מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה טרומית את הצעת החוק להתפזרות הכנסת העשרים וארבע עם רוב של 110 חברי כנסת תומכים ללא מתנגדים. היא תועבר לוועדת הכנסת שתכריע איזו ועדה תכין את ההצעה לקריאה הראשונה.

בתוך כך בקואליציה שוקלים להעלות עוד היום את הצעת "חוק הנאשם" למליאה בקריאה טרומית ובעקבות כך החליט יו"ר ימינה וראש הממשלה נפתלי בנט לתת למפלגתו חופש הצבעה על החוק.

ההצעה שאושרה היא של חבר הכנסת יריב לוין, והוצמדו אליה הצעות של חברי הכנסת סמי אבו שחאדה, יצחק פינדרוס, מיכאל מלכיאלי, איימן עודה, אלי כהן, גילה גמליאל, שלמה קרעי ויואב קיש, ובהצעה נוספת של חברי הכנסת בועז טופורובסקי ושרן השכל, אליה הוצמדה הצעה של ח"כ מוסי רז.

בקואליציה רצו שהצעת החוק לפיזור הכנסת תעבור לוועדת חוק, חוקה ומשפט בראשות חבר הכנסת גלעד קריב מ"העבודה" ולא לוועדת הכנסת בראשות ניר אורבך מ"ימינה", מחשש שהוא ינסה לעכב את אישור החוק לקריאה ראשונה, שניה ושלישית, כדי לאפשר המשך מגעים להקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "מאחר ואין ביכולתה של ממשלת ישראל להנהיג את מדינת ישראל, מוצע לפזר את הכנסת העשרים וארבע ולהכריז על קיום בחירות לכנסת העשרים וחמש וזאת תוך 90 ימים מיום קבלתו של חוק זה בכנסת".

נפתלי בנט במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בנט התייחס בחשבון הטוויטר שלו ל"חוק הנאשם" והצהיר כי יצביע נגד החוק. "הזכות לבחור ולהיבחר היא קדושה והיא מהות הדמוקרטיה. זו הייתה ונשארה דעתי. אמנם ראינו שיש מחירים כבדים לכהונת נאשם בפלילים, אבל מי שצריך להכריע ביחס אליהם אלו אזרחי ישראל", כתב. "בטח ערב בחירות - אין לנסות לשנות את כללי המשחק, אלא לתת להם להחליט בקלפי, ואני משוכנע שיבחרו נכון. על כן אצביע נגד החוק", הוסיף.

ממפלגת יש עתיד נמסר כי "ראש ממשלה עם כתבי אישום לא יכול להקים ממשלה ולא יכול להיות ראש ממשלה. המפלגה כולה מחוייבת לחוק ונעשה הכל כדי שיעבור".

מוקדם יותר אמרו בליכוד לקואליציה שהם מסרבים לעשות "ניקוי שולחן" של חקיקה לקראת פיזור הכנסת כל עוד הקואליציה לא תבטל את ההפרשה של ח"כ עמיחי שיקלי. גורמים בקואליציה מסרו בתגובה: "לא נבטל את ההפרשה של ח"כ שיקלי. נתחיל בהפרשת ח"כ עידית סילמן, וקידום חוק הנאשם - כבר היום". יו"ר הקואליציה בפועל בועז טופורובסקי: "הליכוד איבדו את זה".

מליאת הכנסת (צילום: נועם מוסקוביץ',דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מליאת הכנסת (צילום: נועם מוסקוביץ',דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מטעמו של ח"כ אורבך נמסר בתגובה: "הוא לא ימהר לכנס את הוועדה, הוא כתב בהודעה בשבוע שעבר שהוא מעדיף שתוקם ממשלה בכנסת הזו ולכן הוא ירצה לוודא שכל האפשרויות מוצו ויפעל בהתאם לתקנון".

הדיון במליאת הכנסת

בפתח נאומו בדיון על הצעת החוק להתפזרות הכנסת במליאה אמר יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין: "שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. לפני כשנה הושבעה בכנסת הממשלה הגרועה בתולדות ישראל. ממשלה שקמה על בסיס שנאה עיוורת ומעילה חסרת תקדים באמון הבוחרים. 

יריב לוין, בנימין נתניהו (צילום: נועם מוסקוביץ',דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יריב לוין, בנימין נתניהו (צילום: נועם מוסקוביץ',דני שם טוב, דוברות הכנסת)


השארנו לכם מדינה משגשגת. עבור כמה פוליטיקאים קטנים, שהקנאה העבירה אותם על דעתם, זה היה קשה מדי. חברתם לפוליטיקאים קטנים לא פחות שתאוות הכיסא והשררה הניעה אותם לוותר על כל ערך אידאולוגי ולרמוס כל התחייבות לבוחר. יחד הקמתם ממשלה חלשה, כושלת, ומעל הכל מפלגת ומסכסכת. 

אין זה פלא שגם אקורד הסיום שלכם, נעשה באופן מחפיר. לפיד ובנט ברחו מהספינה הטובעת, והכריזו על פירוק הממשלה מאחורי גבם של שותפיהם, שהלכו וממשיכים ללכת אחריהם כעדר כבשים. 

היום אנחנו מתחילים בהליך להעברת הממשלה הרעה הזאת מן העולם, ולפיזורה של הכנסת ה-24. אל מול הדורסנות שלכם התייצבה אופוזיציה נחושה ומלוכדת, אשר כל אחת ואחד מראשיה ומחבריה זכאים להערכה ציבורית גדולה. ביחד עמדנו מולכם, נאבקנו על האמת שלנו, נאבקנו למען ההווה והעתיד של מדינת ישראל. אנו מוציאים את ישראל היום לדרך חדשה. מהשנאה אל האהבה".

לאחר מכן נשא יו"ר הקואליציה בועז טופורובסקי דברים במליאה: "זה יום עצוב לדמוקרטיה, אנחנו עושים את זה בלב כבד אך בלב שלם בגלל שטובת המדינה תמיד הייתה ותהיה לפני כל טובה אחרת. מדינת ישראל חשובה יותר מהמשחקים שאנחנו עושים כאן. הקואליציה הבטיחה לאזרחי ישראל שאנחנו תמיד נשים את טובתם לפני טובתנו האישית ואל מול אופוזיציה שמעדיפה פעם אחר פעם הישג פוליטי קטן תוך כדי פגיעה באזרחי ישראל, ומוכנה לפגוע במצביעים שלה עצמה רק בשביל קבל איזו כותרת כדי להביך את הקואליציה. 

ראש הממשלה הודיע שכאשר במאזן הסיכונים מול הסיכויים טובת המדינה נמצאת באיזשהו סיכון אל מול טובתו הפוליטית – טובת המדינה תנצח. נפתלי בנט הראה שאפשר לעשות פוליטיקה אחרת. יכולים להיות יחסי אמון בין אנשים בפוליטיקה שיכולים לכבד הבטחה והסכם חתום.

האופוזיציה עדיין מעכבת את ההחלטה ללכת לבחירות, זו אופוזיציה שהתאהבה בלתקוע את המערכת השלטונית. אם האופוזיציה רוצה, יש תאריך מוסכם כבר היום, אבל האופוזיציה מעמידה תנאים מושחתים בשביל להגיע לתאריך מוסכם".

נפתלי בנט, מרב מיכאלי, בני גנץ, יאיר לפיד (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
נפתלי בנט, מרב מיכאלי, בני גנץ, יאיר לפיד (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ סמי אבו שחאדה טען כי "לא הקואליציה ולא האופוזיציה מייצגים אותנו. הרשימה המשותפת היא זרם שלישי שונה שחושב בצורה שונה. הבעיה שלנו עם נתניהו היא לא אישית. אני חושבים שמן הראוי היה שמי שעל פי הדין הבינלאומי חשוד בפשעי מלחמה לא יכול להיות מועמד לראשות ממשלה. הממשלה הזו צריכה לסיים את דרכה שכן הייתה גרועה ופגעה בחברה הערבית-פלסטינאית בצורה הרבה יותר קשה מקודמתה". 

ח"כ יצחק פינדרוס אמר כי "אחרי שנה קשה, שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה. הייתה כאן סיעתא דשמיא מופלאה והיו כאן שליחים טובים. אנשים שעלו וקיבלו את רסן השלטון עשו הכל על מנת שלא לתת לאופוזיציה חברים בוועדות החוקה והכנסת. אם הייתם נוהגים טיפה אחרת, כמה הייתם מקשים עלינו לאחד את האופוזיציה, אבל הייתה פה אופוזיציה כיד ברזל. היום הגענו ליום הזה שבו נגיד שלום ולא להתראות לממשלה הזו". 

איתמר בן גביר במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איתמר בן גביר במליאת הכנסת (צילום: דני שם טוב, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

ח"כ מיכאל מלכיאלי: "הצעת החוק לפיזור הכנסת היא חברתית, ביטחונית וכלכלית. ההצעה הזו תתרום לפריפריה, לביטחון ולכלכלה. היינו אופוזיציה חזקה מאוד. אנו מבינים כמה הזקתם לפריפריה, לחלשים ולזהות היהודית של ישראל. עם ישראל רוצה ממשלה אמיתית, שתדאג לזהות היהודית. אני מדבר בשם תושבי הפריפריה, בשם הילדים שרציתם לכפות עליהם לימודים שלא לרוחם, בשם אותם אנשים שלא מצליחים לגמור את החודש. בשם אותם אלפי אנשים אני רוצה לומר לך נפתלי בנט – לך הביתה".

ח"כ מוסי רז: "הממשלה הזו עמדה מהיום הראשון בפני הסתה חסרת תקדים. האופוזיציה לא הרפתה מהאסטרטגיה של ציור הממשלה כלא לגיטימית. זו האסטרטגיה שהם מכירים – הסתה, הסתה ועוד הסתה. מול ההסתה הזו שלושה חברי כנסת מימינה, שלא עמד להם כוחם, התקפלו. הם אלו שהפילו את הממשלה ואנו נמשיך הלאה. אני רוצה לאחל הצלחה לראש הממשלה הנכנס יאיר לפיד. לאחר הבחירות תשוב לפה ממשלה במודל הזה, אבל יותר משופרת, בשותפות יהודית ערבית, ללא כניעה לאיומים מימין".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "שלוש רעות עשתה הממשלה הזו. הראשונה – הרס היסוד היהודי של מדינת ישראל, בעצם הקמתה של הממשלה על יסודות אויבי ישראל תומכי טרור אנטי ציוניים שחותרת תחת האתוס היהודי המכונן של המדינה היהודית. השנייה – הרס היסוד הדמוקרטי של ישראל: שקרים, הונאה, עיוות רצון הבוחר ורמיסת הדמוקרטיה הפרלמנטרית. שלישית – פירוק המחנה הלאומי ואחדות העם תוך הפצת שנאה, חרמות ופילוג".

מרב מיכאלי (צילום: נועם מוסקוביץ',דני שם טוב, דוברות הכנסת)
מרב מיכאלי (צילום: נועם מוסקוביץ',דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בהמשך נרשמה דרמה במליאה לאחר שח"כ טופורובסקי יצא מהמליאה וצעק לרע"מ שלא הצביעו על חוק מסוים: ״אין בעיה! הכל יהיה בהדדיות, אין בעיה, תזכרו את זה״.

לאחר מכן ח"כ שלמה קרעי אמר כי "אם התפזרות הכנסת הייתה רק כדי שמיקי לוי יעוף מהכיסא הזה - דיינו. הוא מתנהג כמו דיקטטור. כשנחזור לשלטון אמליץ לשים תמונה של דגלון של צפון קוריאה מעל התמונה שלו כדי שנזכור אותו לדיראון עולם".

הצעת החוק מטעם סיעות האופוזיציה הוגשה אתמול בדחיפות, ונשיאות הכנסת אישרה את קידומה בהליך מזורז. לאחר מכן כונסה ועדת הכנסת בראשות ח"כ אורבך, ואישרה פה אחד את העלאתה היום במליאה לצד שאר הצעות החוק. יו"ר הקואליציה בפועל ח"כ טופורובסקי ניסה אתמול לשכנע את יו"ר סיעת הליכוד ח"כ לוין ונציגים של סיעות אחרות באופוזיציה להסכים להעביר היום את כל ההצעות להתפזרות הכנסת בשלוש קריאות, אך נתקל בהתנגדות - והוא ימשיך בניסיונותיו היום.

יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל)
יאיר לפיד (צילום: יונתן זינדל)

משכך, הכנסת צפויה להתפזר סופית רק ביום שני או שלישי בשבוע הבא. מיד לאחר מכן ייכנס יאיר לפיד לתפקידו כראש הממשלה במקום נפתלי בנט. גורמים באופוזיציה טענו כי ההתנגדות לכך שהצעות החוק לפיזור הכנסת יאושרו סופית עוד היום נובעת מניסיון של נתניהו ושל המפלגות החרדיות לבחון הקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית. את המאמץ למנוע בחירות מוביל ח"כ משה גפני (יהדות התורה).