", שהשהה את פעילותו במרץ האחרון בשל המלחמה. "המסר החשוב ביותר היום הוא שאנשים יבינו שיש מלחמה ושאנחנו צריכים לסייע לאנשים שסובלים יותר מכל". מורטוב תרם גם את 500 אלף הדולרים שקיבל עבור הפרס.